ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین روز اعتصاب سراسری در فرانسه

در روز اول اعتصاب، بیش از هشتصد هزار تن در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های ریاضتی مکرون اعتراض کردند. اعتصاب سراسری فرانسه را فلج کرده است.

اعتصاب سراسری در فرانسه با فراخوان اتحادیه‌های کارگری و در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت آغاز شد. این اعتصاب حمل و نقل عمومی را مختل کرده و معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان، سندیکاهای پلیس، وکلا و آتش‌نشانان را نیز دربر گرفته است. کارگران چند پالایشگاه‌ هم به اعتصاب پیوسته‌اند. جنبش جلیقه‌زردها نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است به اعتصاب سراسری می‌پیوندد.

مردی در برابر یک گرافیتی با مضمون «دولت قاتل» در جریان تظاهرات علیه «اصلاح» نظام بازنشستگی، پنجم دسامبر، پاریس ــ عکس: Alain JOCARD / AFP

اعتصاب سراسری و تظاهرات خیابانی در فرانسه جمعه ششم دسامبر /۱۵ آذر وارد دومین روز خود شد.

اعتصاب‌کنندگان همبستگی خود را با جنبش‌های مشابه در کشورهای دیگر اعلام کردند. سندیکای شرکت واحد تهران نیز حمایت خود را از اعتصابیون در فرانسه اعلام کرده است.

این بزرگترین اعتصاب کارگری فرانسه طی سال‌های گذشته است و در اعتراض به طرح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای تغییر قانون بازنشستگی است. این تغییرات شامل از میان رفتن حق بازنشستگی پیش از موعد و کاهش میزان مقرری بازنشستگی است.

طبق قانون فعلی، مقرری بازنشستگی بر مبنای آخرین حقوق کارکنان تعیین می‌شود. در طرح مکرون میانگین حقوق معیار تعیین مستمری خواهد بود.

اعتصاب ساعت ۱۰ شب چهارشنبه آغاز شد. کارکنان خطوط قطار ملی و داخلی کار را متوقف کردند. کار بخش بزرگی از متروی پاریس هم متوقف شد. اغلب قطارهای سریع‌السیر مترو موسوم به «ت ژ و» هم در اعتصاب هستند.

کارکنان هواپیمایی فرانسه (ایرفرانس) در اعتصاب به سر می‌برند. کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی و کارکنان فرودگاه نیز کار را متوقف کرده‌اند. کارکنان پست هم به اعتصاب پیوسته‌اند.

پلیس از از کافه‌ها و رستوران‌ها در مرکز شهر پاریس خواسته شده درهای خود را بسته نگاه دارند.

طبق برآوردها در روز اول اعتصاب، پنجشنبه پنجم دسامبر، بیش از هشتصد هزار تن در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض خود را به سیاست‌های ریاضتی ماکرون اعلام کردند. در برخی شهرها از جمله پاریس میان پلیس و نیروهای پلیس درگیری رخ داد.

گفته می‌شود نزدیک به ۹۰ درصد قطارهای بی شهری و نزدیک به نیمی از پروازها تحت تاثیر اعتصاب لغو شده و حمل و نقل درون شهری با اختلال شدیدی مواجه شده است.

اعتصاب‌کنندگان با ایجاد یک گروه انترناسیونالیست همبستگی خود را با مبارزاتی که با اهداف مشابه در کشورهای دیکر از جمله ایران در جریان است ابراز کردند.

اتحادیه‌های حمل و نقل فراخوان اعتصاب نامحدود داده و تهدید کرده‌اند در صورت لزوم تا تعطیلات کریسمس آن را ادامه خواهند داد.

سندیکای کارکران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای با مبارزات و اعتصاب سراسرس فرانسه ابراز همبستگی کرده است. این سندیکا در بیانیه‌اش به تاریخ ۱۵ آذر به مبارزات مشابه در سایر کشورها اشاره کرد و نوشت: «این مبارزه‌ای است جهانی و همبستگی کارگران کشورهای مختلف نیز می‌بایست جهانی باشد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.