ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در ارتباط با اعتراض‌های سراسری آبان‌۹۸

روایت‌ها از نحوه سرکوب شهروندان به وسیله نیروهای سپاه در شهر جراحی (شهرک چمران بندر ماهشهر) و‌ شهرک ممکو، از به رگبار بستن معترضان در نیزار حکایت دارند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به آمار جان‌باختگان و بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به منظور پیگیری این موضوع شد. روایت‌ها از نحوه سرکوب معترضان به وسیله نیروهای سپاه در شهر جراحی (شهرک چمران بندر ماهشهر) و‌ شهرک ممکو، از به رگبار بستن معترضان در نیزار حکایت دارند.

تصویری از اعتراضات آبان ماه ۹۸ در ایران

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا رحیمی روز شنبه ۹ آذر از رئیس مجلس خواست تا کمیته حقیقت‌یاب برای تهیه گزارشی جامع از کشته‌شدگان، مصدومان و بازداشت شدگان حوادث آبان ماه تشکیل شود.

او در نامه خود برای طرح این درخواست از حوادث دردناک آبان ماه ابراز تأسف عمیق کرده و نوشته است:

«... اکثریت آسیب‌دیدگان از مردم معترض و غالباً از طبقات ضعیف جامعه بوده‌اند و هیچ‌گونه همدلی و دلجویی‌ای از آنان به عمل نیامده و همین امر موجب دلخوری در بخش بیشتری را فراهم کرده است و از طرفی هیچ‌گونه گزارش موثقی از بازداشت‌شدگان و وضعیت پرونده قضایی آن‌ها ارائه نشده است.»

رحیمی که به طیف نمایندگان طرفدار دولت روحانی نزدیک است در ادامه نامه خود با عادی توصیف کردن وضعیت کشور نوشته است:

«بدیهی است اکنون که شرایط کشور در وضعیت عادی قرار گرفته گزارش مستند و جامع این کمیته برگرفته از حقایق رویدادها می‌تواند به ابهامات عدیده و سوالات فراوانی که برای مردم و نمایندگان مجلس ایجاد شده پاسخ دهد و در ترمیم آلام و کدورت‌های پیش آمده و خصوصاً رسیدگی به وضعیت پیش آمده موثر باشد.»

علیرضا رحیمی روز ۲۵ آبان ماه و در دومین روز از خیزش سراسری مردم هم گفته بود مخالفان دولت با بهانه قرار دادن گران شدن قیمت بنزین به دنبال موج‌سواری و کسب رأی در انتخابات آینده مجلس هستند.

به گفته او، نمایندگان مجلس از چند روز پیش از اجرای طرح گران شدن قیمت بنزین از این طرح باخبر بودند.

در پی گرانی بنزین در آبان ماه امسال، اعتراضات سراسری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شکل گرفت که نیروهای امنیتی و انتظامی برای سرکوب معترضان دست به اقدامات خشونت‌آمیز از جمله شلیک مستقیم گلوله به معترضان زدند و بیش از هفت هزار شهروند را بازداشت کردند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اما ضمن تکذیب آمارهایی که از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر منتشر شده، از اعلام آمار بازداشت شدگان طی روزهای اخیر خودداری کرده است.

سازمان عفو بین الملل آمار جانباختگان اعتراضات آبان ماه را دست‌کم ۱۶۱ نفر برآورد کرده است اما سایت کلمه از جان باختن دست‌کم ۳۶۶ نفر خبر می‌دهد.

عفو بین‌الملل بیشترین کشته‌ها را مربوط به استان خوزستان می‌داند.

به دنبال وصل شدن دوباره اینترنت ایران به اینترنت جهانی پس از چند صد ساعت، مردم توانستند عکس‌ها و فیلم‌های خود از حوادث پیش آمده در اعتراضات را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند که بر اساس این ویدئوها و خبرها، مستندات زیادی در مورد سرکوب و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی در بندر ماهشهر خوزستان به دست آمده است.

روایت‌ها از نحوه سرکوب معترضان به وسیله نیروهای سپاه در شهر جراحی (شهرک چمران بندر ماهشهر) و‌ شهرک ممکو، از به رگبار بستن معترضان در نیزار حکایت دارند. همچنین گفته می‌شود که مناطقی از شهر به میدان جنگ تبدیل شده و نیروهای امنیتی همزمان با سرکوب وارد خانه‌های مردم شده و جوان‌ها را با خود برده‌اند. این روایت‌ها به شکل مستقل قابل تایید نیستند.

علی گلمرادی، نماینده ماهشهر در صحن علنی مجلس اما هفته گذشته خطاب به حسن روحانی گفته بود:

«آقای روحانی چه کاری شما انجام دادید که شاه لعنتی و ملعون و بی‌شرف انجام نداد؟»

این نماینده، روحانی را امنیتی‌ترین رئیس جمهوری ایران خواند و گفت که به ‌نظر او روحانی هم مشمول حکم باغی بر انقلاب است.

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه اما در مرد جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ ادعا کرده است که به بسیاری از مردم از فاصله یک متری و نیم متری شلیک شده:

«این یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است. اشرار با کُلت‌های خفیف خود از پشت مردم را می‌کشتند.»

او در ادامه مدعی شده که فیلم‌های همه دوربین‌ها در اختیار آنهاست و همه «دست نشانده‌ها و مزدورانی که به صراحت اعتراف کردند مزدور آمریکا و منافقین هستند» را بازداشت کرده‌اند.

پیش از او و در خلال روزهای اعتراضات سراسری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معترضان را اشرار و آشوبگر خوانده بود.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • طاهر

      آفرين شعري زيبا در وصف جوهره وصفات حسام الدين بود، رياكاري بد دهن وفريبكار و ملاصفت ، كسي كه دست بوس جنتي پير مرد كينه ورز وخونريز بود.

    • حسام الدین آشنا، تجسم نیرنگ و ریا

      حسام الدین آشنا، تجسم نیرنگ و ریا ▪️اردوی کار: حسام الدین آشنا، مشاور روحانی که در روزهای سلاخی معترضان به گرانی بنزین در شهرها و شهرک های حواشی شهرها، کشتارها را با عملیات مرصاد 3 قیاس کرده بود و گروهی از کاربران آن را نشانه اعلام آمادگی حاکمیت برای بازگشت به دوره کشتارهای 67 توصیف کرده بودند، امروز در توئیتی تازه با وام گیری از فردوسی نوشته: «منم سوگواری ز ایران‌زمین.» ▪️البته کاربران زیر توئیتش به خدمت این چهره امنیتی و این تجسم نیرنگ و ریا رسیدند. بعضی از واکنش های خیلی ملایم! به این توئیت حسام الدین آشنا: ▪️تو خود سنگ پای قزوینی خداوکیلی ▪️خودتان میکشید و خودتان گریه میکنید؟ به به! ▪️خداوند دروغگویان را لعنت کند ▪️شما سوگوار نیستید شما مسبب خسارات هستید. نمیدونم متوجه هستید یا نه ولی الان شما در راس هستیدو باید جوابگو باشید. از افکار عمومی نمی‌تونید فرار کنید، اگر چه از مدعی العموم فرار کنید ▪️تویی خود از عاملین این سوگواری ▪️با دولتمردهایی مثل شما همه سوگواریم ▪️بی شرفی را معنای دوباره باید! ▪️باید سوگوار ایرانی شد که شما مسئولش هستین ▪️خودتان آتش فتنه را روشن‌میکنید ! بعد میخندید! بعد هم سوگواری میکنید! ▪️چرا؟؟ شما که قهقهه مستانه سر دادین و گفتین: با عملیات مرصاد ۲ ، فروغ جاویدان ۲ را در نطفه خفه کردیم ▪️میشه بگید برای چی سوگوارید؟؟؟ ▪️سوگواری مال مردم است نه شما ▪️چرا سوگواری ز ایران زمین؟ مگه کشور شماهم اسمش ایرانه؟ ▪️ای جانم! این قشنگ تره ها، ببین؛ منم #آشنا، فتنه گر در زمین.... ▪️اینکه قبول کنیم چه گندی زدیم، خودش خیلیه. رای دادن به مرد بی لیاقتی مث رییس شما، یکی از بزرگترین اشتباهات شخصیمه. عصاره کابینه ای امنیتی، باید هم کشتارهای 96 و 98 باشه ▪️ سوگواری رو باید برای دولتی کرد که نیروهاش به خصوص رئیسش تو چشم مردم نگاه میکنه و دروغ میگه.توی تک تک این اتفاقات شریکید و باید جواب پس بدید ▪️حاشا که تو بر وطن بگریی/ کلا که تو با حسن بگریی/ حاشا که تو با حسن به سوگِ/ قربانیِ خویشتن بگریی/ ای خواجه شو و وطن رها کن/ از کشتهٔ خویشتن حیا کن

    • به رگبار بستن مردم معترض در بلوچستان

      اردوی کار, [01.12.19 03:37] به رگبار بستن مردم معترض در دوراهی پشامگ سرباز ▪️روز شنبه ۹ آذر در دوراهی پشامگ سرباز یک تجمع در اعتراض به بازداشت روحانی اهل سنت و منتقد سیاست های حکومت شکل گرفت که ماموران حکومتی معترضان را به رگبار گلوله بستند. ▪️دستکم ۶ نفر در اثر اصابت گلوله مجروح شدند و حال برخی از زخمی ها وخیم گزارش شده است. ▪️تعدادی از مردم بازداشت شدند. ▪️ اینترنت در بلوچستان همچنان قطع است. ▪️ نیروهای ضد شورش از زاهدان به این منطقه فرستاده شده اند.

    • جنایت جنگی

      پیام یکی از کارمندان درمانگاه دنا؛ در صدرا (شمال غربی شیراز) جنایت جنگی رخ داده است ▪️سلام من کارمند درمانگاه دنا شهر صدرا هستم، ▪️میخواستم خدمتتان عرض کنم در سه روز درگیری های صدرا تعداد زیادی متاسفانه از همشهری های من به خاک و خون کشیده شدند و چشمانم ظلم و ناجوانمردی هایی در این مدت دیدم که پاک ناامید شده ام، درود میفرستم به داعش، دیگر خودم نیستم احساس میکنم دچار افسردگی شدم از امروز دیگر سرکار نمیروم از درمانگاه دنا و مشاهداتم در این سه روز برایتان می گویم. ▪️از ظهر ۲۵ ام آبان پشت سر هم کشته و زخمی به درمانگاه می آوردند، در همان ساعت اول ۳ کشته و ۱۴ زخمی داشتیم، عصر ۲۵ ام چند مامور امنیتی به درمانگاه آمدند و گفتند کلیه بیمارانی که از قبل در درمانگاه بودند را ترخیص کنیم به جز زخمی های اعتراضات، در واقع درمانگاه را گروگان گرفته بودند، بعد چند ماشین ون و پژو که پر از بسیجی بود هم وارد درمانگاه شدند و گوشی های کلیه پرسنل را گرفتند، حتی اجازه نمیدادند به زخمی ها درست رسیدگی کنیم. ▪️در حالی که زخمی ها تیر خورده بودند در همان وضع در حال بازجویی از زخمی ها بودند، هر چه گذشت تعداد کشته ها و زخمی های بیشتر می‌آمد، به صراحت بگویم ۹۰ درصد زخمی ها را با موتور به درمانگاه آوردند، بقیه هم با ماشین شخصی یک نفر را هم با اورژانس نیاوردند، کلیه کشته ها و زخمی ها را خود مردم آوردند و متاسفانه در درمانگاه اکثر کسانی که حامل زخمی ها و کشته ها و همراهشان بودند، به محض این که پایشان به درمانگاه می‌رسید دستگیر میشدند، تعداد کمی موفق شدند فرار کنند و دستگیر شدگان رو با شوکر و کتک زدن به زور سوار ون میکردند و به مکان نامعلومی انتقال میدادند، بدون شک در صدرا بود که زود با همان ون دوباره به درمانگاه برمیگشتند. ▪️همین طور که کشته شدگان و زخمی ها را گروگان گرفته بودند، کلیه پرسنل را هم گروگان گرفته بودند و دائما در حال تهدید با اسلحه بودند، مختصر بگویم تا ساعت ۱۱ شب ۲۷ ام که آخرین کشته و زخمی ها را آوردند، ۲۹ کشته در این ۳ روز داشتیم که اکثر تیرها به ناحیه سر و گردن و بطور کل بالاتنه خورده بود و از قبل کشته شده بودند، زخمی ها تعدادشان بی نهایت بود، کلیه زخمی ها در راهرو روی زمین خشک و روی کاشی سرد خوابیده بودند. ۴ نفر هم از بین زخمی ها کشته شدند، متاسفانه سردخانه نداشتیم، خود اطلاعاتی ها درخواست یخ کردند و در چندین نوبت با یک نیسان آبی متعلق به شرکت دایتی که آرم بستنی روی یخچالش بود، انتقال دادند. ▪️بدون هیچ حرمتی برای کشته شدگان همه رو روی هم می انداختند، با مسخره کردن و فحش دادن. ▪️نتوانستم به خاطر حضور مستمر نیروهای اطلاعاتی آمار دقیقی از زخمی ها بدست بیاورم میتوانم بگویم بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر و شاید بیشتر، در واقع درمانگاه مکانی شده بود برای به دام انداختن معترضین و زخمی ها و گروگان گیری کشته شدگان و همه پرسنل درمانگاه، هیچ رحمی نداشتند، هرکس می‌خواست با آن‌ها حرف بزند، به شدت با او برخورد میکردند، در تماسی که بعدا با همکارانم در درمانگاه علی ابن ابیطالب داشتم، آنجا هم همین شرایط حاکم بوده و آنجا هم کلی متاسفانه کشته و زخمی داشتند.

    • پیام شهروندی از ماهشهر....

      پیام شهروندی از ماهشهر.... «سلام ▪️من اهل ماهشهرم و حتماً میدونید که در اعتراضات اخیر بعد از کرمانشاه ، ماهشهر بیشترین تعداد کشته رو داشت. نمیدونم چقدر ماهشهر رو میشناسید. ماهشهر با داشتن بیش از ۲۰ مجتمع پتروشیمی یکی از بزرگترین قطب‌های پتروشیمی ایران و حتی خاورمیانه است و همچنین با داشتن بندر امام خمینی دارای یکی از بزرگترین بنادر تجاری در ایران و همچنین یکی از بزرگترین بنادر صادرات نفت در کشوره (بیشتر نفت ایران و بیشتر محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان از ماهشهر و خارک صادر میشه) و جالبتر اینکه ماهشهر بین دو رودخانه زهره و جراحی قرارگرفته و از لحاظ کشاورزی و صیادی هم جایگاه ویژه ای بین بقیه شهرهای خوزستان داره. ▪️ بزرگترین مخازن نگهداری و صادرات بنزین گازوئیل و میعانات و غیره با فاصله پنج دقیقه‌ای خونه ی هر کدوم از اهالی ماهشهره. حالا در کنار این شهر که از لحاظ جمعیت در رتبه دوم شهرهای خوزستان بعد از اهواز قرار داره ، چند شهرک قرار گرفته که همه کارگر نشین و به شدت فقیر هستن: ▪️شهر چمران(جراحی)، شهرک طالقانی (کوره)، شهرک رجایی (زنجیر)، شهرک مدنی و دهکده گاما. توی این شهرک‌ها به دلیل بیکاری و فقر گسترده انواع بزه رواج داره. درمورد دهکده گاما جالب اینه که در فاصله هزار متری مجتمع‌های پتروشیمی قرار داره اما حتی ساکنینش به حمام ساده دسترسی ندارند. ▪️حالا با گفتن اینا میخوام به اینجا برسم که اهالی ماهشهر و این شهرک ها حتی یک بانک رو آتش نزدند (ماهشهر تنها شهردرگیر در این اعتراضات بود که حتی یک بانک آتش نگرفت)، حتی یک مغازه هم صدمه ندید. تنها کاری که مردم کردند درست کردن راه بندان و بستن جاده های دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (مجتمع های پتروشیمی) و بستن راه دسترسی به بندر امام خمینی بود اونم با آتش زدن چند حلقه لاستیک و قرار دادن چند تا سنگ توی جاده و خاموش کردن چند تا کمپرسی و کامیون در جاده. حالا فکر میکنید چه اتفاقی افتاد؟ به دستور استاندار و با مجوز شاک، سپاه خوزستان یه تیپ ویژه تکاور به ماهشهر فرستاد به همراه دو تانک (بله واقعا تانک) و شش نفربر و کلی سلاح سنگین و نیمه سنگین و حتی هلی کوپتر نظامی! به محض ورود به ماهشهر ابتدا توی شهر چمران (جراحی) وارد شدند و مردم رو به گلوله بستن. با کلاشینکف؟ خیر با تیربار دوشکا. دقیقا با تیربار دوشکا. و از هلی‌کوپتر هم توی شهر چمران(جراحی) به مردم عادی تیراندازی کردند. حتی به سمت مردمی که توی خونه بودن و حتی توی راهپیمایی اعتراضی شرکت نکرده بودند. و در همون ساعت اول حدود ۱۷ نفر از جمله دو کودک ۴ و ۸ ساله و یک پیرزن هفتاد و چند ساله با تیر مستقیم برادران پاسدار کشته شدن (آمار بقیه کشته ها به علت فرار جوان‌ها به بیشه‌ها و تیراندازی کور پاسدارها به این بیشه و نیزارها هنوز مشخص نیست). ▪️چند کشته از بین زخمی هایی بودند که بیمارستان شهر به دستور پاسداران از پذیرششون امتناع کرد. عصر همون روز وارد شهرک های رجایی و دهکده گاما و شهرک مدنی شدند و اونجا رو هم از کشتار بی نصیب نگذاشتند. ▪️به علت عشایری بودن بخشی از ساکنین این شهرک ها که از عشایر عرب خوزستان هستند، خیلی‌ها مسلح هستن و سپاه به عمد با این حمام خونی که راه انداخت مردم رو تحریک کرد. درگیری به شهرک طالقانی(کوره) کشیده شد و چون مردم این شهرک به دلیل مسلح بودن، مقابله به مثل کردن، از ساعت شش هفت عصر سه شنبه تا ساعت یک بامداد چهارشنبه حتی یک ثانیه صدای رگبار قطع نشد. ▪️با تانک وارد شهرک شدند اما با مقابله مردمی در این شهرک‌ها، غائله جمع نشد و پاسداران هم کشته و زخمی زیادی داشتن که با وساطت شیوخ و ریش سفیدان و بزرگان منطقه تیراندازی قطع شد و شهرک طالقانی محاصره شد. تا سه روز بعد از اون از این شهرک‌ها جوان‌ها رو دستگیر می‌کردند. و فعلا غائله ساکت شده ولی نمیشه گفت آرامه. ▪️فاجعه انسانی که اینجا اتفاق افتاد مورد توجه کسی نیست. خیلی‌ها فکر میکنند اینجا بانک آتش زدند، ولی حتی یه عابر بانک توی ماهشهر صدمه ندید. تنها به این دلیل که مردم این شهر پاشون رو روی شاهرگ اقتصادی کشور گذاشتن به این شکل سرکوب شدند. توی هیچ شهر دیگه‌ای نه با تانک وارد شدند و نه کماندو ویژه فرستادن و نه نیروی تکاور با هلی کوپتر پیاده کردن. مردم ایران حق اعتراض ندارند، اما مردم ماهشهر حتی به اندازه بقیه ایرانی‌ها هم اجازه عصیانگری ندارند. خواهش میکنم واقعیات این شهر رو منعکس کنید.»

    • دست کم ٤٨٦ معترض در جریان اعتراضات آبان ماه جانباخته اند

      دست کم ٤٨٦ معترض در جریان اعتراضات آبان ماه جانباخته اند ▪️اردوی کار: دستکم دو منبع آگاه در وزارت کشور ایران در گفتگو با "پایگاه خبری و تحلیلی روژ" تائید کرده اند کە شمار جانباختگان اعتراضات اخیر تا روز دهم آذر با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در وزارت کشور ٤٨٦ نفر بوده است. ▪️به گفته این منابع بیشترین شمار معترضان جانباخته بە ترتیب متعلق بە استان های تهران، البرز، خوزستان، کرمانشاه، فارس، کردستان و اصفهان است. ▪️همچنین بر پایه اطلاعاتی کە "روژ" بە آنها دست پیدا کرده است، شمار معترضان و شهروندانی که در چهار روز ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آبان مجروح شده و برای رسیدگی پزشکی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده اند بیش از سه هزار نفر است. ▪️این منابع تائید میکنند کە شمار معترضان و شهروندانی که در جریان اعتراضات مجروح شده و صدمه دیده اند بیش از آمار رسمی مراکز درمانی است، چراکه شمار زیادی از این افراد از بیم بازداشت از مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها امتناع کرده اند. ▪️به گفته این منابع تاکنون در سراسر ایران بیش از سیزده هزار نفر بازداشت شده اند کە از این تعداد شماری بعد از بازجویی با تودیع وثیقه و قرار کفالت آزاد شده اند. ▪️با این حال روند بازداشت معترضان همچنان ادامه دارد و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف، شمار زیادی از شهروندان را به بهانه شرکت و سازماندهی اعتراضات، تخریب اموال عمومی، عضویت در احزاب و گروه های "معاند"، پناه دادن به معترضان و همچنین تصویربرداری از اعتراضات آبان ماه بازداشت کرده است. ▪️همچنین این منابع به ان ان اس روژ گفته اند که میان نهادهای امنیتی در مورد چگونگی اعلام آمارها قربانیان اختلاف نظر وجود دارد و برخی از این نهادها نیز تا کنون از ارائه آمار نهایی خود به وزارت کشور خودداری کرده اند، به همین دلیل احتمال میرود کە شمار جانباختگان بسیار بیشتر از آماری باشد که تا کنون به وزارت کشور رسیده است . ▪️خصوصا کە شماری از جانباختگان و زخمی شدگان حوادث اخیر در بیمارستان ها و مراکز درمانی متعلق بە سپاه پاسداران نگهداری میشوند. همچنین در حال حاضر کنترل سردخانه های محل نگهداری پیکر قربانیان در شهرهایی که شمار زیادی از معترضان جانباخته اند کاملا در اختیار نهادهای امنیتی است. ▪️با این حال تاکنون هیچ یک از مقام های ایران آماری از شمار جانباختگان و شمار کسانی که توسط نیروهای امنیتی مجروح شده اند را منتشر نکرده اند.

    • صديق

      هر كاري كه كميته حقيقت ياب سال 88 كرد اين كميته نيز انجام خواهد داد.تهديد به سكوت وارايه تصويري از واقعيت به شاكيان كه مد نظر و ساخته دست حكومت اسلامي است.شاكيان همواره تواب ميشوند واز قضاوت خود هم پشيمان.

    • امید

      سناریوی نخ نمای کی بود کی بود من نبودم دوباره برای آرام کردن مردم براه افتاد. کمیته حقیقت یاب را چه کسی فرماندهی می کند؟ لابد آن را به قاتل فرزندان ملت می دهند تا خود را پیدا کند!!! این مسخره بازیها دیگر نه کسی را فریب می دهد و نه کسی را دل خوش!

    • همان

      ذخایر نفت ایران همه در خوزستان هست. با این حال وضعیت مردم خوزستاناسفناک تر از بسیاری از نقاط دیگر ایران هست. وقتی پول نفت برای توهمات حاج قاسم صرف بشه وضعیت ممکلت همین خواهد بود که می بینیم