ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق و برخی کشورها از کاهش بیشتر تولید اوپک حمایت می‌کنند

وزیر نفت عراق اعلام کرد که این کشور و چند کشور عضو اوپک از کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه نفت حمایت خواهند کرد تا میزان تولید نفت را به ۱,۶ میلیون بشکه در روز برسانند.

در آستانه اجلاس اوپک، وزیر نفت عراق گفت این کشور و چند کشور دیگر صادرکننده نفت از کاهش بیشتر تولید نفت در این سازمان و در میان متحدانش حمایت خواهند کرد. اوپک تحت فشار افزایش تولید کشورهای خارج از این سازمان قرار دارد.

اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روزهای ۵ و ۶ دسامبر (۱۴ و ۱۵ آذر) در وین برگزار خواهد شد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق در وین گفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر برای رساندن سطح تولید نفت تا ۱,۶ میلیون بشکه در روز حمایت می‌کنند.

الغضبان گفت: «همه کشورها باید در این اقدام شرکت کنند و هیچ کشوری نباید به تنهایی دست به چنین اقدامی بزند.»

وزیر نفت عراق افزود: «محاسبه شده است که ۱,۲ [میلیون بشکه در روز] کافی نیست، بنابر این کاهش بیشتر تولید لازم است. (...)  ۱,۶ [میلیون بشکه در روز] یکی از گزینه‌های مورد بحث در سال گذشته بود.»

سازمان اوپک به رهبری عربستان سعودی، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۵ و ۶ دسامبر (۱۴ و ۱۵ آذر) در وین، با ائتلافی به رهبری روسیه متشکل از ۱۰ کشور دیدار خواهد کرد تا درباره توافق تولید ۱,۲ میلیون بشکه در روز که در پایان ماه مارس ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد، گفت‌وگو کنند.

۲۴ کشور عضو اوپک سال گذشته تصمیم گرفتند که تولید نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۹ به ۱,۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام  برای بالا رفتن قیمت‌ها، پس از سقوط ۴۰ درصدی آن بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ انجام شد.

اظهارات وزیر نفت عراق مطابق با انتظار عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید نفت تا اواسط سال ۲۰۲۰ به منظور تقویت بازار شرکت نفتی آرامکو و قیمت انرژی است. شرکت آرامکو عربستان سعودی قیمت سهام خود را از فردا پنج‌شنبه ۱۴ آذر / ۵ دسامبر اعلام می‌کند.

بدون کاهش بیشتر تولید، قیمت نفت تحت فشار افزایش تولید کشورهای خارج از اوپک و خارج از توافق این سازمان، همچنان کاهش خواهد یافت.

صرف نظر از این‌که توافق بر سر کاهش بیشتر تولید حاصل شود، وزیر نفت عراق انتظار دارد که توافق کاهش تولید تا ژوئن سال ۲۰۲۰ دست‌کم به مدت سه ماه تمدید شود. به‌گفته ثامر الغضبان این‌که این تمدید به شش ماه افزایش یابد در اجلاس اوپک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عراق در کنار نیجریه یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت است که در تلاش است تا کاهش تولید اوپک حفظ شود، در حالی که عربستان سعودی به طور مکرر از این اهداف فراتر رفته است.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است و در ماه نوامبر به‌طور میانگین ۳,۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. به‌گفته وزارت نفت عراق، تولید نفت این کشور در نوامبر به‌طور متوسط ۴,۶۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

تولید نفت بغداد در ماه‌های اخیر به‌دلیل اعتراضات عمومی و استعفای دولت عراق مختل شده است. با این حال ثامر الغضبان می‌گوید: «اگرچه در دو ماه گذشته در نتیجه ناآرامی‌ها در عراق با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم، اما وزارت نفت موفق شد سطح صادرات و تولیدات لازم را حفظ کند.»

به‌گفته وزیر نفت عراق، مذاکرات درباره توافق برای تقسیم تولید نفت بین بغداد و دولت اقلیم کردستان با وجود استعفای دولت مرکزی ادامه یافت و حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز تولید این منطقه به دولت مرکزی عراق تحویل داده می‌شود و ۲۰۰ هزار بشکه دیگر صرف تسویه بدهی به شرکت‌های خارجی خواهد شد.

اوپک در گزارش آبان ماه خود از چشم‌انداز بازار جهانی نفت، میزان درآمد‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰,۲ میلیارد دلار برآورد کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی درآمد نفتی، ۱۴,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده است. همچنین سهم نفت از کل درآمد‌های صادراتی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۶ درصد تخمین زده شده است. بر اساس گزارش اوپک ایران در میان ۱۴ کشور عضو طی سال ۲۰۱۸، پس از کشور‌های اکوادور و نیجریه کمترین سهم را از درآمد‌های نفتی داشته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ۱۴ مهر / ۶ اکتبر اعلام کرد که با وجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد و از هر روشی برای صادرات نفت خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.