ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یارانه معیشتی به گروه کثیری از معلمان و کارگران پرداخت نشده است

دولت اعلام کرده بود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد افزایش قیمت بنزین را به مردم نیازمند بازمی‌گرداند. معلمان، کارگران ساختمانی و بازنشستگان بی‌نصیب ماندند.

یارانه معیشتی به جمع کثیری از معلمان واجد شرایط از جمله در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان و همچنین به گروه‌های مختلف کارگری از جمله کارگران ساختمانی پرداخت نشده است. پیگیری‌ معلمان و کارگران بی‌جواب مانده است.

کارگران ساختمانی، بی نصیب از یارانه معیشتی دولت (عکس: آرشیو)

پس از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در شامگاه ۲۳ آبان دولت اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد تومان را در قالب یارانه‌های معیشتی در اختیار ۱۸ میلیون خانوار ایرانی (حدود ۶۰ میلیون نفر) قرار می‌دهد. محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در آن زمان گفته بود:

 «کارگران، کارمندان، معلمان، روستاییان و عشایر، مستمری‌بگیران، مددجویان کمیته‌امداد، مددجویان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و اقشار کم درآمد از گروه‌هایی به حساب می‌آیند که بسته کمک معیشتی به آنها پرداخت می‌شود.»

گروه‌های مختلفی از کارگران و بازنشستگان اعلام کرده‌اند این یارانه را نگرفته‌اند. نیمی از کارگران ساختمانی، کارگران خباز و جمع عظیمی از بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی مستحق دریافت یارانه معیشتی شناخته نشدند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) جمع کثیری از معلمان هم از جمله در استان‌های محروم کشور، برای مثال در سیستان و بلوچستان و خوزستان یارانه معیشتی دریافت نکرده‌اند.

معلمان زاهدان که در یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور کار می‌کنند نیز از تعداد زیادی از همکاران خود خبر می‌دهند که علیرغم استحقاق، این یارانه را نگرفته‌اند. یک معلم زاهدانی می‌گویند بیش از ۶۰ درصد همکاران ما این کمک معیشتی را نگرفته‌اند. یک معلم در استان خوزستان در مصاحبه با ایلنا گفت:

«در یک مدرسه با بیش از بیست معلم، فقط دو نفر از همکارانم [یارانه معیشتی] گرفته‌اند. اما خیلی از بانوان سرپرست خانوارِ فرهنگی هم این یارانه را نگرفته‌اند.»

به گزارش ایلنا عموم این معلمان از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های خود خبر می‌دهند و می‌گویند: هرچه تلاش کردیم جوابی نگرفتیم.

محمد باقری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران نیز در مصاحبه با ایلنا اعلام کرد که بسیاری از کارگران ساحتمانی از یارانه معیشتی دولت بی‌نصیب مانده‌اند:

 «علیرغم اظهارات مسئولان، ۸۵ درصد از کارگران ساختمانی استان تهران، یارانه‌ حمایت معیشتی نگرفته‌اند. کارگرانی که حمایت معیشتی نگرفته‌اند، تک‌تک به سامانه‌ای که اطلاع داده بودند، مراجعه کرده‌اند. اما این سامانه به خیلی از کارگران کد رهگیری نداده است.»

محمد زحمتی، نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی استان خراسان جنوبی، نیز اعلام کرد که بیش از نیمی از کارگران ساختمانی در این استان یارانه معیشتی دریافت نکرده‌اند:

« از ۱۷۰۰ کارگر ساختمانی که در خراسان جنوبی در سامانه‌ خدمات رفاهی ثبت‌نام کرده‌اند، حدوداً ۵۰ درصد، این یارانه را نگرفته‌اند.»

به گفته این مقام مسئول کارگران ساختمانی استان محروم خراسان جنوبی، عموماً بسیار نیازمندند. در همان حال به سبب رکود اقتصادی به خصوص در بخش ساختمان، کار برای کارگران ساختمانی بسیار کم شده است. به گفته نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی استان خراسان جنوبی « ۲۳ درصد از کارگران ساختمانی استان مطلقاً بیکارند.»

سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصاد و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در نخستین روزهای واریز حمایت معیشتی اعلام کرده بود:

 «از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایران، فقط ۶ میلیون خانوار به علت درآمد بالایی که دارند، از یارانه برخوردار نیستند و ۱۸ میلیون خانوار بقیه که شامل طبقات متوسط و طبقه با درآمد کم هستند، از این یارانه برخوردار می‌شوند، به عبارتی تفاوت قیمت بنزین، کاملا بین اقشار ضعیف و طبقه متوسط توزیع می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    یارانه معیشتی آخوندی که با چنان آب وتابی ازآن گفته میشود درحقیقت موردی است کپی شده ازکشورهای اروپای غربی است که اگرفردی حقوقش نتواند جواب هزینه ومخارج زندگیش را بدهد ازطرف ارگان های دولتی مقداری کمک مالی معیشتی دریافت می کند ولی قیمت های کالاها افسارگسیخته بالا نمی رود و کلیه کالاهای اساسی مردم اروپا درتمامی فروشگاه ها ومغازه ها بفوریافت میشود - ولی درایران که کالاهای اساسی بفور یافت نمیشود و با ظهور یارانه معشیتی و گران شدن بنزین سربفلک گذاشته است با این چندرغاز علاج این مشکل نخواهد بود ..گوجه فرنگی کیلوئی بیست هزارتومان درتهران ودیگراقلام سربفلک گذاشته درمقابل یارانه معیشتی همچون فیلی درمقابل فنجان است ..وازآن که بگذریم رژیم آخوندی عمدا" مردمان سیستان وبلچستان و خرمشهرو کردستان را که بعنوان دشمن می شناسد تابواتند ظلم و ستم وفقر را بجای یارانه مورچه وارانه معیشتی برآنها روا خواهد کرد..