ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش وزیر ارتباطات به «حمله بزرگ» سایبری به بانک‌ها: دفع شد

نیویورک تایمز در گزارشی از لو رفتن ۱۵ میلیون شماره کارت بانکی شهروندان ایرانی خبر داده بود. آذری جهرمی که ابتدا هک حساب‌ها را تکذیب کرده بود این بار از دفع «حمله بسیار بزرگ» سایبری خبر داد.

چند ساعت پس از انتشار گزارش تفصیلی نیویورک تایمز درباره لو رفتن ۱۵ میلیون شماره کارت بانکی شهروندان ایرانی، وزیر ارتباطات که ابتدا حمله سایبری را تکذیب کرده بود از دفع یک «حمله بسیار بزرگ» و سازمان‌یافته سایبری به زیرساخت‌های کشور خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران، چهارشنبه ۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر گفت: «اخیراً با یک حمله بسیار سازمان‌یافته‌ و حکومتی علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه بودیم که توسط سپر امنیتی کشور شناسایی و دفع شد.»

آذری جهرمی افزود: «فعلاً نمی‌توانم جزئیاتی از این موضوع بگویم و نمی‌توانم بگویم این حمله توسط چه کشوری انجام گرفته است اما ابعاد آن استخراج شده است و حتماً در رابطه با آن گزارشی داده می‌شود.»

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر، نیویورک تایمز در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که جزئیات میلیون‌ها کارت بانکی شهروندان ایرانی پس از اعتراضات ضد دولتی در ماه گذشته لو رفته‌اند و کارشناسان به حمله سایبری تحت حمایت یک دولت خارجی مشکوک هستند.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت پس از آن‌که در اعتراضات ضدحکومتی اخیر در ایران صدها شعبه بانک در ماه گذشته به آتش کشیده شد، مقام‌های جمهوری اسلامی با تهدیدهای بانکی جدیدی روبه‌رو شده‌اند که اکنون کاملاً آشکار شده است: یک شکاف امنیتی که اطلاعات حساب‌های میلیون‌ها مشتری ایرانی را فاش کرده است.

براساس این گزارش، از روز سه‌شنبه، جزئیات ۱۵ میلیون کارت بانکی در ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نارضایتی مشتریان، دولت را مجبور به اذعان مشکل کرد.  براساس اعلام رسانه‌های ایرانی و یک مؤسسه حقوقی نماینده برخی از مشتریان، این مسئله جدی‌ترین نقص امنیت بانکی در ایران را نشان می‌دهد.

این گسست اطلاعاتی که مشتریان سه بانک بزرگ ایران، تجارت، سرمایه و ملت را هدف قرار داده بود، رهبری ایران را که با اقتصادی زیر فشار تحریم‌ها مواجه است و با خشم مشغول سرکوب اعتراضات بود بیش از پیش آشفته می‌کند.

تعداد حساب‌های که تحت تأثیر این نقص قرار گرفته‌اند نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور است.

آفتاب‌نیوز در ایران، در این‌باره نوشت: «این بزرگترین کلاهبرداری مالی در تاریخ ایران است» و «میلیون‌ها ایرانی نگران هستند که نام خود را در فهرست حساب‌های هک‌شده پیدا کنند.»

محمدجواد آذری جهرمی این تخلف را سرقت داده‌ها توسط یک پیمانکار ناراضی عنوان کرد که به حساب‌ها دسترسی داشت.  او در این‌باره گفت: «بانک‌ها هک نشده بودند بلکه پیمانکار فنی سابق یک مجموعه از اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی داشت، نسخه پشتیبان گرفته بود و اکنون با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است».

حتی این گفته وزیر ارتباطات نیز نشان‌دهنده آن است که بخشی از اطلاعات بانکی شهروندان در دست فرد یا افراد دیگری‌ قرار دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از یک سال پیش بانک‌های تجارت، سرمایه و ملت را به‌دلیل آن‌که پول‌های سپاه پاسداران و بخشی از نیروهای مسلح را منتقل کرده‌اند، تحریم کرد. سپاه پاسداران نیز در ماه آوریل گذشته از سوی دولت آمریکا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد.

سکوت رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر حملات سایبری تا اظهارات روز چهارشنبه آذری جهرمی نشان‌دهنده عدم تمایل رهبری جمهوری اسلامی در تصدیق آسیب‌پذیری مؤسسات مالی کشور می‌توانست تفسیر شود.

ایران در جنگ سایبری علیه آمریکا و اسرائیل درگیر چرخه هک و ضد حمله شده است. هر دو طرف سال‌هاست که نهادهای دولتی و اقتصادی و حساس یکدیگر را مورد حملات سایبری قرار داده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید درباره گسست اطلاعاتی بانکی در ایران به نیویورک تایمز پاسخی نداد و سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل نیز گفت: «ما به گزارش‌های خارجی پاسخ نمی‌دهیم.»

نیویورک تایمز نوشت بدون آن‌که دانسته شود چه کسی مسئولیت این حملات را بر عهده دارد، نقص اطلاعاتی بانک‌ها در ایران چالش مالی دیگر برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، زیرا همزمان تلاش می‌کند تا تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا و همچنین ناآرامی‌ها در خانه و واکنش سیاسی در منطقه بر سر ایران را مدیریت کند.

اگر مشتریان سه بانک اعتماد خود را از دست بدهد و سپرده‌های مالی خود را پس بگیرد، لو رفتن داده‌ها می‌تواند تأثیر طولانی مدت بر این بانک‌ها داشته باشد.

شرکت امنیت سایبری «کلیر اسکای» که از نخستین شرکت‌هایی بود که هشدار شکاف اطلاعاتی بانکی در ایران را داد، گفت که این اقدام به جریان معاملات مالی در داخل ایران و اعتبار بانک‌های متضرر آسیب رسانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نام مستعار

    خیلی متأسفم.

  • شادان از تهراتن

    سایتی در لندن این حمله بزرگ به زیر ساخت ها را کار مردم فقیر و اسیر ایران دانسته و مدعی شده که با اینهمه همکاری بازهم خانواده هاشان توسط رژیم در تب و تابند. این رادیو سایت با عنوان (نیویورک تایمز: اطلاعات بانکی میلیون‌ها ایرانی به سرقت رفته است) عکسی در زیر تیتر گذاشته که بانک صادرات ۴۵۳۳ شعبه بلوار شاهد نیمه سوز شده و زیر عکس نوشته «در جریان اعتراض‌های اخیر، چندین بانک به آتش کشیده شدند». حالا شما ارتباط این عکی و آن دستبرد را پیدا کنید! اگر از نظر روانشناسی و شوک تصوری قضاوت کنیم در ناخودآگاه خواننده اینطور تداعی می شود که این مردم فقیر و اسیر حکومت اسلامی هستند که دستبرد عظیم را به سیستم اطلاعاتی و «حمله بسیار بزرگ و سازمان‌یافته» اینترنتی به «زیرساخت‌های» کشور زده اند. واقعا خجالت آور است. من از نویسندگان و کارشناسان تقاضا می کنم در همین رادیو که بعد از مدتها به آن سرکشیده ام مطلبی در این مورد بنویسند.