ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبان ۹۸، خشونت‌ و به‌حاشیه‌رانده‌شدگان ــ گفت‌و‌گو با مسعود باستانی

در این برنامه صوتی، ابتدا از فرزاد صیفی‌کاران درباره آمار کشته‌شدگان و وضعیت طبقاتی آنها می‌پرسیم و سپس در مصاحبه‌ای تفصیلی با مسعود باستانی به بحث درباره خشونت در آبان ۹۸ خواهیم پرداخت.

اعتراض‌های آبان ۹۸ خودانگیخته شکل گرفت اما به سرعت به همه جای ایران سرایت کرد و با خشونتی بی‌سابقه و شتابان سرکوب شد. بیش از ۲۰۰ تن در چهار روز کشته شدند. صدها تن مجروح، هزاران تن زندانی.

عده‌ای میزان خشونت‌ها را در این اعتراض‌ها برجسته کرده اند. حکومت با اشاره به آن معترضان را بار دیگر «اغتشاش‌گر» یا «اشرار» خوانده.

منتقدان اما توجه‌ها را خشونت ساختاری جلب می‌کنند. خشونت انواع دارد: خشونت ساختاری یا سیستماتیک که شاید عامل فردی مشخصی نداشته باشد، اما به طور روزانه بر افراد وارد می‌آید. این خشونت حاصل حکومت‌داری و نظام غالب است و عموماً‌ خشونت‌های سوبژکتیو در واکنش به آن رخ می‌دهند.

یکی از کسانی که درباره این موضوع تحقیق کرده،‌ مسعود باستانی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق در ایران است. آقای باستانی با جمع‌آوری آمار و گفت‌و‌گو با مردم معترض به این پژوهش اجتماعی پرداخته است.

فرزاد صیفی‌کاران، خبرنگار زمانه نیز از ابتدای اعتراض‌ها به پوشش اخبار مربوط به کشته‌شدگان اعتراض‌ها پرداخته است.

در برنامه صوتی زیر، ابتدا از آقای صیفی‌کاران درباره آمار کشته‌شدگان و وضعیت طبقاتی آنها می‌پرسیم و سپس در مصاحبه‌ای تفصیلی با آقای باستانی به بحث درباره خشونت در آبان ۹۸ خواهیم پرداخت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • پروین

        تحلیل بسیار همه جانبه، اموزنده و روشنگر بود. افرین به این نگاه عمیق جامعه شناسانه و روانشناسانه. چقدر تفاوت دارد این تحلیل از درون ایران و مردم محروم تا هیاهوهای قدرت طلبانه مدعیان حکومت چه در ایران و خارج از ان.

      • منیره

        شکر از زمانه و آقای مسعود باستانی.