ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ذخایر خونی در چند استان ایران

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد که در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی (مشهد) به تمامی گروه‌های خونی نیاز است. این استان‌ها کانون اعتراضات بودند.

کمتر از سه هفته بعد از آغاز اعتراضات سراسری در آبان ۹۸ سازمان انتقال خون یک بار دیگر از کمبود ذخایر خون در پنج استان ایران خبر داد. از آن میان چهار استان کانون اعتراضات بود. سخنگوی سازمان انتقال خون گفته بود کمبود خون ارتباطی با حوادث اخبر ندارد.

اهدای خون ـ عکس از آرشیو

بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون دوشنبه ۱۱ آذر اعلام کرد که استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی (مشهد) و مازندران نیاز به خون دارند.

او گفت: «ما برای اهدای خون فراخوان دادیم و به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم. به‌ویژه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوبی (مشهد)، مازندران و... که بیشترین مصرف خون را دارند.»

از این پنج استان، چهار استان نخست از جمله کانون‌های اعتراضات گسترده اخیر در ایران بودند.

۲۴ آبان سال جاری در اعتراض به افزایش سه برابری قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در چندین شهر برگزار شد که به‌زودی به بیش از ۱۰۰ شهر ایران سرایت کرد. عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان را ۱۶۱ نفر اعلام کرده است، اما برخی از منابع غیررسمی تخمین زده‌اند که دست‌کم ۳۶۶ نفر در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.

به‌گفته سخنگوی سازمان انتقال خون، تهران با ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، شیراز با ۶۳ مرکز درمانی و بیمارستان، اصفهان با ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستان، مشهد با ۶۰ مرکز درمانی و بیمارستان، مازندران با ۴۷ بیمارستان و تبریز با ۴۲ بیمارستان استان‌های پرمصرف خون در ایران هستند.

حاجی‌بیگی گفت: «۱۶ تا ۱۷ درصد خون اهدایی کشور در تهران اهدا می‌شود، درحالی‌که مصرف خون در تهران ۲۵ درصد است که این میزان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور تأمین می‌شود.»

پس از اعتراضات اخیر در ایران سازمان انتقال خون ایران بارها نسبت به کمبود شدید خون در کشور هشدار داده و از مردم خواسته بود تا به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. پس از این فراخوان‌ها و هشدارها این پرسش مطرح شد که آیا کمبود خون در بیمارستان‌ها به ناآرامی‌های اخیر ارتباطی دارد؟

بشیر حاجی‌بیگی، پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ارتباط کمبود خون با اعتراضات سراسری در کشور را رد کرده و گفته بود: «این کمبود خون ارتباطی با حوادث اخیر ندارد و یک مسئله طبیعی است.»

روز گذشته، یکشنبه ۱۰ آذر / یکم دسامبر نیویورک ‌تایمز در گزارشی تفصیلی درباره اعتراضات اخیر ایران، به‌ویژه در شهر ماهشهر استان خوزستان، این اعتراضات را «بدترین ناآرامی‌های» ۴۰ سال اخیر در ایران توصیف کرده و نوشته بود در چهار روز خشونت شدید پس از اعلام افزایش قیمت بنزین، در مجموع ۱۸۰ تا ۴۵۰ نفر و احتمالاً بیشتر کشته شدند، دست‌کم ۲۰۰۰ نفر زخمی و ۷۰۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، در ماهشهر معترضان به مدت سه روز کنترل اکثر نقاط شهر و مناطق اطراف آن را در اختیار گرفته بودند که با اعزام نیروهای سپاه پاسداران، این نیروها بدون هشدار قبلی در شهرک چمران به روی معترضان شلیک کرده و چندین نفر را کشتند. پس از تیراندازی‌های سپاه پاسداران گروهی از معترضان که به‌ نیزاری در نزدیکی منطقه رفتند اما توسط نیروهای سپاه پاسداران محاصره شدند و در ادامه با شلیک رگبار مسلسل نیروهای سپاه حدود ۱۰۰ نفر از معترضان کشته شدند.

نیویورک ‌تایمز به‌نقل از منابع محلی شمار کشته‌شدگان ماهشهر در سه روز را ۱۳۰ نفر گزارش داد.

یک پرستار ۳۲ ساله در ماهشهر در تماسی تلفنی به نیویورک تایمز گفته است که او در بیمارستان به مداوای مجروحان و کشته‌شدگان این رویدادها مشغول بوده و متوجه شده است که بیشتر قربانیان بر اثر اصابت گلوله به سر و سینه جان باخته‌اند. او از هرج‌ومرج در بیمارستان و خانواده‌هایی که به‌دنبال عزیزان خود در بیمارستان بودند گزارش داد.

این پرستار گفت: «نیروهای امنیتی مستقر در بیمارستان برخی از معترضان زخمی را پس از تثبیت شرایط جسمانی‌شان دستگیر می‌کردند و برخی از مجروحان از ترس دستگیری از بیمارستان می‌گریختند.»

مسئولان جمهوری اسلامی هنوز هیچ آمار رسمی و دقیقی از شمار قربانیان اعتراضات اخیر ارائه نداده‌اند. پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۱ آذر درباره کشته‌شدگان این اعتراضات گفت: «بین جان‌باختگان نوجوانان هستند که بسیار تأسف‌آور است». او افزود: «با توجه به همین شرایط و اتفاقات بود که ما خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شدیم.»

روز گذشته، یکشنبه ۱۰ آذر سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، تأیید کرد که برخی از «افراد جامعه از پشت تیر خورده‌اند»، اما همچون دیگر مقام‌های ارشد حکومتی شلیک به معترضان را به آن‌چه «اغتشاشگران» خواند، نسبت داد.

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز شنبه ۹ آذر به خبرنگاران گفت که آمارهای نهادهای بین‌المللی درباره تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ «معتبر نیست و آن‌ها تعداد کشته‌شدگان را بیشتر اعلام می‌کنند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.