ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده نیکتا اسفندانی: خون دختر بی‌گناهمان بر زمین ریخت

نیکتا اسفندانی تنها ۱۴ سال داشت و در خیابان ستارخان در جریان اعتراضات کشته شد. قوه قضائیه قتل او را انکار کرده بود.

شورای عالی امنیت ملی در گزارشی به خامنه‌ای تأیید کرد که عده‌ای که هیچگونه نقشی در اعتراضات نداشتند کشته شدند. یک نمونه: نیکتا، چهارده ساله. محل قتل: خیابان ستارخان تهران.  سخنگوی قوه قضائیه ادعا کرده بود نیکتا در اثر مسمومیت جان خود را از دست داده. خانواده او ابراز امیدواری کردند خون دختر بی‌گناهشان بی‌جواب نماند.

نیکتا اسفندانی تنها نوجوانی نیست که جان خود را از دست داد: امیر رضا عبداللهی (۱۳ ساله)، ساسان عیدی‌وند (۱۷ ساله )، پژمان قلی‌پور (۱۸ ساله)، رضا معظمی (۱۸ ساله) و امیر حسین دادوند (۱۷ ساله) از دیگر نوجوانانی بودند که در درگیری‌های اسلامشهر، یزدانشهر اصفهان، کرج و اصفهان کشته شدند

خانواده نیکتا اسفندانی، دختر چهارده ساله‌ای که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در خیابان ستارخان تهران کشته شد٬‌ در صفحه او در اینستاگرام، ابراز امیدواری کردند که «خون ریخته‌شده دختر بی‌گناهشان بی‌جواب نماند.»

خانواده این پست را به عنوان آخرین پست «به یادگار» دخترشان در صفحه اینستاگرام نیکتا قرار دادند و فعالیت این حساب را متوقف کرده‌اند.

آخرین پست در اینستاگرام نیکتا اسفندانی

روز گذشته (سه‌شنبه ۱۲ آذر) غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ادعا کرده بود که نیکتا اسفندانی در اثر مسمومیت جان خود را از دست داده است:

«بین رقم ادعایی از تعداد کشته‌ها و اسامی اعلام شده تفاوت وجود دارد. کشته‌های بی‌ربط و عادی را در این زمینه آوردند و تلاش داشتند به کشته‌های اغتشاشات اخیر ربط دهند. به عنوان نمونه خانواده نیکتا اسفندانی این فرزند ١۴ ساله آنها در اثر مسمومیت فوت کرده است. افراد دیگر از این قبیل زیاد هستند که اسامی غیرواقعی است.»

جمعه ۲۴ بهمن در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران از جمله به تهران و شهرستان‌های اطراف پایتخت سرایت کرد.ده‌ها نقطه تهران از جمله خیابان ستارخان درگیر اعتراضات بود. ۲۵ آبان معترضان اتوبان همت و اتوبان تهران کرج و بلوار بابایی و تهرانپارس را مسدود کردند. همچنین معترضان در زیر پل ستارخان شعارهایی بر ضد حکومت سر دادند که یگان ویژه وارد عمل شد. عفو بین‌‌اللمل در چهارمین گزارش خود  تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۲۰۸ نفر اعلام کرده اما برخی منابع از جمله نیویورک‌تایمز تعداد کشته‌شدگان را تا ۴۰۰ نفر هم تخمین زده‌اند.

امیر رضا عبداللهی (۱۳ ساله)، ساسان عیدی‌وند (۱۷ ساله )، پژمان قلی‌پور (۱۸ ساله)، رضا معظمی (۱۸ ساله) و امیر حسین دادوند (۱۷ ساله) از دیگر نوجوانانی بودند که در درگیری‌های اسلامشهر، یزدانشهر اصفهان، کرج و اصفهان جان خود را از دست دادند.

تقسیم‌بندی کشته‌شدگان و مسأله «رأفت اسلامی»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شورای عالی امنیت ملی چهارشنبه ۱۳ آذر در گزارشی که به رهبر جمهوری اسلامی تسلیم کرد، تأیید کرد که عده‌ای از شهروندان، بدون «هیچگونه نقشی در اعتراضات» جان خود را از دست داده‌اند.

 در این گزارش پیشنهاد شد که بر اساس «چارچوب‌های قانونی موجود» شهروندان عادی که بدون داشتن «هیچگونه نقشی در اعتراضات» و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در «حکم شهید» محسوب شوند و خانواده‌های آنان از مزایای آن برخوردار گردند.

برای قربانیانی که در جریان اعتراضات به «هر نحو» جان خود را از دست داده‌اند «پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌ها» پیشنهاد شد.

در مورد آن دسته از کشته‌شدگان که درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند مقرر شد که «پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده» آنان ،حساب «خانواده‌های موجه و آبرومند» از فردی که «اقدام به عمل مجرمانه» کرده جدا شود و خانواده‌های آنان هم «متناسبا مورد توجه و دلجویی» قرار گیرند.

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش خود به اعتراضات، با حمایت از تصمیم فراقانونی «سران قوا» برای افزایش قیمت بنزین، اعتراضات را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» جلوه داد و در پنجمین روز اعتراضات، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد.

خامنه‌ای در پاسخ به شورای عالی امنیت ملی نوشته است:

«هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیک‌تر است عمل شود.»

 حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ساعتی قبل از اعلام این خبر همصدا با خامنه‌ای از «رأفت اسلامی» سخن گفته بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    - ظریف خود در خاطراتش گفته که به جلسات انجمن حجتیه رفت و آمد داشته است. انجمنی که گروه فداییان اسلام - عاملان ترور دکتر فاطمی و کسروی و حسنعلی منصور و.. - به آنها وابسته بودند و مصباح و یزدی و خامنه ای از رهبران آن هستند. - ظریف در کتاب خاطراتش گفته که با دوستش سعید امامی - مسول اجرایی قتل‌های زنجیره‌ای - در کمیته‌ای همکاری داشتند که قرار بود به اتهامات نقض حقوق بشری در ایران پاسخ بدهد!. - ظريف در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلويزيون پی‌بی‌اس آمريکا، می‌گويد که «ما در ايران هیچ کسی را به خاطر عقيده‌اش زندانی نمی‌کنيم؟! - ظریف درسخنان خود از نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از ایران خواسته به توصیه‌های ریسی - رئیس قوه قضائیه توجه کرده و آن‌ها را مدنظر خود قرار دهند!!. وی گفته با «رهنمودهای رهبری و صحبت‌های رئیس قوه قضائیه وظیفه ما در وزارت امور خارجه سنگین‌تر شده است چرا که همه آن‌ها مطالب را در چارچوب قانون اساسی و با دیدگاه قرآنی بیان کردند!.» - ظریف، اخیرادر آکتائو اقدام به امضای توافق جدیدی در باره درصد مالکیت ایران در دریای خزر کرده که هنوز مشخص نیست، سهم ایران تا چه حد تقلیل یافته و متن منتشره در روزنامه‌ها نیز در این خصوص ساکت بوده!

  • ٱیت.... شنگولیان

    بسم الله تعالی راُفت اسلامی ما علما بتأسی از حضرت ٱقا ولی امر مسلمین بدینقرار است. اول با خشونت تمام اسلامی میزنیم و میکشیم، شکنجه میکنیم گندش که در اومد یاد رافت اسلامی عزیز میافتیم. رافت اسلامی مان عبارتست از تهدید، احضار باوین، بازجوئی شبانه، و در صورت مقاومت زندان و شکنجه و اگر شانس بیٱورید نفع بلد. انشاالله که امت عزیز اسلام زبان ما رهبران صادق مصتضعفانِ صاحب منافع و امکانات زمین را بخوبی فهیده باشند. انشاالله. السلامم و علیکم برحمت الله و برکاته