ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح آمریکا با طالبان به تعلیق درآمد

هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به‌دلیل حمله انتحاری شبه‌نظامیان به پایگاه آمریکایی در بگرام افغانستان مذاکرات صلح با طالبان را برای مدت کوتاهی به تعلیق در آورد.

در پی حمله انتحاری به پایگاه نظامی آمریکایی در بگرام هیئت مذاکره‌کننده آمریکا مذاکرات خود با طالبان در دوحه قطر را برای مدت کوتاهی به تعویق در آورد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در اوایل ماه جاری میلادی مذاکرات با طالبان را برای دستیابی به آتش‌بس و حل و فصل جنگ ۱۸ ساله در افغانستان از سر گرفت.

خلیل‌زاد جمعه ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر در صفحه  توئیتر خود با اشاره به حمله به پایگاه هوایی بگرام در روز چهارشنبه که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰ نفر شد، نوشت: «وقتی امروز با طالبان ملاقات کردم خشم خود را از حمله به بگرام ابرازداشتم. (...) ما (مذاکرات) را مدت کوتاهی به تعویق می‌اندازیم تا رهبری آن‌ها در مورد این موضوع مهم مشورت کنند.»

— U.S. Special Representative Zalmay Khalilzad (@US4AfghanPeace) 12. Dezember 2019

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نشست جمعه را «بسیار خوب و دوستانه» توصیف کرد و گفت: «دو طرف تصمیم گرفتند مذاکرات را پس از چند روز تعویق برای مشورت از سر بگیرند.»

حمله به پایگاه بگرام با وجود از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و طالبان در قطر، چهارشنبه ۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر صورت گرفت. به گفته مقام‌های افغانستان، در این حمله هفت مهاجم شرکت داشتند و دو خودرو را منفجر کردند.

نیروهای امنیتی خارجی و همچنین نیروهای امنیتی افغانستان با مهاجمان درگیر شدند. این درگیری‌ها حدود نیم ساعت طول کشید.

ناتو اعلام کرد که حمله مهاجمان به پایگاه نظامی بگرام به سرعت خنثی شد اما در این حمله یک بیمارستان که برای مداوای شهروندان افغانستانی ساخته شده بود، به‌شدت آسیب دید. برخی از منابع افغان از زخمی شدن ۸۰ نفر در این رویداد خبر دادند.

طالبان مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفتند و اعلام کردند که نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند.

دو هفته قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت عید شکرگذاری برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش وارد پایگاه نظامی بگرام در افغانستان شد. ترامپ اعلام کرد که مذاکرات با طالبان از سر گرفته می‌شود. یک روز بعد ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح دوحه با آمریکا آمادگی دارند. سپس دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان پشت درهای بسته در دوحه آغاز شد. اما گفته می‌شود که دو طرف درباره کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها میان طرف‌های افغان تاکنون به توافقی دست نیافته‌اند.

پس از حمله‌ طالبان به کابل و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر مذاکرات بین طالبان و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ متوقف شده بود.

ده‌ها هزار غیرنظامی افغانستانی و نیروهای امنیتی این کشور و بیش از دو هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی در جنگ تقریباً دو دهه‌ای افغانستان کشته شده‌اند.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز آمریکایی و هزاران سرباز ناتو در افغانستان به‌سر می‌برند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که نیروهای نظامی این کشور می‌توانند به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش یابند و مأموریت اصلی مبارزه با تروریسم و ​​همچنین مشاوره و آموزش محدود نیروهای افغان را به پیش ببرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.