ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانکس‌های اجاره‌ای برای زلزله‌زدگان، افزایش بودجه برای مصباح یزدی

 زلزله‌زدگان استان کرمانشاه نگران‌اند که با افزایش اجاره کانکس‌های سپاه همین چهارپاره آهن را هم از دست بدهند. در همان حال بودجه موسسه مصباح یزدی ۵۰ درصد افزایش یافت.

مهم‌ترین نگرانی زلزله‌زدگان استان کرمانشاه این است که با افزایش اجاره کانکس‌های سپاه پاسداران همین چهارپاره آهن را هم از دست بدهند. در همان حال بودجه نهادهای سربار افزایش یافته است. یک نمونه: بودجه موسسه آموزشی و پژوهشی خمینی وابسته به مصباح یزدی در سال ۹۹، ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

زلزله‌زدگان استان کرمانشاه نگران‌اند که با افزایش اجاره کانکس‌های سپاه همین چهارپاره آهن را هم از دست بدهند. در همان حال بودجه موسسه مصباح یزدی ۵۰ درصد افزایش یافت. (عکس: خبرگزاری ایرنا از سرپل ذهاب)

شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق، در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه زلزله‌ای به بزرگی ۷.۱ ریشتر اتفاق افتاد و عده زیادی از ساکنان این مناطق را بی‌خانمان کرد. سپاه پاسداران حدود هشت هزار کانکس را در اختیار زلزله‌زدگان قرار داد. به گزارش روزنامه مردمسالاری از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه زلزله‌زدگان چشم‌اندازی برای آینده خود ندارند و روحیه کودکان هم بسیار نامساعد است.

روزنامه مردمسالاری از مناطق زلزله‌زده گرمانشاه گزارش داد:

دو سال بعد از زلزله کرمانشاه، مردم هنوز دستشویی و حمام ندارند. اهالی در کانکس زندگی می‌کنند. اغلب کانکس‌ها اجاره ای هستند و برخی حتی توانایی پرداخت اجاره کانکس را هم ندارند.

مردم نمی‌توانند وام بگیرند چون توانایی بازپرداخت آن را ندارند. آن‌ها هم که وام می‌گیرند با آنچه که به دستشان می‌آید نمی‌توانند خانه‌های خود راذبازسازی کنند یا خانه تازه‌ای برای خودشان بسارند.

نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بعد از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان، بالاترین نرخ بیکاری در ایران است. در اعتراضات آبان ۹۸ هم استان کرمانشاه یکی از کانون‌های اعترضات بود.

به گزارش مردمسالاری، با افزایش قیمت بنزین این نگرانی برای اهالی زلزله‌زده به وجود آمده که کانکس‌هایشان را هم از دست بدهند. دیوار خانه‌هایی که نیکوکاران می‌خواستند بسازند تا نیمه بالا آمده و به حال خود رها شده. با این‌حال در آسیب‌دیده‌ترین محله‌های مناطق زلزله‌زده مساجد بازسازی شده‌اند. یکی از زلزله‌زدگان به مردمسالاری گفته است:

 «ما هنوز توی کانکسیم. یک عده خیر و پیمانکار و اینها که ما نمی‌دانیم برنامه‌ها و روابطشان چیست آمدند یکسری دیوار بالا بردند و بی‌هیچ سقفی گذاشتند رفتند.»

 بر همین اساس اجاره‌بهای کانکس‌هایی که سپاه ساخت، در سرپل ذهاب و سایر مناطق زلزله‌زده حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه است. بحث وام های ۵۰، ۲۰ و ۳۰ میلیونی مطرح بود که آن هم به جایی نرسید. آن‌ها هم که از این وام‌ها برخوردار شدند، نتوانستند سرپناهی مختصر برای خود فراهم کنند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است سال آینده بودجه ایران با کسری ۳۷ میلیارد دلاری یعنی معادل بیش از هشت درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور مواجه باشد. در همان حال بر اساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ که یکشنبه ۱۷ آذر به مجلس تقدیم شد بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. برای تامین این بودجه دولت به صدور ۸۷۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز نیاز دارد در حالی که در اثر تحریم نفتی، صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی به کنار از ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که هنگام تقدیم لایحه بودجه در مجلس ایراد کرد گفت  بودجه ۹۹ «بودجه استقامت و مقابله با تحریم»‌ است. اما ردیف‌های بودجه نشان می‌دهد که نهادهای سربار، برای مثال موسسه مصباح یزدی سهم چندانی از استقامت ندارند. سهم ۲۰ نهاد به اصلاح فرهنگی اما در واقع تبلیغی که زیر نظر خامنه‌ای فعالیت می‌کنند از بودجه ۹۹، ۱۰۳۴ میلیارد تومان است. موسسه آموزشی و پژوهشی خمینی وابسته مصباح یزدی  ۵۰ در افزایش یافته است.

با افزایش تورم و بالارفتن قیمت بنزین و به دنبال آن قیمت سایر اقلام، حتما اجاره‌بهای کانکس‌های سپاه در مناطق زلزله‌زده کرمانشا افزایش خواهد داشت و شاید نگرانی کانکس‌نشین‌ها این باشد که همین چهارپاره آهن را هم از دست بدهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.