ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها کارگر پتروشیمی مارون در اعتراض به تبعیض دست از کار کشیدند

کارگران رسمی از دستمزدهای بهتر و مزایای بیشتر برخوردارند. کارفرما قراردادهای گروهی از نمایندگان کارگران را به تعلیق درآورد.

بیش از ۱۸۰۰ کارگر پیمانکاری پتروشیمی مارون در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در اعتراض به تبعیض بین کارگران رسمی و قراردادی و پس از نومیدی از دریافت قراردادهای بهتر دست از کار کشیدند. کارفرما اعتراض کارگران به تبعیض را به عنوان زیاده‌خواهی و قدرنشناسی درک کرده و قراردادهای گروهی از نمایندگان کارگران را به تعلیق درآورده است.

محوطه پتروشیمی مارون

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) کارگران پتروشیمی مارون به تبعیض بین کارکنان رسمی و پیمانکار معترض‌اند:

پتروشیمی مارون هر سال با مراکز‌ آموزشی سطح شهر قراردادهایی منعقد می‌کند که تنها خانواده‌های نیروهای رسمی می‌توانند از آنها استفاده کنند. مارون همچنین بخشی از هزینه‌های خانواده‌های نیروهای رسمی مانند شهریه و سرویس ایاب و  ذهاب دانش‌آموزان را به عهده گرفته ولی کارگران پیمانکاری از این مزایا محروم مانده‌اند. قراردادهایی هم با باشگاهای غذا و رستوران‌های سطح شهر منعقد می‌شود که نیروهای رسمی و کارگری هر دو از آن بهره‌مند می‌شوند اما کیفیت و کمیت غذاهای نیروهای رسمی با کارگری متفاوت است. از سهمیه پرواز هم فقط نیروهای رسمی می‌توانند استفاده کنند.

اعتراضات کارگران پتروشیمی مارون همزمان شد با اعتراضات آبان ۹۸. حدود ۱۰۰ نفر از کارگران به نمایندگی از سایر کارگران با کارفرما وارد مذاکره شدند. مذاکرات نه تنها به نتیجه نرسید بلکه کارفرما نمایندگان را شناسایی و قراردادهای ۵ تا ۱۰ نفر از آنان را به تعلیق درآورد.

سید اسفندیار صلاحت‌پور مدیر منابع انسانی پتروشیمی مارون در مصاحبه با ایلنا اعتراض کارگران قراردادی را بی‌مورد دانست و در همان حال وعده داد که در آینده تسهیلات رفاهی کارگران رسمی و پیمانکاری یکسان شود. این مقام مسئول به میانگین دستمزدها در پتروشیمی مارون اشاره کرد: ۷ میلیون تومان در ماه. غافل از آنکه میانگین دستمزد کارگران رسمی و پیمانکاری ملاک نیست، بلکه در این مورد دستمزد کارگران پیمانکار و همچنین میزان برخورداری از مزایا می‌بایست مبنای سنجش قرار گیرد. کارگران با قرارداد مستقیم بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند. کارگران پیمانکار با قراردادهای حجمی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان.

پتروشیمی مارون برای اجرای قانون سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی از  ۱۷ مهر ۱۳۹۰ وارد بورس اوراق بهادار شد و از ۸ شهریور ۱۳۸۸ از سهامی خاص به سهامی تبدیل شد. کارگران می‌گویند شرکت پتروشیمی مارون سودآور است و می‌تواند با دست باز مشکلات معیشتی آن‌ها را کاهش دهد. در یک اقدام تنبیهی دیگر اضافه‌کاری ماهانه کارگران از ۱۲۰ ساعت به ۸۰ ساعت کاهش یافته است.

شرکت‌های پتروشیمی در ایران مشمول معافیت مالیاتی هستند. با این‌حال بسیاری از آن‌ها از نظر اقتصادی بحران‌زده‌‌اندو به ویژه صنایع پتروشیمی در غرب ایران. تولیدات پتروشیمیایی ایران در سال‌های گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته اما دستمزد کارگران تغییر محسوسی نکرده است.

بندر ماهشهر مهد صنعت پتروشیمی ایران است. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال ۱۳۷۶ در زمینی به میزان۲۶۰۰ هکتار تأسیس شد و اینک حدود ۲۰ کارخانه پتروشیمی در این منطقه فعالیت دارند. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۷ خرداد سال جاری صنایع پتروشیمی ایران و شبکه مرتبط با آن را تحریم کرد. شرکت‌های پتروشیمی اروند، آب‌نیرو، بسپاران، فراروش، خوارزمی و کیمیا که تحت تحریم قرار گرفتند همگی در بندر ماهشهر قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر

    ️️️️️️️️️ بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده، پتروشیمی مارون ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ سود خالص داشته است… نسبت سود خالص به درآمدهای عملیاتی این بنگاه خصولتی- رانتی ۴۵ درصد می باشد. این بنگاه فقط ۰.۷ درصد از سود خود را مالیات داده است.