ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصادف‌های رانندگی ۹۷: مرگ روزانه ۵ دانش‌آموز در مسیر مدرسه

در هفت ماهه نخست سال ۹۸ نیز مجموعاً دو هزار و ۱۸۱ عابر پیاده به‌دلیل برخورد با خودرو جان خود را از دست داده‌اند؛ این یعنی روزانه دست‌کم ۱۰ عابر پیاده.

براساس اعلام پزشکی قانونی کل کشور در هفت ماهه نخست سال ۹۸، دو هزار و ۱۸۱ عابر پیاده به‌دلیل برخورد با خودرو جان خود را از دست داده‌اند. تعداد کل کشته‌شدگان در سوانح رانندگی سال ۹۷ نیز با با ۱,۲ رشد به  ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است. این تعداد سالانه دو هزار دانش‌آموز عمدتا زیر ۱۰ سال را نیز شامل می‌شود که قربانی ایمن نبودن مسیر مدرسه می‌شوند.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در تهران بیش از ۳۸ درصد آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی به عابران پیاده‌ای اختصاص دارد که براثر تصادف با خودرو جان خود را از دست داده‌اند.

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور یکشنبه ۱۷ آذر اعلام کرد: ​در هفت ماهه نخست سال ۹۸، دو هزار و ۱۸۱ عابر پیاده در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این رقم که براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی به یک‌پنجم (۱۹.۸درصد) از کل آمار کشته‌شدگان تصادفات، در این محدوده زمانی‌ می‌رسد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۱۲۰ نفر) ۲,۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، برخورد با خودروهای سواری با ۶۳,۸ درصد عمده ترین علت مرگ عابرین پیاده در تصادفات بوده است. ۱۱درصد کشته‌شدگان نیز به دلیل برخورد با وانت بار، ۹,۱ درصد به‌دنبال برخورد با موتورسیکلت، ۶,۳ درصد بر اثر برخورد با کامیون و تریلی و ۳ درصد پس از برخورد با اتوبوس و مینی بوس جان خود را از دست داده‌اند. درصد کمتری از عابران کشته‌شده نیز با سایر وسایل نقلیه مانند وسایل کشاورزی تصادف کرده و از بین‌ رفته‌اند.

جزئیات این گزارش همچنین حاکی از آن است ۴۳,۱ درصد عابران پیاده کشته شده در تصادفات هفت ماهه نخست امسال در رده سنی۶۰ سال به بالا، ۲۲,۷ درصد بین ۴۰ تا ۵۹ سال، ۱۸,۶ درصد بین ۱۸ تا ۳۹ سال و ۱۵,۵ درصد ۱۷ سال و کمتر سن داشته‌اند. از تعداد کل کشته‌شدگان، بیش از نیمی از عابران پیاده در راه های درون شهری (۵۴,۳ درصد) جان باخته اند. ۳۷,۷ درصد نیز در جاده‌های برون شهری، ۶,۶ درصد در راه های روستایی و ۱,۴ درصد در «سایر راه‌ها» جان خود را از دست داده‌اند.

آمارها همچنین نشان می‌دهد که در هفت ماهه نخست سال جاری، سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده‌اند. استان های تهران با ۳۱۷، خراسان رضوی با ۱۷۱ و فارس با ۱۴۹ نفر بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته‌اند. بیشترین سهم مرگ عابران پیاده نسبت به کل مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی نیز به ترتیب به استان‌های تهران با ۳۸,۶ درصد، مازندران با ۳۵,۴ درصد و گیلان با ۳۲,۷ درصد مربوط است.

آمار جداگانه‌ای از سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد رقم کل کشته‌شدگان در تصادفات جاده‌ای درون و برون شهری در ۱۳۹۷، با ۱,۲ رشد به  ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر (۳ هزار و ۷۲۵ زن و ۱۳ هزارو ۴۵۸ مرد) رسیده‌ است. به نوشته به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) و به نقل از محمد بخارایی، عضو هیئت مدیره «جمعیت طرفداران حمایت از ایمنی راه‌ها»، بخشی از آمار فوق به مرگ دانش‌آموزان در سوانح رانندگی برمی‌گردد و روزانه ۵ دانش‌آموز در راه رفتن یا بازگشت از مدرسه جان خود را از دست می‌دهند. او در این‌باره توضیح داد:

«سالانه ۲ هزار دانش‌آموز به دلیل سوانح رانندگی در مسیر مدرسه (چه داخل شهر و چه خارج شهر) از دست می‌روند که از این تعداد ۱۴۰۰ نفر را کودکان زیر۱۰ سال تشکیل می‌دهند».

بخارایی همچنین گفت: «مطالبه‌گر نبودن نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش، عدم تشکیل کمیسیون فرادستگاهی در حوزه ایمنی راه‌ها، تغییر در نوع نگاه مسئولان و جامعه و عدم پیگیری سوانح» از عواملی هستند که مسئله تلفات جاده‌ای را به امری عادی از جامعه ایرانی بدل کرده و لذا پرداختن به آن را با دشواری زیادی روبرو می‌کند. طبق اظهارات او بودجه اختصاصی برای ایمنی راه‌ها که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۷ درصد کاهش داشته، مسئله ایمنی راه‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه کرده و مقامات مسئول به دلیل هزینه‌های بالا و بروکراسی بین‌ دستگاه‌ها، طرح‌های ایمنی راه‌ها را پیگیری نمی‌کنند.

بخارایی پیشتر نیز اعلام کرده بود تصادفات سال ۹۷، ۱۶ هزار کشته و ۳۵۰ هزار مجروح، معلول و از کار افتاده دائمی داشته و یک میلیون نفر هم به دلیل پرداخت خسارات سوانح جاده‌ای دچار فقر شدید شده‌اند.

حوادث رانندگی در ایران یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.