ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج اولیه انتخابات بریتانیا: جانسون پیروز و برگزیت حتمی شد

نتایج اولیه و رأی‌پرسی‌ها از رأی‌دهندگانی که تازه از حوزه‌های رأی‌گیری بیرون آمده‌اند نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار بریتانیا می‌تواند ۳۶۸ کرسی در مجلس بریتانیا را از آن خود کند.

نتایج اولیه انتخابات بریتانیا نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون برنده انتخابات است و می‌تواند دولت اکثریت تشکیل دهد و وعده خود را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عملی کند.

بوریس جانسون در شب انتخابات در حال گفت‌وگو با یک رای‌دهنده - منبع توئیت بوریس جانسون

انتخابات مجلس بریتانیا روز پنجشنبه ۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر در حالی برگزار شد که نتایج اولیه نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار بریتانیا عملکردی حتی بهتر از آنچه نظرسنجی‌های قبل از انتخابات نشان می‌دادند داشته است.

نتایج اولیه و رأی‌پرسی‌ها از رأی‌دهندگانی که تازه از حوزه‌های رأی‌گیری بیرون آمده‌اند نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار بریتانیا در بهترین حالت می‌تواند ۳۶۸ کرسی در مجلس بریتانیا را از آن خود کند. بی‌بی‌سی جهانی تعداد کرسی های حزب محافظه کار را ۳۶۳ کرسی پیش‌بینی کرده است.

این نتایج ممکن است تا ظهر جمعه ۱۳ دسامبر اندکی تغییر کنند اما بیشتر رسانه‌های بریتانیا از جمله بی‌بی‌سی جهانی پیش‌بینی می‌کنند که حزب محافظه‌کار بین ۵۰ تا ۷۶ کرسی بیش‌تر از حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین کسب کند.

سازمان نظرسنجی ایپسوس‌ موری پیش‌بینی کرده که حزب کارگر ۱۹۱ کرسی را از آن خود خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها این است که حزب کارگر ۶۵ کرسی کمتر از آرایش مجلس در سال ۲۰۱۷ کسب خواهد کرد. این بدترین شکست حزب کارگر از سال ۱۹۳۵ است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در واکنش به نتایج اولیه گفت: "شب بسیار ناامیدکننده‌ای برای حزب کارگر است." کوربین گفته است که از رهبری حزب کناره‌گیری خواهد کرد و در انتخابات بعدی رهبر حزب کارگر نخواهد بود.

جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر، شکست را هنوز به طور رسمی نپذیرفته است اما گفته که از رهبری حزب پس از مدتی کناره‌گیری خواهد کرد.

بر اساس همین رأی‌پرسی‌ها پیش‌بینی می‌شود حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند هم به ترتیب ۱۳ و ۵۵ کرسی به دست بیاورند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حزب برگزیت این بار به مجلس عوام راه پیدا نمی کند.

شب تا سحر جمعه ۱۳ دسامبر نمایندگان بیش‌تری از حزب کارگر صندلی‌های خود را به رقیبان محافظه‌کار از دست دادند و اکنون با ۳۶۳ تا ۳۶۸ کرسی (که بسیار بیش از حد نصاب برای تشکیل دولت اکثریت در مجلس با مجموعاً ۶۵۰ کرسی‌ است)، بوریس جانسون می‌تواند ادعا کند که بزرگترین پیروزی انتخاباتی را برای حزبش رقم زده است. بسیاری از رسانه‌ها بریتانیا پیروزی جانسون را با پیروزی مارگرت تاچر در سال ۱۹۸۷ مقایسه کرده‌اند.

سخنگوی دولت کنونی بوریس جانسون گفته است که اگر نتایج پیش‌بینی‌ها درست باشد و  دولت اکثریت تشکیل شود، نخست وزیر جانسون قصد دارد آرایش کابینه‌اش را تغییر دهد.

از مناقشه‌های سیاسی مهم این انتخابات سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا همان برگزیت است. حزب محافظه‌کار قول داده است که تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند.

حزب کارگر جرمی کوربین اما قول دیگری داده بود. این حزب گفته بود که در صورت برنده شدن یک معامله جدید را با اتحادیه اروپا در بروکسل پیش خواهد برد و سپس این معامله جدید را به همه‌پرسی می‌گذارد - به عبارتی یک رفراندوم دیگر برای برگزیت.

پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انتخابات بریتانیا نشان می‌دهد که رای‌دهندگان بیشتری این بار با آنها که در همه‌پرسی ۲۰۱۶ به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده بودند همراه شده‌اند.

برای آن دسته از بریتانیایی‌ها که از حزب کارگر از این رو حمایت کردند که قول داده بود نتیجه همه‌پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ را تغییر بدهد، این شکست نهایی است. پس از سال‌ها مبارزه قانونی در مجلس بریتانیا و تظاهرات بزرگ علیه برگزیت - روز جمعه این گروه از بریتانیایی‌ها باید قبول کنند که دیگر راهی نیست و خروج از اتحادیه اروپا سرنوشتی است که دیگر رای‌دهندگان این کشور رقم زده‌اند.

با توجه به مناقشه‌های سیاسی بر سر برگزیت در پارلمان بریتانیا، تاریخ خروج این کشور از اتحادیه اروپا بارها به تعویق افتاده است. آخرین بار در ۶ آبان / ۲۸ اکتبر، اتحادیه اروپا بار دیگر به بریتانیا زمان داد تا برگزیت را تصویب و اجرایی کند. بنا به این زمان جدید دولت بوریس جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ زمان دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.