ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنگنه درباره اجلاس اوپک: کاهش غیرمنطقی تولید را نمی‌پذیرم

اجلاس اوپک در وین قصد دارد درباره کاهش بیشتر تولید نفت مذاکره کند. وزیر نفت ایران می‌گوید نباید از ایران بخواهند بعد از لغو تحریم‌ها هم تولید نفت خود را کاهش دهد.

اوپک در اجلاس خود در وین می‌خواهد باز هم تولید نفت را کاهش دهد تا تعادل را در بازار جهانی حفظ کند. وزیر نفت ایران اما می‌گوید جمهوری اسلامی یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی تولید را نمی‌پذیرد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پنج‌شنبه ۱۴ آذر، پیش از آغاز ‌صدوهفتادوهفتمین اجلاس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین با بیان این‌که «یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی تولید نفت را نمی‌پذیرم»، گفت: «نباید از ایران توقع داشته باشند بعد از لغو تحریم‌ها هم در آینده تولید خود را کاهش دهد.»

زنگنه افزود روز گذشته (چهارشنبه) نامه‌ای به رئیس نشست اوپک فرستاده و از او خواسته است که به اطلاع سایر اعضای اوپک برساند که ایران به دلیل شرایط خاص کاهش غیرداوطلبانه دارد و از سهمیه تاریخی کمتر تولید می‌کند در نتیجه «آن‌ها که تولید بیشتر داشتند باید کاهش بیشتر داشته باشند».

اوپک پنج‌شنبه و جمعه ۵ و ۶ دسامبر (۱۴ و ۱۵ آذر) در وین، با ائتلافی به رهبری روسیه متشکل از ۱۰ کشور دیدار خواهد کرد تا درباره کاهش بیشتر تولید نفت مذاکره کند. دیدار با روسیه فردا جمعه برگزار خواهد شد.

دو منبع نزدیک به اوپک روز پنج‌شنبه به رویترز گفتند اعضای این سازمان درباره کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر برای رساندن سطح تولید نفت تا ۱,۶ میلیون بشکه در روز مذاکره خواهند کرد.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک سه‌شنبه اعلام کرد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک از کاهش سطح تولید نفت به ۱,۶ میلیون بشکه در روز که معادل ۱,۶ درصد از تقاضای جهانی است، حمایت می‌کند.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق نیز گفته بود: «همه کشورها باید در این اقدام شرکت کنند و هیچ کشوری نباید به تنهایی دست به چنین اقدامی بزند.»

الکساندر نوواک، وزارت انرژی روسیه امروز پنج‌شنبه ۱۴ آذر / ۵ دسامبر در حاشیه اجلاس دو روزه اوپک) در دیدار با عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که دو کشور باید به همکاری خود ادامه دهند.

۲۴ کشور عضو اوپک سال گذشته تصمیم گرفتند که تولید نفت خود را از ژانویه ۲۰۱۹ به ۱,۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام  برای بالا رفتن قیمت‌ها، پس از سقوط ۴۰ درصدی آن بین ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ انجام شد.

اوپک در گزارش آبان ماه خود از چشم‌انداز بازار جهانی نفت، میزان درآمد‌های نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰,۲ میلیارد دلار برآورد کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی درآمد نفتی، ۱۴,۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده است. همچنین سهم نفت از کل درآمد‌های صادراتی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۶ درصد تخمین زده شده است. بر اساس گزارش اوپک ایران در میان ۱۴ کشور عضو طی سال ۲۰۱۸، پس از کشور‌های اکوادور و نیجریه کمترین سهم را از درآمد‌های نفتی داشته است.

بیژن زنگنه ۱۴ مهر اعلام کرده بود که با وجود تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، ایران به فروش نفت خود ادامه می‌دهد و از هر روشی برای صادرات نفت خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.