ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اینترنت در سیستان و بلوچستان همچنان قطع است

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان می‌گوید مسائل امنیتی غیرمرتبط با اعتراضات آبان‌ماه‌ موجب شد تا به درخواست شورای تأمین استان، اتصال اینترنت به تأخیر بیفتد.

با اعتراضات گسترده اخیر در ایران اینترنت در کشور قطع شد اما پس از چند روز به‌مرور و به‌شکل قطره‌چکانی در استان‌ها به‌راه افتاد. تنها در خوزستان و سیستان و بلوچستان اینترنت همچنان قطع بود. با وصل شدن اینترنت در خوزستان، مردم سیستان و بلوچستان اما همچنان از دسترسی به اینترنت محروم هستند.

عکس از آرشیو

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان چهارشنبه ۱۳ آذر اعلام کرد که مقام‌های این استان قول داده‌اند که اینترنت تا پایان این هفته در سیستان و بلوچستان وصل شود.

امینی‌فرد گفت: «وزیر کشور به‌عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) دستور اتصال اینترنت را دادند ولی ملاحظات امنیتی در استان وجود داشت و مسائل امنیتی به‌وجود آمد که غیرمرتبط با اعتراضات آبان‌ماه بود، لذا به درخواست شورای تأمین استان اتصال اینترنت به تأخیر افتاد.»

در شورای امنیت کشور، وزیر کشور به‌عنوان رئیس، نمایندگانی از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی و همچنین یکی از مشاوران رهبر جمهوری اسلامی شرکت دارند. بر اساس قانون مصوب سال ۶۲، شورای امنیت کشور در جهت «بررسی جریانات و پیش‌آمدهای عمده و اساسی امنیت داخلی، اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله ‌با مسائل امنیتی» تشکیل می‌شود.

در جریان رویدادهای اخیر در ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، شورای امنیت کشور را مسئول اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و تصمیم‌گیری درباره قطع اینترنت عنوان کردند.

محمد نعیم امینی‌فرد افزود: «استان ما در جریان اعتراضات ناشی از افزایش قیمت بنزین جزو آرام‌ترین استان‌ها بود، ما اعتراضات محدود و آرامی داشتیم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد. لذا توقع داشتیم به فوریت و در اولین فرصت اتصال اینترنت برقرار شود.»

با این حال روشن نیست که شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان چرا رأی به تأخیر وصل اینترنت داده است.

به‌گفته نماینده ایرانشهر در مجلس، همزمان با قطعی اینترنت در کل کشور اینترنت در استان سیستان و بلوچستان هم قطع شد. اینترنت خانگی نیز به مدت دو - سه روز وصل شد اما اینترنت موبایل وصل نشد و در حال حاضر اینترنت موبایل به‌طور کلی و اینترنت ADSL در مرکز و جنوب استان قطع است.

امینی‌فرد همچنین از «مراجعات مردمی فراوان به نمایندگان» برای پیگیری وصل اینترنت خبر داد.

پیش از این، علی زینی‌وند، معاون سیاسی- اجتماعی ‌استاندار سیستان و بلوچستان ۷ آذرماه جاری گفته بود: «اینترنت مراکز علمی، دانشگاهی، مراکز درمانی و خدمات رسانی در سراسر استان فعال است اما اینترنت همراه هنوز در استان فعال نشده که بر اساس گزارش‌ها اینترنت به مرور در استان‌ها متصل خواهد شد.»

زینی‌وند وصل اینترنت در سیستان و بلوچستان را منوط به بررسی‌های امنیتی دانسته بود.

پیش از سیستان و بلوچستان، خوزستان از آخرین استان‌هایی بود که اینترنت در آن وصل نشده بود اما این استان نیز از روز دوشنبه ۱۱ آذر به اینترنت دسترسی یافت.

در پی اعتراضات سراسری اخیر در ایران، اتصال کشور به شبکه جهانی اینترنت از شب ۲۵ آبان قطع شد. با قطع اینترنت سرکوب اعتراضات در دستور کار نیروهای امنیتی قرار گرفت و نهادهای مدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن این اقدام نسبت به وضعیت معترضان هشدار دادند. سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین برآورد خود شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرد. سیدحسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز شمار بازداشتی‌ها را حدود ۷ هزار نفر تخمین زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.