ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار جهانی در مورد شیوع ویروس کشنده نیپا

کارشناسان بهداشت جهانی و بیماری‌های عفونی نسبت به شیوع ویروس کشنده «نیپا» در جنوب و جنوب شرقی آسیا هشدار داده و گفته‌اند احتمال «سرایت جدی» آن می‌رود.

بیماری ناشی از ویروس نیپا نادر است اما شیوع آن سریع و واگیردار است. کارشناسان بهداشت جهانی می‌گویند با وجود گذشت ۲۰ سال از کشف این ویروس خطر شیوع آن در جنوب و جنوب شرقی آسیا جدی است و می‌تواند به‌سرعت گسترش یابد.

ویروس نیپا ـ عکس از آرشیو

ریچارد هچت، رئیس اجرایی گروه «ائتلاف برای نوآوری در مورد آمادگی برای بیماری‌های جدید» (CEPI) که با سازمان جهانی بهداشت همکاری می‌کند گفت: «۲۰ سال از کشف این ویروس گذشته است، اما جهان هنوز به اندازه کافی مجهز نشده است تا بتواند با تهدید جهانی ناشی از ویروس نیپا مقابله کند.»

این ویروس که در سال ۱۹۹۹ در مالزی و سنگاپور کشف شد، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد عامل مرگ است و هزاران کیلومتر در بنگلادش و هند گسترش یافته است اما هیچ دارو یا واکسنی علیه آن وجود ندارد.

هچت افزود: «شیوع ویروس نیپا تاکنون به جنوب و جنوب شرقی آسیا محدود شده است، اما زمینه سرایت گسترده این ویروس جدی است، زیرا خفاش‌های میوه‌خوار که ناقل این ویروس هستند در سراسر مناطق استوایی و نیمه‌گرمسیر یافت می‌شوند که بیش از دو میلیارد نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند.»

به‌گفته ریچارد هچت، از آن‌جا که نیپا می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، از نظر تئوری می‌تواند در مناطق پرجمعیت نیز گسترش یابد.

کنفرانس دو روزه نیپا که اولین مورد توجه به این ویروس کشنده است، توسط CEPI و به میزبانی دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور در این هفته برگزار می‌شود.

بیماری ناشی از ویروس نیپا بسیار نادر است اما شیوع آن سریع و واگیردار است. این ویروس در انسان به سرعت خود را به مغز رسانده و علاوه بر ایجاد عفونت و دیگر آسیب‌های بدنی تاثیرات شدید روانی مانند توهم و عدم تعادل روحی فرد می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تحقیق بر روی بیماری ناشی از ویروس نیپا را از اولویت بسیار اضطراری محققان در جهان اعلام کرده است.

سال گذشته ویروس نیپا موجب مرگ ۱۷نفر در هند و انتقال حدود دو هزار نفر به قرنطینه شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.