ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو خواهان مذاکره با ایران در امور کنسولی شد‎‎

آمریکا علیه چند شرکت حمل و نقل ایران و ماهان ایر تحریم‌های جدیدی اعمال کرد. پمپئو گفت خواهان فراتر بردن مذاکرات در مورد تبادل زندانی با ایران و بحث گسترده‌تر در امور کنسولی است.

آمریکا اعلام کرد که به فشار حداکثری خود به ایران ادامه می‌دهد و سه شرکت حمل و نقل را هم تحریم می‌کند. مایک پمپئو از تبادل زندانیان با ایران استقبال کرد و اظهار امیدواری کرد که این موضوع به مذاکره درباره مسائل کنسولی بینجامد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا (عکس: آرشیو)

دولت آمریکا چهارشنبه ۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد و چندین شرکت حمل و نقل را هدف قرار داد.

این تحریم‌ها شرکت‌های حمل و نقل دولتی ایران و یک شرکت مستقر در چین را هدف قرار داده است که در زمینه تحویل قطعات موشکی به ایران نقش داشته است. همچنین مجازات‌های جدیدی علیه شرکت هواپیمایی ماهان ایر که قبلاً تحریم شده بود و متهم به ارسال سلاح به گروه‌های مورد حمایت ایران در لبنان و یمن است، اعمال شد و سه دفتر اصلی فروش این شرکت تحریم شدند. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که نیروی قدس سپاه پاسداران برای ارسال سلاح به شیعیان حوثی از این شرکت‌ها استفاده کرده است.

به‌گفته وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی که با این شرکت‌ها همکاری کنند در معرض تحریم قرار خواهند گرفت، از جمله دارایی‌های آن‌ا مسدود خواهند شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت برای این‌که ایران بتواند راه‌های جایگزینی برای انتقال کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و اقلام بشردوستانه پیدا کند، این تحریم‌ها ۱۸۰ روز دیگر به‌اجرا در خواهند آمد.

پمپئو تأکید کرد که مؤسسات و شرکت‌هایی که با این شرکت‌ها معاملات غیرقانونی انجام دهند، خود را در معرض خطر تحریم قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در همین حال از تبادل اخیر زندانیان با ایران استقبال کرد و گفت: «امیدوارم که این مبادله‌ به بحث گسترده‌تری در مورد امور کنسولی منجر شود. ما از این مورد به‌عنوان فرصتی برای ادامه چنین تلاشی استفاده می‌کنیم.»

با این حال پمپئو گفت نمی‌خواهد در این‌باره غلو کند و خوش‌بینی بیش از اندازه به خرج دهد.

پمپئو همچنین اطمینان داد که اگر آمریکا بتواند «دریچه‌ای بیابد» و شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را به نزد خانواده‌های خود بازگرداند، این کار را خواهد کرد.

برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز در مصاحبه‌ با شبکه عمومی آمریکایی NPR ضمن ابراز خوشحالی از مبادله دو زندانی به وساطت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، خواهان گفت‌وگوی کنسولی با ایران شد.

شنبه ۷ دسامبر/ ۱۶ آذر ایران و آمریکا پس از ماه‌ها تنش دست به معامله زدند و بر سر یک مورد مبادله زندانی توافق کردند: ایران شیوئه وانگ، محقق چینی‌تبار و دانشجوی مقطع دکترای تاریخ دانشگاه پرینستون را آزاد کرد و آمریکا، مسعود سلیمانی، دانشمند ایرانی را. مقامات هر دو کشور از انجام این تبادل ابراز خرسندی کردند. در پی این توافق خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: آزادی «وانگ» نشان داد ایران برای حضور در میز مذاکره و گفت‌وگو درباره تمام موضوعات آماده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز با انتشار پیامی در توییتر از آمادگی کامل ایران برای تبادل همه زندانیان با آمریکا خبر داد و نوشت: «پس از به خانه بازگرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملاً برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است. امروز بار دیگر و این بار در نشست قلب آسیا – روند استانبول مشغول دیپلماسی منطقه‌ای هستیم تا توان خود را برای صلح و توسعه در افغانستان در کنار هم قرار دهیم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت یک راه برای خنثی کردن «توطئه دشمنان» را «مذاکره» دانست اما گفت دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت می‌کند.

مقامات آمریکا می‌گویند که یک شهروند آمریکایی و پنج شهروند دوتابعیتی ایرانی ـ آمریکایی در ایران زندانی هستند. از جمله مایکل وایت، سرباز نیروی دریایی که در حال گذراندن ۱۰ سال حکم جاسوسی است، و همچنین مراد طاهباز، فعال محیط زیست، یک ایرانی با تابعیت آمریکایی و بریتانیایی که او نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، و سیامک و باقر نمازی پدر و پسر ایرانی - آمریکایی. رابرت لوینسون، نماینده سابق اف‌بی‌آی نیز ۱۳ سال پیش در ایران ناپدید شده است.

ایران نیز می‌گوید حدود ۲۰ شهروند ایرانی در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • C.I.C

    اون دستت رو بده به من نبضت رو بگیرم ببینم چرا دلتنگش شدن این ملت پدرجان !؟!

  • حسن

    به جا این تحریمها از محل دارایی های بلوکه شده ایران، اینترنت رایگان برای ایرانیان تامین کنید وببنید که مخابرات و ایرانسل و رایتل و سایر شرکتها به چه روزی میفتند. تاثیر راه اندازی اینترنت رایگان هزار برابر تحریمها است . چرا که تحریمها فقط مردم عادی را از حداقل های زندگی محروم میکند.