ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام وزارت بهداشت: مافیای سیگار اجازه افزایش مالیات را نمی‌دهد

افزایش قیمت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌کند. مالیات بر سیگار به تنهایی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت. «مافیا» اما مخالفت کرد.

یک مقام وزارت بهداشت اعلام کرد که مافیای سیگار اجازه نمی‌دهد دولت از مواد دخانی مالیات بگیرد و به این ترتیب کشور هر سال از  ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد محروم می‌ماند. قاچاقچیان حداقل ۳۰  درصد از بازار سیگار ایران را در اختیار دارند. آن‌ها چه کسانی هستند که دولت خود را ناگزیر از تمکین می‌بیند؟ معلوم نیست. در همان حال افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین که زندگی میلیون‌ها ایرانی را تخت تأثیر قرار می‌دهد برای دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد.

قاچاقچیان حداقل ۳۰ درصد از بازار سیگار ایران را در اختیار دارند. آن‌ها چه کسانی هستند که دولت خود را ناگزیر از تمکین می‌بیند؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۲۱ آبان، سه روز قبل از آغاز اعتراضات مردمی در سفرش به یزد با صراحت اعلام کرده بود که دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۳۰ میلیارد دلار) کسری بودجه دارد.

۲۴ آبان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس تصمیم فراقانونی سران قوا قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش داد. در شامگاه همان روز در شهرهای اهواز، سیرجان، شیراز، و مشهد مردم به خیابان‌ها آمدند و به زودی یکصد شهر ایران درگیر شد. دولت برای آرام کردن اوضاع اعلام کرد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به عنوان یارانه به مردم برمی‌گرداند. مفهوم تاره‌ای متولد شد: «حمایت معیشتی» که هنوز نیازمندترین قشرها از آن بی‌بهره مانده‌اند. با افزایش قیمت بنزین ۳۰ هزار میلیارد تومان عاید دولت می‌شود. از افزایش مالیات مواد دخانی ۲۰ هزار میلیارد تومان. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت شامگاه گذشته در سخنانی که در یک کنگره پزشکی ایراد کرد گفت:

«مافیای بزرگ دخانیات در کشور ما کار می‌کند، به طوری که در وضعیت تحریمی که هیچ چیز حتی دارو به ما نمی‌دهند، چند کمپانی بزرگ آمریکایی به ما سیگار می‌دهند و هیچ تحریمی برای سیگار وجود ندارد. ما به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که مالیات بر سیگار سالانه ۱۰ درصد افزایش یابد که در این صورت می‌تواند سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور به دنبال داشته باشد، اما همین مافیای سیگار جلوی این اقدام را گرفتند. بنزین ۱۰۰۰ تومانی که به ۳۰۰۰ تومان رسید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.»

مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات اعلام کرده است که در ایران در مجموع ۶۰  تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که از این میان فقط  ۳۸ میلیارد نخ سیگار به طور قانونی وارد کشور می‌شود. بنابراین قاچاقچیان حداقل ۳۰  درصد از بازار سیگار ایران را در اختیار دارند.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اواخر خرداد سال جاری نیز با انتقاد از «مافیای قوی دخانیات» در ایران از تخصیص ارز دولتی برای واردات دخانیات خبر داده بود. در حالی که وزارت بهداشت برای واردات دارو با ارز دولتی مشکلاتی دارد و ارز دولتی به برخی اقلام غذایی مانند گوشت، کره و چای هم تعلق نمی‌گیرد.

شرکت دخانیات از بدو تأسیس تا سال ۱۳۹۲ تولیدکننده انحصاری سیگار در ایران بود و همچنین اجازه واردات یا مجوز تولید سیگار را هم شرکت دخانیات صادر می‌کرد. در سال در زمستان ۱۳۹۱ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ۵۵ درصد سهام شرکت دخانیات ایران به صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد سهام ترجیحی کارکنان و ۴۵ درصد سهام هم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت منتقل شد. صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان سهام‌دار عمده دخانیات به سازمان تامین اجتماعی تعلق دارد.

در همان زمان شایعاتی مطرح شد که سپاه پاسداران قاچاق سیگار در ایران را در انحصار خود درآورده است اما سند و مدرک مستدلی هرگز ارائه نشد.

شرکت دخانیات اعلام کرده است ایران جزو کشورهای اول تا سوم دنیاست که در آن قاچاق سیگار صورت می‌گیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.