ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر نخست‌وزیر ژاپن به عربستان و امارات

هدف از این سفر تشریح جزئیات اعزام «نیروهای دفاع از خود» ژاپن اعلام شد. همزمان وزیر دفاع این کشور هم به عمان سفر می‌کند.

خبرگزاری کیودو به نقل از منابعی که در دولت ژاپن در اختیار دارد اعلام کرد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اواسط ژانویه ۲۰۲۰ به امارات و عربستان سعودی سفر می‌کند. هدف آبه از این سفر تشریح جزئیات اعزام «نیروهای دفاع از خود» ژاپن به تنگه باب‌المندب است.

چهارشنبه ۲۲ خرداد: شینزو آبه وارد تهران شد

به گزارش خبرگزاری کیودو دولت ژاپن قصد دارد ۲۷۰ پرسنل نیروی دریایی این کشور را همراه با یک ناوشکن و یک هواپیمای گشت زنی P3-C در قالب «نیروهای دفاع از خود» به شمال دریای عرب اعزام کند.

 ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز ژاپن از تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب عبور می‌کند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در اوت/ مرداد سال جاری با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس در سفرش به توکیو به تأکید از ژاپن خواست در ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز شرکت کند. ژاپن اما با پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا مخالفت کرد و اعلام کرد که به طور مستقل اعزام نیرو به خاورمیانه برای تأمین امنیت کشتی‌رانی در منطقه را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کیودو دولت ژاپن احتمال داشتن یک پایگاه سوخت‌گیری در عمان را برای ناوشکن نیروهای دفاع از خود بررسی می‌کند. تارا کونو، وزیر دفاع ژاپن هم قصد دارد اواخر دسامبر/ اوایل دی سال جاری برای همین موضوع به عمان سفر کند. هدف ژاپن از اعزام «نیروهای دفاع از خود» تقویت جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از ایمنی تردد کشتی‌ها است. انتظار می‌رود کابینه این طرح را تا پایان سال تصویب کند و احتمالا زمان اجرای آن نیز به طور سالانه تمدید می‌شود.

خلیج عمان، بخش شمالی دریای عرب و همچنین قسمت شرقی تنگه باب‌المندب که به دریای سرخ و خلیج عدن وصل می‌شود برای استقرار «نیروهای دفاع از خود» ژاپن پیش‌بینی شده است.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که به نمایندگی از طرف روحانی به ژاپن سفر کرده بود، روز گذشته در مصاحبه با شبکه «ان اچ کی» (تلویزیون دولتی ژاپن) اعلام کرد که در گفت‌وگو با شینزو آبه مخالفت ایران با طرح ژاپن برای اعزام نیرو به خاورمیانه را در میان گذاشته است.

یوشیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن چهارشنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر گفت توکیو به ایران اطلاع داده که قصد دارد «نیروهای دفاع از خود» این کشور را به منطقه اعزام کند. به گفته سوگا، نخست‌وزیر ژاپن جزئیات این برنامه را به اطلاع عراقچی رسانده است:

 «ما تشریح کردیم که در حال بررسی استفاده از نیروی دفاع از خود، برای ارتقای جمع‌آوری اطلاعات [در خاورمیانه] هستیم. مانند همیشه، ما در هماهنگی نزدیک و دقیق با ایران هستیم.»

حزب کومیتو، یکی از احزاب ائتلافی با دولت ژاپن با اعزام نیرو به خاورمیانه به طور مشروط موافق است. نوریتوشیی ایشیدا، دبیر کل حزب کومیتو روز گذشته در یک نشست خبری گفته بود از نظر زمانی باید محدویتی برای اعزام این نیروها قائل شد.

 عراقچی در سفر به توکیو اعلام کرد که تنش در خلیج فارس و بحران خاورمیانه «جدی‌تر از هر وقت دیگری» است و به همین سبب خواهان بررسی امکان سفر فوری حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی به ژاپن شد. دولت ژاپن اما تاکنون این درخواست را اجابت نکرده است.

سفر آبه به تهران در خرداد سال جاری به عنوان نخستین سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران پس از پیروزی انقلاب و دیدار آبه با رهبر جمهوری اسلامی به ثمر نرسید. همزمان با این سفر به نفت‌کش کوکوکا کوریجوس ژاپن در تنگه هرمز حمله شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.