ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق بر یک زن ۸۰ ساله در شهر خوی

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «سلبی مرندی»، زن ۸۰ ساله، روز پنج‌شنبه هفتم آذر ماه، به دفتر اجرای احکام دادگستری شهر خوی احضار شده و پس از اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق، در وضعیتی نامساعد و در حالی که توانایی حرکتی خود را از دست داده بوده، برای اجرای حکم هشت ماه حبس، به بند زنان زندان این شهر منتقل شده است.

منابع حقوق بشری از شلاق خوردن یک زن ۸۰ ساله در شهر خوی خبر می‌دهند. این خبر واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

عکس از آرشیو

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، «سلبی مرندی»، زن ۸۰ ساله، روز پنج‌شنبه هفتم آذر ماه، به دفتر اجرای احکام دادگستری شهر خوی احضار شده و پس از اجرای حکم ۷۰ ضربه شلاق، در وضعیتی نامساعد و در حالی که توانایی حرکتی خود را از دست داده بوده، برای اجرای حکم هشت ماه حبس، به بند زنان زندان این شهر منتقل شده است.

سلبی مرندی، مادر «بهروز زینال‌نژاد» است که در زندان خوی در بند بوده و در این زندان به شکلی مشکوک جان باخته است.

بر اساس خبر منتشر شده در تاریخ ۲۴ دی ماه ۹۷، جسد بهروز زینال‌نژاد روز ۲۳ دی‌ ماه در داخل دستشویی زندان خوی توسط هم‌بندیهای او کشف شد. این زندانی جرایم عادی در اعتراض به موافقت نکردن مسئولان زندان با درخواست مرخصی‌اش، سه روز پیش از مرگ با دوختن لب‌هایش اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

به گفته یک منبع مطلع، مسئولان زندان در آن زمان اعلام کردند که این زندانی با بند کفش اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده. از اظهارنظر پزشکی قانونی شهر خوی در مورد علت مرگ بهروز زینال‌نژاد خبری منتشر نشده است.

خانواده این زندانی اما پس از دیدن جسد او ادعای خودکشی با بند کفش را رد کرده و برای پیگیری موضوع به دفتر رئیس زندان مراجعه کرده بودند، اما گفته می‌شود رفتار نامناسب رئیس زندان و قاضی ناظر بر زندان با آنها، منجر به بروز درگیری و تخریب برخی وسائل دفتر زندان شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان به دنبال این اتفاق، رئیس وقت زندان و قاضی ناظر بر زندان خوی از این خانواده شکایت کردند و دادگاه عمومی خوی، سلبی مرندی، مادر خانواده و «عاطفه زینال‌نژاد»، دختر خانواده را به ۷۰ ضربه شلاق و ۸ ماه حبس محکوم کرد.

گفته می‌شود عاطفه زینال‌نژاد از معرفی کردن خود به دادگاه تاکنون خودداری کرده است.

حامد فرمند، فعال حقوق بشر، در توئیتر خود درباره این خبر نوشته است:

«فرزندشان از حق رسیدگی پزشکی محروم بود. اعتصاب غذا کرد. در زندان فوت کرد. گفتند خودکشی کرده. خانواده نپذیرفت و پیگیری کرد. خانواده داغدار با مسئولینی که مسئول مرگ فرزنداند درگیر شدند. مسئولین از آن‌ها شکایت کردند. مادر داغدیده ۸۰ ساله، ۷۰ ضربه شلاق خورد و به زندان اعزام شد.»

جمهوری اسلامی در حالی از مجازات‌های تحقیرآمیز مانند شلاق استفاده می‌کند که میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های غیرانسانی و موهن از جمله شلاق و اعدام را ممنوع کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    جمهوری اسلامی با ظلم و ترور مردم ایران دوام نخواهد آورد. حکومتی که از یک مادر پیر 80 ساله واهمه دارد و او را قاتل بیگناهان می داند، بسیار سست بنیان تر از آن چیزی است که در ظاهر می نمایاند. پسر جوانی که در اعتصاب غذا بسر می برد، در زندان بدون طی کردن روال مصرح در قانون، در زندان به قتل می رسد، و مسئولان زندان و دادگاه همانند دزدان و قاتلان بی سر وپا، حتی غیرت به عهده گرفتن مسئولیت خود را ندارند، و به دروغ خودکشی اعلام می کنند، چنین نظام پوشالی تر از آنست که بخواهد حتی مقابل نسیمی دوام بیاورد، چه برسد به اینکه در مقابل خشم مردم جان به لب رسیده دوام بیاورد. امروز مردم ایران از این نظام جنایتکار و مسئولان لات و جانی آن بشدت متنفرند. و شکافی به فاصله زمین و آسمان میان مردم و رژیم بوجود آمده که مشروعیت آن را بکلی از میان برده است.

  • بهزاد

    امروز ۱۳ آذر ۹۸ دو زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شدند هویت یکی از زندانیان علی علی محمدپور اعلام شده است

  • صبا

    وقتی بی‌گناهی به دست کسی کشته می‌شود چرا نباید قاتل را اعدام کرد؟ کجای این موهن است؟ حتی در بعضی از ایالت‌های امریکا هم اعدام رایج است؟ بی‌منطق حرف نزنید.