ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای صنفی دانشجویان: وزارت علوم مسئول بازداشتی‌ها است

اسم و مشخصات اغلب دانشجویان بازداشتی مشخص نشده. شورای صنفی دانشجویان هشدار داد که آن‌ها در معرض اعتراف‌گیری علیه خود قرار دارند.

سها مرتضایی، کامیار ذوقی،  سعید احمدزاده، سعید محبی، ابوالفضل نژادفتح، محمد بابایی، حمید بینا و حمیدرضا صفری (از دانشگاه تهران) و یاشار دارالشفا دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از دانشجویانی‌اند که در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شدند. از نام و نشان سایر دانشجویان بازداشتی اما اطلاعی در دست نیست. شورای صنفی دانشجویان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت علوم مسئول خطراتی است که دانشجویان بازداشتی را تهدید می‌کند.

دانشگاه تهران ـ اعتراضات آبان ۱۳۹۸

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری که سه‌شنبه ۱۲ آذر در تهران برگزار شد بازداشت گروهی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را تأیید و در همان حال ادعا کرد که تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است.  شورای صنفی دانشجویان چند ساعت بعد از اظهارت سخنگوی قوه قضائیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«گزارش‌هایی که از بازداشتگاه‌ها به‌دست رسیده در کنار بی‌اطلاعی از روند پرونده، محل نگهداری و وضعیت سلامت دانشجویانی که اسامی آنان در لیست بازداشت‌شدگان تأیید و منتشر شده است، نگرانی‌ها از وضعیت دانشجویان و علی‌الخصوص دانشجویانی که هیچ اسم و مشخصاتی از آن‌ها در دسترس نیست را دوچندان می‌کند.»

شواری صنفی دانشجویان در ادامه این اطلاعیه یادآوری کرد که بسیاری از دانشجویان بازداشتی از حق تماس تلفنی محروم‌اند، به وکیل هم دسترسی ندارند و ممکن است به اعترافات‌های دروغین علیه خود وادار شوند و این اعترافات دستاویز پرونده‌سازی برای احکام «سبعانه» قرار گیرد.

 شورای صنفی دانشجویان پیش از این در اطلاعیه دیگری که یکشنبه ۳ آذر منتشر کرد اعلام کرد در اعتراضات دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علامه در تهران مأموران امنیتی حداقل ۴۸ دانشجو را بازداشت کرده‌اند. ۱۶ تن از آن‌ها در این مدت آزاد شده‌اند. در درگیری‌های دوشنبه ۲۷ آبان نیروهای بسیج و لباس شخصی تجمع دانشجویان در خیابان ۱۶ آذر تهران در همبستگی با معترضان را به هم زدند دانشجویان را به داخل محوطه دانشگاه هدایت کردند و سپس بازداشتی‌ها را با آمبولانس به محل نامعلومی انتقال دادند.

روز گذشته (سه‌شنبه ۱۲ آذر) سعدالله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی  بازداشت دست‌کم سه تن از دانشجویان این دانشگاه در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را تایید کرده واظهار امیدواری کرده بود که آنها «معاند» تلقی نشوند.

شواری صنفی دانشجویان یادآور مسئولیت وزارت علوم در قبال دانشجویان بازداشتی شد:

«تمامی این موارد ما را بر آن می‌دارد تا وزارت علوم را به سبب مسئولیت‌‌ مستقیم‌ این وزارتخانه در خطراتی که متوجه این دانشجویان است، موظف به پیگیری آزادی بی‌قید و شرط آنها بدانیم.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت‌‌هایی در آستانه روز دانشجو هم خبر داد. وزارت اطلاعات در این اطلاعیه ادعا کرد که یک شبکه «ضدانقلاب» را که در صدد «اخلال و ایجاد درگیری» در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌های کشور در ایام ۱۶ آذر به‌ مناسبت روز دانشجو بود، شناسایی و اعضای آن را بازداشت کرده است.

وزارت اطلاعات نیز مانند مسئولان قوه قضائیه درباره هویت و تعداد بازداشت‌شدگان سکوت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    وزارت اطلاعات با این بیانیه درواقع به دانشجویان سراسر کشور هشدار می دهد که باتوجه به درپیش بودن روز دانشجو، هرکس که در هرجا اعتراضی کرده و تجمعی برگزار کند را می تواند به اشد مجازات برساند و به باندهای تخیلی خودش که ارتباط با آنها مستوجب بیشترین و سنگینترین مجازات است وصل کند. دست پیش را گرفته اند تا فردا هرکس حرفی زد به راحتی مجازات شود. به این می گویند آزادی!!!