ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نهاد ناظر بر انتخابات افغانستان خواهان رسیدگی قاطع به شکایت‌ها شد

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) اعلام کرد که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی درست عمل نکرده است و باید ۳۰۰ هزار رأی مورد اعتراض را به‌شکل ویژه بررسی کند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) خواهان رسیدگی ویژه به ۳۰۰ هزار رأی مورد اعتراض در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و گفت کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی درست عمل نکرده است.

انتخابات در افغانستان ـ عکس از آرشیو

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)  پنج‌شنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر در یک نشست خبری گفت: «کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی هم‌اکنون به یک دفتر پذیرش شکایت تبدیل شده و از صلاحیت‌های خود به‌درستی استفاده نمی‌کند، قاطعیت عمل ندارد و محافظه‌کاری نیز در اقدامات آن دیده می‌شود.»

رشید از کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی خواست که از حالت انفعالی خارج شود و به وظایفش در مسائل و چالش‌های مربوط به انتخابات قاطعانه عمل کند.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر در افغانستان به دلیل اتهامات تقلب و مشکلات فنی در شمارش آراء بارها به تعویق افتاده است. نزدیک به پنج هفته از شروع به کار بازشماری آرای انتخابات افغانستان گذشته، اما هنوز اختلافات میان کمیسیون مستقل انتخابات و گروه‌های انتخاباتی به جای خود باقی است و نتایج اولیه انتخابات ریاست‌ جمهوری با گذشت دو ماه و نیم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

یوسف رشید در مورد ۳۰۰ هزار رأی مورد مناقشه، از کمیسیون خواست که تمامی این آراء را دوباره به‌شکل ویژه و با در نظر گرفتن همه جوانب انتخابات مورد بازشماری و رسیدگی قرار دهد.

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفته است که تصمیم خود را درباره شکایت‌های نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری به ۳۰۰ هزار رأی جنجالی را تا دو  سه روز دیگر اعلام می‌کند. پیش از این نهادهای ناظر بر انتخابات انتقاد کرده بودند که چرا این کمیسیون در این زمینه عمل نکرده است.

جنجال‌ها در پیوند به این آراء مورد بحث، نزدیک به یک ماه پیش زمانی آغاز شد که کمیسیون مستقل انتخابات از ابطال آن خودداری و کار تفتیش و بازشماری آراء را آغاز کرد. نامزدهای معترض، این شمار آراء را «تقلبی» می‌خوانند و حفظ آن در سرور مرکزی را اقدامی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات با هدف «رأی‌سازی» به نفع گروه انتخاباتی مورد حمایت دولت توصیف کرده‌اند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در بیانیه‌ای نیز طولانی‌شدن روند اعلام نتایج ابتدایی انتخابات و نحوه‌ی ارتباط کمیسیون انتخابات با روند انتخابات و شرکای انتخاباتی را نگران‌کننده خواند.

در این بیانیه گفته شده است که رویکرد کمیسیون انتخابات می‌تواند ظرایط را بحرانی‌تر کند.

این نهاد از ستادهای انتخاباتی نیز درخواست کرد که از «موضع‌گیری‌های زهرآلود نسبت به هم»، «ایجاد تشویش در اذهان عمومی و دامن‌زدن به فضای بی‌اعتمادی» خودداری کنند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان پیش از این نیز از تداوم وضعیت نامعلوم و تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این امر به سود و سلامت انتخابات نیست.

کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری آراء را در ۲۷ ولایت افغانستان تکمیل کرده است، اما این بازشماری تاکنون به دلیل اعتراض هواداران گروه انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی»، متعلق به عبدالله عبدالله مدیر اجرایی افغانستان در پنجشیر، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان، فاریاب و بغلان، هفت ولایت، آغاز نشده است.

نشست مشترک یکشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر کمیسیون مستقل انتخابات و نمایندگان گروه‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی و ناظران ملی و بین‌المللی انتخابات نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.