ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس قلب آسیا: ایران خواهان نقش فعال‌تر در بازسازی افغانستان شد

مسئولیت ایران پیشبرد آموزش در افغانستان است. محمد جواد ظریف اما قبل از سفر به استانبول گفت ایران باید در بازسازی افغانستان هم مشارکت داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت از ایران به استانبول ترکیه برای شرکت در هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» درباره افغانستان خواهان ایفای نقش فعال‌تر کشورهای منطقه در بازسازی افغانستان شد.

افغانستان: قلب آسیا

ترکیه دوشنبه ۹ دسامبر/ ۱۸ آذر  میزبان هشتمین کنفرانس روند استانبول ـ قلب آسیا است. دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی،  رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته (یکشنبه) در رإس هیأتی بلندپایه برای شرکت در این نشست عازم ترکیه شد. قرار است غنی در حاشیه برگزاری نشست قلب آسیا با شماری از مقامات برخی کشورها دیدار و گفت‌وگو کند. این نشست در سطح وزیران خارجه برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری‌های داخلی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران قبل از سفر به ترکیه برای شرکت در نشست قلب آسیا گفت:

«این اجلاس برای هماهنگی همکاری‌های منطقه‌ای با افغانستان به منظور ایجاد ثبات و توسعه همه‌جانبه در این کشور شکل گرفته است. در این چند سال کشورهای مختلف، مسئولیت‌های مختلفی در این ارتباط بر عهده گرفته‌اند که مسئولیت ایران بحث آموزش در افغانستان بوده است.»

ظریف در ادامه این مصاحبه خواهان ایفای نقش فعال‌تر کشورهای منطقه در بازسازی افغانستان شد:

«با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و تحولات مربوط به مذاکرات روند صلح در این کشور، اکنون شاهد شرایط ویژه‌ای در افغانستان هستیم و ضرورت دارد کشورهای منطقه و همسایه افغانستان نقش فعال‌تری را در روند صلح و بازسازی این کشور ایفا کنند. به همین دلیل این اجلاس فرصت خوبی برای کشورهای مختلف برای بحث و گفت‌وگو در حوزه‌هایی است که می‌تواند به افغانستان و روند صلح در این کشور  کمک کند.»

دو هفته قبل محمد جواد ظریف و ملا محمد برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر با یکدیگر در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار بیش و کم همزمان با احتمال از سرگیری مذاکرات صلح آمریکا با طالبان انجام شد. ایران خود را برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان پس از حصول توافق صلح در دور تازه گفت‌وگوهای دوحه قطر آماده می‌کند. ظریف در این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی برای «مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت و گوهای بین افغان با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی» تاکید کرد. وزیر خارجه ایران همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی برای «گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک» دو همسایه خبر داد.

در هشتمین دور کنفرانس منطقه‌ای  قلب آسیا وزیران خارجه ۱۵ کشور منطقه با ۱۲ نهاد بین‌المللی و منطقه‌ای شرکت می‌کنند و ۱۶ کشور دیگر حامی این کنفرانس هستند.

هفتمین دور نشست قلب آسیا در باکو پایتخت آذربایجان با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان برگزار شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.