ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تظاهرات طرفداران عبدالله در کابل علیه «تقلب در انتخابات»

تأخیر در اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ادامه دارد. هواداران گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» علیه روند بازشماری آراء  دست به تجمع اعتراضی در کابل زدند.

در حالی‌که نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنان نامشخص است، هزاران هوادار عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات در کابل دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری آراء تقلبی وجود دارد و کمیسیون انتخابات باید قانونی عمل کند.

تظاهرات هواداران گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی»، متعلق به عبدالله عبدالله علیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ـ جمعه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر ـ عکس از یوتیوب

هواداران گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی»، متعلق به عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، جمعه ۸ آذر / ۲۹ نوامبر با شعار «تقلب دشمن جمهوریت است» در کابل تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

این تظاهرات از چند نقطه کابل آغاز شد و تا منطقه «فواره آب»، نزدیک ارگ ریاست جمهوری، ادامه یافت.

تظاهرکنندگان خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رأی‌ جنجالی شدند که به گفته آن‌ها «تقلبی» است.

بابر فرهمند، معاون اول گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی»، در این گردهمایی اعلام کرد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات به خواسته‌های آن‌ها توجهی نکند از روز شنبه در ولایت‌های دیگر نیز دست به تظاهرات خواهند زد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر در افغانستان به دلیل اتهامات تقلب و مشکلات فنی در شمارش آراء بارها به تعویق افتاده است. نزدیک به سه هفته از شروع به کار بازشماری آرای انتخابات افغانستان گذشته، اما هنوز اختلافات میان کمیسیون مستقل انتخابات و گروه‌های انتخاباتی به جای خود باقی است و نتایج اولیه انتخابات ریاست‌ جمهوری با گذشت دو ماه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اسدالله سعادتی، معاون دوم گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» نیز در گردهمایی کابل با بیان این‌که هنوز هم برای بازگشت کمیسیون مستقل انتخابات به قانون فرصت هست، انتخابات امسال را با انتخابات سال ۲۰۱۴ مقایسه کرد و گفت در انتخابات قبلی مصلحت سازش سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی بود، اما امسال مصلحت آن است تا «تقلب» و «حاکمیت نامشروع» برچیده شود.

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۱۴ در افغانستان، دولت شکننده وحدت ملی را با فشارهای آمریکا تشکیل دادند. پس از توافق، اشرف غنی رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان شد.

در تظاهرات طرفداران عبدالله عبدالله قطع‌نامه شش ماده‌ای نیز صادر شد که در آن «ابطال فوری ۳۰۰ هزار رأی تقلبی، بازگشت کمیسیون مستقل انتخابات به قانون و استفاده از تمام گزینه‌های مشروع، صلح‌آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رأی مردم، و درخواست کمک از جامعه جهانی برای بازگرداندن انتخابات افغانستان به مسیر اصلی»، عنوان شده است.

این تظاهرات که از آن به‌عنوان نخستین تظاهرات علیه «تقلب نظام‌مند» در افغانستان یاد می‌شود، ظهر جمعه به پایان رسید.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اگر هیچ کاندیدایی بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب نکند، دور دوم رأی‌گیری برگزار خواهد شد.

تا کنون در هفت ولایت از مجموع ۲۵ ولایت افغانستان، از جمله در پنجشیر، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، فاریاب و بغلان، معترضان اجازه بازشماری و تفتیش آراء را به کمیسیون مستقل انتخابات نداده‌اند.

عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته بود که مذاکرات با معترضان ادامه دارد و تا زمانی که کار بازشماری و تفتیش آراء در این هفت ولایت تکمیل نشود، نتیجه اولیه انتخابات اعلام نخواهد شد.

ذبیح‌الله سادات از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات چهارشنبه ۶ آذر / ۲۷ نوامبر گفت در صورتی که نامزدهای معترض به اعتراض‌های‌ خود ادامه دهند و اجازه بازشماری آراء را در هفت ولایت ندهند، کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم تازه‌ای خواهد گرفت. او اما از این تصمیم تازه چیزی نگفت.

هفته گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اشاره به تأخیر در روند شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان از برگزارکنندگان خواست شمارش آراء را نهایی کنند و نتایج اولیه را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.