ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید و آزار خبرنگاران لبنانی به دلیل نحوه پوشش اعتراضات

لبنان که به عنوان یک منطقه امن برای آزادی بیان در خاورمیانه شهرت دارد، اکنون صحنه توهین‌های زبانی، حملات فیزیکی و تهدید به مرگ خبرنگاران است.

خبرنگاران لبنانی که در طی ۵۰ روز گذشته اعتراضات ضددولتی لبنان را دنبال کرده‌اند، در کار خود با انواع و اقسام آزارها و تهدیدها مواجه‌اند. لبنان که به عنوان یک منطقه امن برای آزادی بیان در خاورمیانه شهرت داشته، اکنون صحنه توهین‌های زبانی، حملات فیزیکی و تهدید به مرگ خبرنگاران است.

روزنامه‌های لبنان به عربی و فرانسوی، از Steven Damron، منبع: flickr / تغییراتی در تصویر اعمال شده

اعتراضات گسترده در لبنان به دلیل وضعیت بد اقتصادی از ۱۷ اکتبر آغاز شد و به سرعت چنان گسترش یافت که معترضان خواهان استعفای همه مقامات از قدرت شدند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، رسانه‌های کوچک محلی (که برخی از آنها منافع قشر و گروه خاصی را نمایندگی می‌کنند)، اکنون در یکی از دو دسته موافق یا مخالف اعتراضات قرار می‌گیرند. برخی خبرنگاران ناچار شده‌اند به دلیل عدم موافقت با شیوه پوشش اخبار در رسانه محل کارشان، استعفا دهند.

وضعیت نابه‌سامان برای خبرنگاران لبنانی در حالی به وجود آمده که این کشور در دهه اخیر به عنوان جزیره مطبوعات آزاد در دنیای عرب محسوب می‌شده است. در میانه سیاست چندپاره لبنان، کارمندان رسانه معمولا از گستره‌ای از امکانات برای بیان نظرات خود برخوردار بودند. در سایر کشورهای منطقه همگونی درونی احزاب و گروه‌های ذی‌نفع حکومت موجب شده که رسانه‌ها تحت فشار گروه حاکم، محدود شوند.

اما تعرض به خبرنگاران لبنانی از همان روزهای ابتدایی اعتراضات آغاز شد؛ زمانی که حامیان گروه حزب‌الله به نوال بری خبرنگار MTV در مرکز بیروت حمله کردند، دوربین او را شکستند، میکروفون را دزدیدند و به پاهای او ضربه زدند.

رسانه‌هایی همچون MTV در تلقی عمومی از خواسته‌های معترضان برای پایان دادن به دهه‌ها فساد و سوء‌مدیریت حمایت می‌کنند.

در مقابل، رسانه‌های رقیب و مخالف اعتراضات، استعفای کابینه در حدود یک ماه پیش را نقشه دشمنان برای کاهش نقش حزب‌الله و متحدانش در سیاست لبنان توصیف کرده‌اند. بسیاری از این رسانه‌ها از سوی حزب‌الله، جنبش آزاد میهنی میشل عون، رئیس‌جمهوری، و جنبش امل نبیه بری، سخنگوی پارلمان اداره می‌شوند. این رسانه‌ها پیوسته معترضان را به دلیل بستن راه‌ها و سایر تاکتیک‌های نافرمانی مدنی هذف حمله قرار می‌دهند و آنها را «راهزن» می‌نامند.

نوال بری، خبرنگار MTV شرایط خبرنگاران در لبنان را «رو به وخیم شدن» دانست. طرفداران حزب‌الله همچنین به دیما صادق که ماه پیش از مجری‌گری در تلویزیون LBC استعفا داد حمله کردند. صادق طرفداران حزب‌الله را متهم کرد که گوشی همراه او را در حالی که قصد داشت از اعتراضات فیلمبرداری کند دزدیده‌اند و مادر او به خاطر دریافت تماس‌های توهین‌آمیز و تهدیدهای متعدد، دچار سکته قلبی شده است.

معترضان نیز بعضاً به خبرنگاران رسانه‌های حامی دولت حمله کرده‌اند. کارکنان OTV وابسته به طرفداران جنبش آزاد میهنیِ میشل عون ناچار شدند برای پوشش اخبار اعتراضات لوگوی شبکه خود را از روی تجهیزات جدا کنند.

معترضان در شهری نزدیک بیروت نیز به خبرنگاران کانال‌های المنار وابسته به حزب‌الله و NBN وابسته به امل حمله کردند. این خبرنگاران قصد داشتند از مسدود کردن راه ارتباطی بیروت و جنوب لبنان گزارش تهیه کنند. در یک ویدئو، معترضان به خبرنگار NBN حمله کرده‌اند و پلیس و ارتش در همان نزدیکی ایستاده‌اند و دخالتی نکرده‌اند.

شیوه پوشش اخبار نیز به استعفای چندین خبرنگار منجر شده است. الاخبار، از مهم‌ترین روزنامه‌های لبنان که نزدیک به حزب‌الله دانسته می‌شود، چند خبرنگار خود را از دست داد. همچنین المیادین، یک شبکه تلویزیونی پان‌عرب که گزارش‌هایش همراستا با سیاست‌های ایران، سوریه و ونزوئلا تلقی می‌شود، با ریزش خبرنگار مواجه شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.