ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات آبان: دادستان کل بازداشت «افراد بیگناه» را تأیید کرد

سیر تحولات به سمت توجیه کشتار و تفکیک جانباختگان و بازداشتی‌ها پیش می‌رود. محمد جعفر منتظری اذعان کرد که ممکن است عده‌ای بیگناه بازداشت شده باشند.

در دو سه روز اخیر سیر تحولات بعد از کشتار بی‌سابقه معترضان به سمت توجیه کشتار و تفکیک جانباختگان و بازداشت‌شدگان میل کرده است. مسئولان با توسل به دروغ و تحریف مایل‌اند چنین جلوه دهند که طرف سومی در کشتارها دست داشته و در جریان «اغتشاشات» عده‌ای که «ممکن است» بی‌گناه باشند بازداشت شده‌اند. مسئولان درباره تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌ها همچنان سکوت کرده‌اند.

زندان فشافویه، همچنین مشهور به زندان حسن آباد قم با نام رسمی ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. این زندان در ٣٢ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد
زندان فشافویه، همچنین مشهور به زندان حسن آباد قم با نام رسمی ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. این زندان در ٣٢ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد. بنابر خبرهایی که از زندان فشافویه به فعالان مدنی و حقوق بشری رسیده است، تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در این زندان تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پنجشنبه ۲۱ آذر در نشستی که با موضوع «حدود آزادی» در آمفی‌تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد تأیید کرد که عده‌ای از «افراد بیگناه» در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده‌اند:

«در اغتشاشات، حوادث و وقایع این چنینی مسئولان انتظامی و امنیتی وظیفه دارند امنیت را به جامعه برگردانند. ممکن است در میدان اغتشاشات افرادی بی‌گناه بازداشت شوند. ما به دنبال این بودیم که افراد بی‌گناه از گناهکاران به سرعت تفکیک شوند.»

منتظری در ادامه سخنانش مسئولیت افزایش قیمت بنزین را از گرده ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برداشت و دولت را به تنهایی مقصر جلوه داد و در همان حال تأیید کرد که مصوبه سران قوا فراقانونی بوده و به یک معنا دخالت در کار مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود:

«اینکه در شورای عالی اقتصاد موضوع بنزین و افزایش قیمت بنزین مطرح شد به این صورت نبود که در حوزه صلاحیت و اختیارات این شورا باشد. آن روزی که دولت در جلسه مطرح کرد گفته شد که این از اختیارات دولت است و خودش تصمیم بگیرد، اما گفته شد که دولت می‌خواهد که این افزایش درآمد را به مردم بدهیم و چون قانون به ما اجازه نمی‌دهد، می‌خواهیم این‌جا این مصوبه را بگیریم و مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار بگیرد و سپس آن را اجرا کنیم.»

علی خامنه‌ای، یکشنبه ۲۹ آبان با سخنانی در درس خارج فقه خود مجلس را از کار انداخت و از مصوبه سران قوا حمایت کرد. سپس بعد از قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت کشتار معترضان در بیش از یکصد شهر ایران آغاز شد.

دادستان کل کشور در ادامه سخنانش با توسل به دروغ و با تحریف وقایع در صدد توجیه کشتار برآمد:

« ما در میدان ۷۲ تن قم، از یک ماشین پژو ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص آن در بحبوحه همین حوادث کشف کردیم، تعدادی از کشته شده‌هایی که ما در سراسر کشور داریم با همین اسلحه‌های شکاری است.»

روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با توسل به دروغ ادعا کرد که  «تعداد مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از مجروحان عادی است». همزمان محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی کشتار ماهشهر را به خود معترضان نسبت داد. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای هم صبح پنجشنبه مدعی شد که ۸۵ درصد جانباختگان توسط طرف سومی به قتل رسیده‌اند.

محمدجعفر منتظری شنبه ۱۶ آذر در پاسخ به این پرسش که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات مانند شمار بازداشتی‌ها متغیر نیست و چرا آمار آن اعلام نمی‌شود به خبرنگاران گفته بود: «خدا به همراهتان».

برخی منابع تعداد زندانی‌ها را تا هشت هزار نفر و آمار کشته‌شدگان را نیز تا ۳۶۶ نفر  برآورد کرده‌اند.

بنابر خبرهایی که از زندان فشافویه به فعالان مدنی و حقوق بشری رسیده است، تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در این زندان تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.