ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال فرانسه، آلمان و بریتانیا از پیوستن شش کشور اروپایی دیگر به اینستکس

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده به برجام تعهد کامل داشته باشد و «بدون معطلی» از گام‌های کاهش تعهدات خود به توافق هسته‌ای برجام برگردد.

شش کشور اروپایی دیگر به اینستکس پیوستند. دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام در ۱۵ آذر، از پیوستن این شش کشور به ساز و کار ویژه مالی اروپا استقبال کرده و از ایران خواستند «بدون معطلی» از گام‌های کاهش تعهد به برجام برگردد.

تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام (عکس: آرشیو)

به گزارش گاردین دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه ۳۰ نوامبر/۹ آذر از پیوستن شش کشور اروپایی دیگر به کانال اینستکس استقبال کردند. این شش کشور شامل بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد‌ می‌شود. اروپا برای «دورزدن» تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران و کاهش تبعات این تحریم‌ها که پس از خروج یکجانبه این کشور از برجام از سر گرفته شده، یک سازوکار مالی ویژه به ایران پیشنهاد کرد.   از طریق سازوکار اینستکس ایران می‌تواند در قبال اعتبار مالی حاصل از فروش نفت، محصولات یا خدمات دریافت کند.

سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند از پیوستن دیگر کشورهای اروپایی به این سازوکار که مثر آن در پاریس است، استقبال می‌کنند. در این بیانیه آمده است:

«به‌عنوان سهامداران پایه‌گذار کانال اینستکس، از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به اینستکس به گرمی استقبال می‌کنیم. اضافه شدن این شش عضو به‌عنوان سهامداران جدید، اینستکس را قوی‌تر خواهد کرد و نشانگر تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت قانونی میان اروپا و ایران است. این اقدام بیان روشن ادامه تعهد ما به برجام است. ما تعهد کامل داریم که به تلاش‌هایمان برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهیم».

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده به برجام تعهد کامل داشته باشد و «بدون معطلی» از گام‌های کاهش تعهدات خود به توافق هسته‌ای برجام برگردد.

هنوز هیچ تراکنشی از طریق اینستکس ثبت نشده و این سازوکار تاکنون عملیاتی نشده است.

پیشتر لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز اعلام کرده بود مسکو آماده پیوستن به کانال ویژه مالی اروپا (اینستکس) است اما روسیه هنوز به صورت رسمی به اینستکس نپیوسته‌ است.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی از سوی این کشور علیه ایران، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند اگر اروپا به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل نکند، به صورت گام به گام از برجام خارج شده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهند داد. جمهوری اسلامی تاکنون در چهار گام این مسئله را عملی کرده و رهبران اروپا به‌رغم ایجاد کانال مالی ویژه موسوم به اینستکس نتوانسته‌اند راه‌ حلی برای تنش‌های میان تهران و واشنگتن که مورد توافق هر دو طرف باشد، ارائه دهند.

 تهران در گام چهارم کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت سال جاری، قصد دارد سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو را گازدهی کند. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود.

از سوی دیگر در آستانه چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد وضعیت برجام خوب نیست. او برای مشورت‌ و نزدیک‌تر کردن مواضع جمهوری اسلامی و چین درباره برجام به چین سفر کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سئد روز گذشته اعلام کردند به اینستکس می‌پیوندند؛ تصمیمی که با استقبال سه قدرت اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای برجام با ایران و طراح اینستکس – یعنی فرانسه، بریتانیا، و آلمان – روبرو شد.! نتانیاهو در واکنش به این خبر گفت: «در حالی که رژیم ایران مردم خود را می‌کشد، کشورهای اروپایی با شتاب به حمایت از آن رژیم قاتل می‌پردازند ... کشورهای اروپایی باید از خود خجالت بکشند.» وی اضافه کرد: «حالا وقت تشدید فشارها بر ایران است، نه کاهش آنها. حالا زمان پیوستن به ایالات متحده و افزایش تحریم‌ها علیه ایران است. به آنهایی خواهان دلجویی از ایران هستند من این را می‌گویم: تاریخ و مردم‌تان سخت شما را مورد قضاوت قرار خواهند داد. (این) رویه را حالا تغییر دهید.»

  • Faryad

    کی بود کی بود ؟ من نبودم ! درحالیکه همه دنیا از فاجعه جنایت مطلع شده اند ؛مقامات میگویند من خبر نداشتم و فلانی دستور کشتار دشمن (مردم) را داد؟!

  • amir

    مدارک موجود در مرکز اسناد آمریکا نشان میدهد که در زمان جنگ جهانی اول (۱۹۱۷–۱۹۱۹) قحطی بزرگ در ایران رخ داده‌ است بطوری که بین ۸ تا ١٠ میلیون نفر از جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیونی ایران (۵۰ درصد) بر اثر قحطی یا بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه از بین رفتند. هیچ تردیدی نیست که استعمار بریتانیا عامل و مسبب این قحطی و نسل‌کشی مهیب بوده و از سیاست کشتار جمعی به عنوان ابزاری برای حفظ سلطه انگلیس بر ایران استفاده شده است. در شرایط حساس کنونی که مردم ایران آماده رویارویی نهایی با جمهوری اسلامی (رژیم دست نشانده انگلستان) میشوند، همه‌گیری گسترده و ناگهانی خطرناکترین نوع ویروس آنفولانزا در سراسر کشور به همراه شیوع باورنکردنی ایدز نشان از یک طرح استعماری مشابه برای منفعل ساختن مردم و پذیرفتن شرایط فعلی دارد؛ بگونه ای که خواسته های اقتصادی و سیاسی ملت ایران به حاشیه برود و بقای حکومت کلیدی استعمار بریتانیا حتی در سخت ترین شرایط حفظ گردد.