ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روند ابتلا به آنفولانزا کند شد، رانت دارو اما باقی ماند

وزارت بهداشت پیش‌بینی کرد که تا سه هفته آینده اپیدمی آنفولانزا سپری شود. موج دوم و سوم اما ممکن است در راه باشد. داروی آنفولانزا در انحصار یک شرکت است.

طغیان آنفولانزا در ایران همچنان ادامه دارد. مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد روند ابتلا به بیماری کند شده و از تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی می‌توان حدس زد که تا دو یا سه هفته آینده اپیدمی آنفولانزا در ایران تحت کنترل درمی‌آید. رانت داروی «تامی‌فلو» و واکسن آنفولانزا دسترسی به دارو را برای شهروندان محروم به ویژه در شهرستان‌ها دشوار کرده است.

وزارت بهداشت درباره رانت دارو سکوت می‌کند و می‌گوید مراجعه به مراکز درمانی و کمبود واکسن یک واکنش هیجانی است. هنگام شیوع آنفولانزا واکسیناسیون برای اشخاصی که دارای بیماری زمینه‌ای (قلبی و ریوی) هستند حیاتی است (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چهارشنبه ۲۰ آذر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«از چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ آذر) به تدریج شاهد روند کاهشی موارد جدید ابتلا به این بیماری و کاهش بار مراجعه بیماران حاد تنفسی به مراکز درمانی بوده‌ایم و این روند حکایت از آن دارد که طی دو تا سه هفته آینده، اپیدمی آنفلوآنزا در کشور کنترل می‌شود.»

عرفانی در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که وزارت بهداشت اطلاعات لازم برای پیش‌بینی احتمال بروز موج دوم و سوم آنفولانزا در ایران را در اختیار ندارد:

«در علم همه‌گیری‌شناسی بر پایه یک روش مدلینگ با توجه به اطلاعاتی که باید از نظر زمانی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم در مورد موج‌های بعدی پیش‌بینی کنیم که در حال حاضر برایمان امکان‌پذیر نیست.»

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که از یک ماه قبل تاکنون بیماری آنفولانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران و همینطور سیستان و بلوچستان بیشترین درگیری را داشته‌اند. هفته گذشته مدارس سیستان و بلوچستان به دلیل شیوع آنفولانزا تعطیل شد.

رانت «تامی فلو» و واکسن آنفولانزا

به گزارش رسانه‌های داخلی داروهای آنفولانزا از جمله «تامی‌فلو» در ایران کمیاب شده و قیمت آن هم افزایش یافته است. علاوه بر این وزارت بهداشت واکسن آنفولانزا را با تأخیر و به مقدار ناکافی توزیع کرد. واکسیناسیون به ویژه برای اشخاصی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، از اقدامات حیاتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا هنگام وقوع اپیدمی است.  سلامت نیوز گزارش داده بود:

«وزارت بهداشت در محاسبات خود برای توزیع واکسن دچار اشتباه شد، چرا که با وجود تحریم‌ها و... این موضوع کاملا قابل پیش‌بینی بود و این واکسن برای شهروندان بسیار دیرتر از معمول توزیع شد.»

حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه مصاحبه با ایسنا در پاسخ به این انتقادات گفت:

«سال گذشته میزان واکسن آنفلوآنزایی که از بخش خصوصی وارد کشور شد، ۳۰درصد از میزان توزیع شده در سال جاری کمتر بود. نکته قابل توجه آن است که از میزان توزیع شده واکسن در سال گذشته، حدود ۵۰۰ هزار واکسن به دلیل عدم مصرف دور ریخته شد.»

به گفته این مقام مسئول با طغیان آنفولانزا، تقاضای واکسن به طور هیجانی و کاذب افزایش یافت.

برخی از رسانه‌ها گزارش داده بودند که وزارت بهداشت انحصار تولید واکسن آنفلوآنزا و داروی  «تامی‌فلو» را به یک شرکت تولیدی داخلی واگذار کرده و به همین سبب شهروندان ایرانی با کمبود دارو و واکسن آنفولانزا مواجه شده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان نوشته بود:‌

 «این تولیدکننده در ازای جلوگیری وزارت بهداشت از واردات، وعده تولید داروی درمان آنفلوانزا با قیمت کمتر از نمونه داخلی را می‌دهد.»

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مصاحبه با ایسنا ادعا کرده است که برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بهداشت فردی مهم‌تر از واکسیناسیون است. اما چنین نیست، به ویژه درباره اشخاصی که به بیماری‌های زمینه‌ای ابتلا دارند. به گفته عرفانی تاکنون ۸۱ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست داده‌اند و همه این افراد هم دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.