ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش اقلیت مسلمان میانمار به سخنان آنگ سان سوچی در لاهه

رهبر میانمار در لاهه گفته بود عملیات ارتش این کشور در ایالت راخین غربی واکنشی به اقدامات «تروریستی» شبه‌نظامیان روهینگیا بود اما مسلمانان روهینگیا اقدامات ارتش را نسل‌کشی می‌دانند.

در پی اظهارات آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در دادگاه لاهه به‌دفاع از اقدامات ارتش این کشور در رویارویی با مسلمانان روهینگیا، گروه‌ها و افرادی از این اقلیت مسلمان در میانمار سخنان او را رد کردند و عملیات ارتش را نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی نامیدند.

اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار ـ عکس از آرشیو

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه نوبل صلح، چهارشنبه ۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر در آغاز جلسات دادرسی سه‌روزه در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نسل‌کشی اقلیت روهینگیا به دست نیرو‌های مسلح میانمار را رد کرد و در دادگاه لاهه گفت خروج صد‌ها هزار مسلمان روهینگیا از کشور میانمار نتیجه نبرد با شورشیان و «تروریست‌ها» بوده است.

سوچی  این اتهام را که ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ در ایالت راخین غربی غیرنظامیان را کشته، مورد تجاوز قرار داده و خانه‌هایشان را به آتش کشیده است، رد کرد و گفت عملیات ارتش میانمار واکنشی به اقدامات «تروریستی هماهنگ‌شده» شبه‌نظامیان روهینگیا علیه ده‌ها ایستگاه پلیس بود.

در پی این اظهارات مسلمانان میانماری واکنش نشان دادند و اقدامات ارتش را تلاشی عامدانه برای نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی توصیف کردند.

محمد مُحب‌الله، رئیس انجمن صلح و حقوق بشر اراکان روهینگیا، به آسوشیتدپرس گفت: «جهان، ادعای آن‌ها را مبنی بر عدم نسل‌کشی با شواهد قضاوت خواهد کرد. یک دزد هرگز اعتراف نمی‌کند که او یک دزد است، اما عدالت را می‌توان با شواهد نشان داد. جهان تمامی شواهد دال بر نسل‌کشی را در دست دارد و حتی اگر سوچی دروغ هم بگوید به حال خود رها نخواهد شد.»

وی گفت: "حتی اگر سوچی دروغ باشد، از این امر صرفه جویی نمی‌شود. مطمئناً با عدالت روبرو خواهد شد. جهان باید علیه او گام بردارد. "

آکیلا رادهاکریشنان، رئیس مرکز عدالت جهانی در نیویورک، به الجزیره گفت: «تصویر آنگ سان سوچی از یک درگیری نظامی داخلی و بدون قصد نسل‌کشی علیه روهینگیا کاملاً نادرست است. چندین نهاد مستقل و کارشناسان، و همچنین خود مسلمانان روهینگیا، قتل‌های و تجاوزات گسترده و ویرانی  بزرگ زمین‌ها و املاک را که عمداً به غیرنظامیان بی‌گناه تحمیل شده‌اند، مستند کرده‌اند. دولت چندین دهه علیه روهینگیا تبعیض قائل شده است. این نسل‌کشی است و دقیقاً همان چیزی است که کنوانسیون نسل‌کشی جلوگیری از آن را مدنظر دارد.»

نور کمال، از آوارگان روهینگیایی نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس شهادت آنگ سان سوچی را رد کرد و گفت تمام دنیا میزان شکنجه علیه آن‌ها را دیده است.

نور کمال افزود: «ارتش مردم را محاصره کرد و با گشودن آتش، آن‌ها را به قتل رساند و خانه‌هایشان را به آتش کشید. آیا این قتل عام نیست؟ آیا سخنان سوچی توجیه نیست؟»

نورالعَلَم، یکی از رهبران روهینگیا، به الجزیره گفت که تصمیم سوچی برای حضور در لاهه تنها به نفع او خواهد بود، نه آوارگان روهینگیایی. نورالعلم گفت: «او بخشی از ظلم‌های علیه ما بود. او به لاهه رفت تا دروغ بگوید و پشتیبانی عمومی از انتخابات ۲۰۲۰ میانمار را به‌دست آورد.»

یک تیم حقوقی از گامبیا، به نمایندگی از ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، از دادگاه لاهه خواسته است که با تمامی امکاناتی که در اختیار دارد از نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلوگیری کند. گامبیا ادعا کرده است که در میانمار نسل‌کشی رخ داده و اکنون نیز در حال انجام است.

سوچی گامبیا را متهم به ارائه مسائل گمراه‌کننده و برخلاف آن‌چه در ایالت راخین میانمار اتفاق افتاده است، کرد.

پس از آغاز حملات نظامی ارتش میانمار به ایالت راخین بیش از ۷۳۰ هزار روهینگیا به بنگلادش گریختند. به‌گفته بازرسان سازمان ملل احتمالاً ۱۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا در این عملیات کشته شده‌اند.

بنگلادش و میانمار توافق‌نامه‌ای را برای آغاز بازگشت مهاجران روهینگیا از بنگلادش امضا کرده‌اند اما تاکنون دو تلاش ناموفق بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.