ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ برای نخستین بار وارد افغانستان شد

رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت عید شکرگذاری در پایگاه نظامی بگرام، در جمع سربازان آمریکایی حضور یافت و اعلام کرد که طالبان خواهان توافق آتش‌بس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر در سفری اعلام‌نشده وارد افغانستان شد و به مناسبت عید شکرگذاری در پایگاه نظامی بگرام، در جمع سربازان آمریکایی حضور یافت و در همین پایگاه هم با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

اوایل نوامبر/ آبان طالبان استادان آمریکایی و استرالیایی دانشگاه آمریکایی را که بیش از سه سال در گروگان‌ آن‌ها بودند آزاد کردند و امیدها را برای احیای مذاکرات صلح افزایش دادند. این نخستین سفر ترامپ به افغانستان در دوران ریاست جمهوری اوست. ترامپ در جمع سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی بگرام در سخنان کوتاهی گفت:

«طالبان می‌خواهند توافق کنند و ما با آن‌ها دیدار می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم که باید توافق بر سر آتش‌بس باشد و آن‌ها نمی‌خواستند بر سر آتش‌بس توافق کنند اما فکر می‌کنم که حالا می‌خواهند. احتمالاً به این شکل درخواهد آمد.»

رابرت اوبران، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جمعی از محافظان و خبرنگاران و همچنین گروهی از مأموران امنیتی ترامپ را در این سفر همراهی می‌کنند.

ژنرال مایک مایلی، رئیس ستاد ارتش مشترک افغانستان که پیش از ترامپ وارد پایگاه بگرام شده بود، از رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد. مایلی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود:

«۱۸ سال است که عمیقاً درگیر مسائل افغانستان هستم. فکر می‌کنم نسبت به هر زمان دیگری بخت این‌که مذاکرات صلح به نتیجه مثبت برسد بیش‌تر است. (…)  حتی با داشتن بخت کم، شاهد مذاکرات موفقیت‌آمیز صلح در آینده نه‌چندان دور خواهیم بود.»

پس از حمله‌ طالبان به کابل و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر مذاکرات بین طالبان و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ متوقف شد. در ان زمان پیش‌نویس توافق صلح با طالبان آماده شده بود. طالبان دولت مرکزی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    دقت کنید که سفر بی سابقۀ ترامپ به افغانستان در حالی صورت می گیرد که دو روز پیش، جواد ظریف وزیر خارجۀ رژیم اسلامی در تهران، با ملا عبدالغنی برادر، معاون طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه، دیدار و گفت‌وگو کرده‌است. حالا ترامپ هم به دنبال دیدار با طالبان و توافق با آن هاست. پنتاگون، هفته پیشی در گزارشی گفته بود تهران «برای مقابله با نفوذ ایالات متحده و کشورهای غربی در افغانستان، به حمایت خود از گروه طالبان ادامه داده، به این گروه اسلحه، آموزش و منابع مالی می‌رساند».