ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیودو: روحانی خواهان «سفر فوری» به ژاپن است

.به نوشته خبرگزاری رسمی ژاپن، مقامات ژاپنی هنوز پاسخی نداده و اعلام کرده‌اند پیشنهاد سفر روحانی به ژاپن را به‌دقت بررسی خواهند کرد

خبرگزاری رسمی کیودو به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در سفر به توکیو اعلام کرد که تنش در خلیج فارس و بحران خاورمیانه «جدی‌تر از هر وقت دیگری» است و به همین سبب خواهان بررسی امکان سفر فوری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به ژاپن شد.

به نوشته خبرگزاری‌های داخلی ایران عباس عراقچی برای شرکت در «بیست و هشتمین نشست کمیته مشورتی سیاسی معاونین وزرای خارجه ایران و ژاپن» و «اولین همایش گفت‌وگوی جهانی» به ژاپن سفر کرده است. (عکس: مشرق نیوز)

خبرگزاری کیودوی ژاپن سه‌شنبه ۱۲ آذر/۳ دسامبر به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت خارجه ایران و ژاپن اعلام کرد، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در سفر به توکیو نظر مقامات ژاپن را درباره امکان سفر فوری روحانی به این کشور جویا شده است.

بر همین اساس عراقچی که در سفری دو روزه به ژاپن رفته، پیامی را از سوی مقامات جمهوری اسلامی به ژاپن برده است. به گفته منبع کیودو، عراقچی در ملاقات جداگانه با توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن، تنش کنونی در خاورمیانه و خلیج فارس را «جدی‌تر از هر وقت دیگری» خوانده است.

عراقچی به سفر اخیر شینزو آبه، رئیس جمهوری ژاپن به ایران که بدون نتیجه مشخصی به انجام رسید، به عنوان یک «نقطه عطف» در روابط ایران و ژاپن اشاره کرده و گفته:

«تنش‌ها مدام بیشتر می‌شود. به همین دلیل گفتگو و همکاری بین ایران و ژاپن بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است».

به نوشته کیودو، مقامات ایران امیدوارند سفر روحانی در نزدیک‌تر زمان ممکن انجام شود، ژاپن اما عملی بودن این درخواست را با دقت بررسی خواهد کرد.

عراقچی پیش از سفر به ژاپن نیز به چین رفته بود تا با «دوستان ایران» درباره سرنوشت برجام گفتگو کند.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی از سوی این کشور علیه ایران، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند اگر اروپا به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل نکند، به صورت گام به گام از برجام خارج شده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهند داد. جمهوری اسلامی تاکنون در چهار گام این مسئله را عملی کرده است.

آخرین گام ایران که شامل غنی‌سازی در سایت فردو می‌شود و همچنین اختلافات میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر جلوگیری از بازدید یکی از بازرسان آژانس از نیروگاه نطنز و آلودگی هسته‌ای در انبار تورقوزآباد، به تنش‌های موجود دامن زده است. رهبران اروپا به‌رغم ایجاد کانال مالی ویژه موسوم به اینستکس، تاکنون نتوانسته‌اند راه‌ حلی برای تنش‌های میان تهران و واشنگتن که مورد توافق هر دو طرف باشد، ارائه دهند.

با ادامه تنش‌، وضعیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیز در ماه‌های گذشته متاثر از تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا بوده است .پس از چندین حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریایی عمان و طرح ادعای دست‌داشتن ایران در این حملات، دولت ایالات متحده آمریکا در نیمه تیر ۹۸ اعلام کرد قصد دارد برای تأمین امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی و جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب با حضور و مشارکت کشورهایی که نفت خود را از خلیج فارس عبور می‌دهند یک ائتلاف نظامی تشکیل دهد. ژاپن در این ائتلاف حضور ندارد با این وجود قصد دارد برای اهداف «پژوهشی»، نیروی دریایی دفاعی و هواپیمای گشت‌زنی به منطقه بفرستند.

از سوی مقابل ایران نیز تلاش کرد تا با طرح «صلح هرمز» کشورهای خلیج فارس و همسایگان ایران را به شرکت در ائتلاف دریایی جداگانه‌ای ترغیب کند اما موفق به جلب نظر کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات نشد. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز سه شنبه با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان ملاقات کرده است.

روحانی دراین دیدار گفت:

«سیاست‌های دولت عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان هیچ دستاوردی برایشان نداشته و امیدواریم مسئولان این کشور مسیر سیاست خود را تغییر دهند. اما از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد».

یوسف بن‌علوی پیشتر نیز برای میانجیگری میان تهران و لندن به ایران سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    سیاست مداران ژاپنی که همان افکار استعاری و فاشیستی ونژاد پرستانه ای که ازدوران پادشاهی و امپراطوری دوران جنگ جهانی دوم و تصرف کشورهای آسیای شرقی وکشتار مردمان آنها برای دستبابی به منابع ومعادن انها به آنها ارث رسیده است همچنان اجرا می کنند یکی ازموردهای مهم این ارثیه به رسمیت نشانختن مردمان کشورهای جهان سومی بعنوان انسان است ..برای زاپن فقط منابع ومعادن کشورهای جهان سومی است که هرقشون وحکومتی هرچند جنایتگرکارواستبدادگر وارتجاعی که بتواند خواسته زاپن را برآورد کند مورد حمایت و پشیبانی ژاپنی ها چه بطور علنی وچه بطورغیرعلنی بوده ومی باشد وخواهد بود - ژاپن تا بحال نشده است حتی دریک مورد کشتارو خفقان و حق وحقوق بشری مردمان کشورهای خاورمیانه چه درافغانستان و چه درایران وچه درعراق وچه درسوریه و یمن ونیجریه وسودان اقدام به دادن اطلاعیه و یا هشداری کند زیرا که موجودیت فیزیکی مردمان این کشورها را بعنوان انسان به رسمیت نمی نشانخته ونمی شناسد و نخواهد شناخت نگاهی به دروان حکومت خمینی بیندازید که اتوبوس هائی که برای حمل دستگیر شدگان و گشت های ارشاد مورد استفاده بودند تمامی ساخت ژاپن بودند - نگاهی هم به نفربرهای داعشی ها بیندازید که جدیدترین مدل های ساخت زاپن بودند - نگاهی به نفربرهای قشون جنایتکار اسد درسوریه بیندازید که انها هم زاپنی هستند ..چندین کشوراروپائی که جراثقال های انها درایران برای دارزدن مورد استفاده قرارگرفته بود اقادام به انتقاد وهشدار کردند ولی ژاپنی ها چنین نکرده اند..جالب این مورد است که امریکا مقامات حکومتی را تحریم واز ورود انها به امریکا جلوگیری می کند ولی انکار خوشبحال زاپن که چنین نکرده است و مقامات زاپنی با هیچ عذاب وجودانی پذیرای مقامات جنایتگر حکومت اخوندی هستند ..که حالا عراقچی تشریف بردن و قولی های انچنانی دریافت کردند وحالا نوبت آخوند ضدمردمی و جنایتکاراست که خنده های چندش اورش به مردم ایران به خندد-درحقیقت محض فروش واگذرای معادن ایران به زاپن مطرح است آنهم درمقابل دریافت درصدی است اگرزاپن صاحب معادنی درایران باشد امریکا نمی تواند معادن ایران که متعلق به زاپن است تحریم کند..درست همان کاری که باروسیه وچین کردند - بهمین دلیل است که کارگران ایرانی معادن عمدا" با پرداخت نکردن حقوق شان و ضرب وشتم ناراضی می کنند که دیگر حوالی معادن پیدایشان نشود- چینی ها درکشورهای امریکای جنوبی و افریقائی هم چنین کردند که دربست معادن را بتصرف خودشان درآورند و کارگران چینی با حمایت نظامیون چینی دراستخراج و حمل آن به چین فعالیت دارند و مردم بومی که با ضرب و شتم مقامات این کشورها طرفند وبیکار شده اند- !!!