ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده ناجا: اعتراضات اخیر «فتنه بزرگ امنیتی» بود

فرمانده ناجا گفت معترضان اعتراضات آبان ماه اعتراض‌های چین و هنگ‌کنگ را الگو قرار داده بودند.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی اعتراضات آبان ۹۸ را یک فتنه بزرگ و جنگ امنیتی توصیف کرد که با «فتنه‌های» سال‌های ۷۸، ۸۸، و ۹۶ متفاوت بوده است. فرمانده ناجا همچنین «تحریک‌ها در شبکه‌های اجتماعی» و مدل قرار دادن اعتراض‌های چین و هنگ‌کنگ را از ویژگی‌های اعتراضات گسترده آبان‌ماه در ایران دانست.

سردار اشتری گفت: اتفاقات اخیر یک فتنه عظیم و امنیتی بود

در پی سرکوب اعتراضات آبان‌ ۹۸ نسبت به گران شدن ناگهانی بنزین، مقامات جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های متعدد تلاش دارند که اتفاقات رخ داده را به عوامل خارجی و دست‌های بیگانه نسبت دهند. در همین راستا حسین اشتری فرمانده ناجا در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم انتظامی امین بار دیگر اعتراضات آبان را «فتنه بزرگ امنیتی» خواند.

اشتری گفت: «اتفاقات اخیر یک فتنه عظیم و امنیتی بود که البته بعد از اینکه مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند ماموران انتظامی توانستند اتفاقات را در کمتر از ۴۸ ساعت خنثی کنند.»

اشتری سرکوب به موقع این اعتراضات را به سخنان رهبری دو روز بعد از آغاز اعتراضات نسبت داد. علی خامنه‌ای صبح یکشنبه ۲۶ آبان در جلسه درس خارج فقه خود چندین بار به تأکید یادآوری کرد که در موضوع افزایش قیمت بنزین «سررشته» ندارد و با این‌حال از تصمیم سران قوا دفاع می‌کند. رهبر جمهوری اسلامی دو روز بعد از اعلام حمایت از تصمیم سران قوا  در پنجمین روز اعتراضات، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد.

اشتری در مورد سخنان صبح یکشنبه علی خامنه‌ای گفت: «روز یکشنبه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری این اعتراضات کاهش پیدا کرد به طوری که بیش از ۸۰ درصد آنها فروکش کرد.»

زمان اجرا مشخص نبود

فرمانده ناجا در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد که زمان اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت تا سه روز قبل از آن مشخص نبوده است. اشتری افزود که با وجود مطرح شدن مسئله سهمیه‌بندی بنزین از اردیبهشت‌ماه، اجرای آن به خاطر عدم وجود زیرساخت‌های مناسب به تعویق افتاده بود، تا اینکه در نهایت، این موضوع «در جلسات محرمانه شورای امنیت کشور» مطرح و تصمیم‌گیری شده است.

اشتری به اختلاف نظر ناجا در این باره اشاره کرد: «البته ناجا هم نظراتی را داشت و ما معتقد بودیم که باید روی زمان آن یک تجدید نظری صورت بگیرد که در نهایت هر تصمیمی که اتخاذ شود، ما برای اجرای آن و تامین امنیت آماده هستیم.»

او دلیل این اختلاف نظرها را حوادث لبنان و عراق دانست و گفت: «نگرانی ما بر این بود که شاید این حوادث به داخل کشور تسری پیدا کند»

شروع اعتراضات: از خرمشهر و سیرجان

فرمانده نیروی انتظامی اذعان کرد که نیروهای انتظامی با پیش‌بینی احتمال وقوع اعتراضات از شب جمعه، و پیش از بامداد، در اطراف پمپ‌های بنزین مستقر شده بودند، اما در آن شب اتفاقی رخ نداد.

به ادعای اشتری، اولین اعتراضات جمعه عصر در خرمشهر «مسلحانه» بوده، که «با عکس‌العمل سریع نیروهای نظامی روبه‌رو شدند.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز برای توجیه برخورد خشونت‌بار و سرکوب معترضان، این ادعا را مطرح کرده‌اند که معترضان مسلح بوده و از سوی گروه‌های خارجی حمایت شده‌اند.

اشتری از سیرجان در کنار خرمشهر به عنوان اولین شهرهای محل بروز اعتراضات نام برد. او گفت که اعتراضات در روزهای آینده به شهرهای دیگر تسری پیدا کرد، و «در روز شنبه اعتراضات به آشوب‌ها تبدیل شد.»

اشتری اعتراضات شکل گرفته در این برهه را یک فتنه بزرگ امنیتی خواند، و آن را متفاوت با «فتنه‌های» سالهای ۷۸، ۸۸، و ۹۸ دانست. او یکی از تفاوت‌ها میان اعتراضات این سال‌ها را نقش فضای مجازی، و محتواهای مدیریت نشده در آن دانست، و از این رو به راه افتادن هر چه زودتر اینترنت ملی را ضروری دانست.

فرمانده ناجا به نقش تحریک «معاندان» جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: «معاندان نیز در شبکه‌های اجتماعی مردم را تحریک می‌کردند حتی چگونگی اعتراض کردن را می‌گفتند مثلاً مدل‌های چین و هنگ‌کنگ را مبنی بر چگونگی اعتراض مثل رها کردن خودروها یا خالی کردن شن و ماسه در معابر مطرح می‌کردند.»

انتقاد از نمایندگان

با آغاز اعتراضات در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران گروهی از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح برای لغو افزایش قیمت بنزین و بازگشت آن به نرخ پیش از ۲۴ آبان تهیه کرد اما با سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ۲۶ آبان، در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم پس از حضور دبیر شورای امنیت ملی در جلسه غیرعلنی مجلس، گفت که همه موظفند از افزایش قیمت بنزین دفاع کنند.

اشتری به تلاش نمایندگان برای عقب‌نشینی دولت از گرانی بنزین اشاره کرد و گفت: «برخی از این‌ها به دنبال یک سری تغییر بوده اما اگر هر حرفی داشتند باید قبل از تصمیم‌گیری آن را می‌زدند نه این که بعد از اجرا بخواهند آن را تغییر بدهند.»

فرمانده ناجا سخنان رهبر ایران در حمایت از تصمیم سران قوا را «بزرگوارانه» توصیف کرد و گفت: «ایشان بسیاری از مشکلات را به جان خریدند و از شخص خود مایه گذاشتند و برای امنیت مردم و حفظ نظام ورود پیدا کردند.»

سرکوب شدید اعتراضات به افزایش قیمت بنزین، به کشته شدن ده‌ها تن، زخمی شدن صدها نفر، و بازداشت هزاران نفر منجر شده است. عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود تعداد کشته‌ها را ۲۰۸ تن اعلام کرد، با این حال برخی گزارش‌ها آمارهایی تا دو برابر از کشته‌شدگان را تخمین زده اند.

مقامات جمهوری اسلامی با «فتنه‌گر» خواندن معترضان، به سرکوب و بازداشت و شکنجه آنها برای اعتراف‌گیری اجباری ادامه می‌دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.