ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد بازداشت حمید نوری را برای یک ماه دیگر تمدید کرد

بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه، حمید نوری، متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در ایران در سال ۶۷ باید دست‌کم تا هشتم ژانویه ۲۰۲۰ در زندان باقی بماند.

دادگاه استکهلم امروز چهارشنبه یازدهم دسامبر/ ۲۰ آذر قرار بازداشت حمید نوری (عباسی) از عاملان کشتار زندانیان سیاسی در سال تابستان سال ۶۷ را برای یک ماه دیگر تمدید کرد. بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه، حمید نوری باید دست‌کم تا هشتم ژانویه سال آینده میلادی/ ۱۸ دی ماه در زندان باقی بماند.

حمید نوری

مقامات قضایی سوئد حمید نوری را ماه گذشته (۹ نوامبر/ ششم آبان) هنگام ورود به خاک این کشور در فرودگاه استکهلم بازداشت کردند. بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

کاوه موسوی، وکیلی که ماه گذشته توانست دادستانی سوئد را برای بازداشت نوری قانع کند، در گفت‌وگو با زمانه ضمن تایید خبر تمدید قرار بازداشت نوری از سوی دادگاه گفت:

«دادگاه و دادستانی ادعای ما را مبنی بر اینکه به دلیل ارتکاب جنایات آنچنان شنیع از سوی این فرد، آزاد بودن او برای جامعه خطرناک است، پذیرفت و قرار بازداشت را نیز تا هشتم ماه آینده تمدید کرد.»

کاوه موسوی

این وکیل دادگستری همچنین با تکذیب برخی خبرهای منتشر شده در مورد پذیرفته شدن هویت نوری از سوی او به عنوان «دستیار قاضی مقیسه و دادیار زندان گوهر دشت» به زمانه گفت:

«این سوال هنوز اصلا مطرح نشده است، اما به دلیل اینکه اتهامات به شدت سنگین است، ایشان باید در بازداشت بماند و هنوز دادگاه اساسا این موضوع را مطرح نکرده است.»

ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر که خود از جان به در بردگان اعدام‌های سال ۶۷ در ایران است و نقشی کلیدی در بازداشت نوری داشته و امروز هم در جلسه دادگاه حاضر بوده است نیز با تکذیب خبرهای مطرح شده در مورد تایید هویت نوری و اذعان او به سمتش در زندان در سال ۶۷، در مورد اتفاقات روی داده در دادگاه به زمانه گفت:

«اولین درخواست حمید نوری این بود که می‌خواهد خودش از اتهامات وارده دفاع کند و نیازی به وکیل ندارد که دادگاه در پاسخ به او اعلام کرد که می‌تواند از خودش دفاع کند ولی با توجه به قوانین سوئد او باید وکیل داشته باشد.»

بر اساس گفته‌های مصداقی، یکی از نکات قابل توجه در صحبت‌های حمید نوری اعتراض او به شرایط بازداشتش بوده است؛ شرایطی که حمید نوری از آن با عنوان «بی‌عدالتی» یاد کرده است.

به گفته مصداقی، نوری که از طریق ویدئو کنفرانس با دادگاه در ارتباط بوده، گفته است ۳۲ روز است که در سلول انفرادی است و این بی‌عدالتی و ظلم به اوست.»

ایرج مصداقی
ایرج مصداقی

مصداقی در مورد مستند دادگاه برای تمدید قرار بازداشت نوری تا یک ماه دیگر و مخالفت با آزادی او هم به زمانه گفت:

«نوری متهم به قتل است و حداقل مجازات قتل در کشور سوئد دو سال است. به این معنی که از نظر قوانین این کشور این عادلانه است که او فعلا همچنان در زندان باقی بماند. ضمن اینکه احتمال فرار و از بین بردن و مخدوش کردن اسناد از جانب او بالاست، دادگاه حکم به تمدید قرار بازداشت داد.»

درخواست برای حضور رسانه‌ها در دادگاه از دیگر مطالبی بود که به گفته مصداقی، حمید نوری امروز در دادگاه مطرح کرده که از سوی دادگاه رد شده است:

«نوری گفت می‌خواهم در حضور رسانه‌ها و پوشش رادیو و تلویزیون از خودم، کشورم، مردمم و رهبرم دفاع کنم.»

به گفته مصداقی، حمید نوری در حین صحبت عصبانی بوده و اقدام به پرخاش می‌کرده که در چندین مرتبه نیز از سوی قاضی دادگاه به سکوت و رعایت نظم دادگاه ملزم شده است.

حمید نوری ۵۸ ساله بعد از ظهر شنبه ۹ نوامبر در فرودگاه آرلاندا بازداشت شد. نخستین جلسه رسیدگی به شکایت علیه این متهم چهارشنبه ۱۳ نوامبر برگزار شد. او با ویزای یک‌ساله ایتالیا به اروپا آمده بود.

    دادخواستی در همین رابطه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • ایراندوست

        به ذوق زدگی ساده لوحانه دچار نشویم، تنها گفته درست خمینی یکبار این بود که " یک قرارداد اقتصادی با این غربی‌ها امضا کنیم ، ساکت میشوند "....سوئد بجز منافع اقتصادی چیزی در ملات ندارد، حقوق بشر یک تاکتیک بازاریابی و دورویانه در سیاست بین المللی است برای فریب دیگران !