ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۱۳۶ نفر در خوزستان به اتهام داشتن سلاح و تیراندازی

بازداشت‌های گسترده پس از سرکوب خونین اعتراض‌های سراسری آبان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

فرمانده نیروی انتظامی خوزستان با اشاره به چند عملیات شناسایی و دستگیری پلیس خوزستان در پنج روز گذشته اعلام کرد ۱۳۶ نفر از کسانی که به گفته او «عامل تیراندازی» و «دارندگان اسلحه غیرمجاز» در این استان بوده‌اند، دستگیر شده‌اند. بازداشت‌های گسترده پس از سرکوب خونین اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حیدر عباس‌زاده، شامگاه جمعه ۲۲ آذر با اعلام خبر معرفی «متهمان به حمل اسلحه غیر‌مجاز و عاملان تیراندازی دستگیر شده» به دستگاه‌ قضایی در استان خوزستان، گفت:

«در راستای ارتقای امنیت عمومی استان خوزستان طرح جمع‌آوری اسلحه و مهمات غیرمجاز و دستگیری افرادی که به سمت منازل، اماکن، مغازه‌ها و خودروها تیراندازی می‌کنند، به پلیس امنیت عمومی استان ابلاغ شد.»

عباس‌زاده در ادامه گفت که پلیس امنیت عمومی با همکاری سایر یگان‌ها این افراد را با هماهنگی قضایی در پنج روز گذشته در چند عملیات در استان خوزستان شناسایی و دستگیر کرده است.

این مقام نیروی انتظامی با اشاره به کشف و ضبط تعدادی سلاح گرم از سوی این نیرو در استان، گفت:

«در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعداد ۲۱ قبضه اسلحه جنگی و ۱۹۰ قبضه اسلحه شکاری همراه ۹۹۰ عدد انواع فشنگ کشف شد.»

این مقام انتظامی اما از اعلام نام دستگیرشدگان خودداری کرد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اوایل آذر ماه گزارشی با عنوان «تاملی بر پروژه کشته‌سازی حوادث اخیر در رسانه‌های معاند» پخش کرد که در آن ضمن تأیید تیراندازی نیروهای نظامی به سوی معترضان شرکت کننده در خیزش سراسری آبان ماه در ماهشهر، گفته شد «اشرار مسلح» در این شهر به سوی نیروهای امنیتی و نظامی شلیک کرده‌اند.

به نظر می‌رسد عملیات‌ اخیر نیروی انتظامی در استان خوزستان در راستای همین گزارش و برای متهم کردن شهروندان به استفاده از سلاح گرم در اعتراضات آبان ماه صورت گرفته است و به قصد توجیه بازداشت‌های گسترده در سراسر کشور که باعث نگرانی شدید افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند در زندان اوین با انتشار دادخواستی در مورد وضعیت وخیم بازداشت‌شدگان نوشته است:

«بازداشت‌شدگان دسترسی به وکیل منتخب خود نداشته و دادرسی عادلانه در مورد آنان اجرا نمی‌شود. مقامات دولتی خواستار پخش اعترافات بازداشت‌شدگان علیه خودشان شده‌اند و بیم آن می‌رود که برخی از بازداشت‌شدگان، تحت شکنجه و فشار روحی و جسمی تن به این کار بدهند. گفته می‌شود به عابران یا افرادی که در حال فرار بوده‌اند نیز تیراندازی شده است. تصاویری از تخریب اموال مردم توسط نیروهای پلیس ثبت و ضبط شده است. اینترنت، شبکه حیاتی دنیای امروز به روی مردم بسته می‌شود تا دنیا از جنایات صورت گرفته آگاه نشود.»

    بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل، بیش از ۴۰ نفر از شهروندان خوزستانی شرکت کننده در اعتراضات آبان ماه با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی جان باخته‌اند.

    حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز ۲۹ آبان ماه با متهم کردن معترضان به استفاده از اسلحه گرم گفت:

    «آشوب‌طلبان سازمان‌یافته، برنامه‌ریزی شده و مسلح بودند و کاملا بر اساس برنامه طراحی شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند.»

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.