ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارتباطات ایران از حمله سایبری به «سامانه دولت الکترونیک» خبر داد

سه‌شنبه گذشته نیز بانک‌های ایران مورد یک حمله سایبری دیگر قرار گرفتند. هنوز درباره مسئول یا مسئولین این حملات اظهارنظر رسمی صورت نگرفته است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی از حمله سایبری به «سامانه‌های دولت الکترونیک» خبر داد. او چهارشنبه گذشته نیز اعلام کرده بود یک حمله سایبری «سازمان یافته» به سیستم بانکی ایران دفع شده است. هنوز مشخص نیست چه گروه یا گروه‌هایی مسئولیت این حملات را برعهده داشته‌اند.

دومین حمله سایبری به زیرساخت‌های دولتی ایران در مدت یک هفته. وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی می‌گوید حمله «سازمان یافته» دوم توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است».

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۴ آذر در صفحه توییتر خود از «دفع» دومین حمله سایبری در کمتر از یک هفته خبر داد و نوشت:

«یک حمله سازمان یافته سایبری به سامانه‌های دولت الکترونیکی ایران، توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شد».

وزیر ارتباطات ایران اضافه کرد:

«این حمله که در قالب حمله شناخته شده و پیچیده APT۲۷ دسته بندی می‌شود، برای جاسوسی از اطلاعات طراحی و استفاده شده است. سرورهای تجمیع و جمع آوری اطلاعات جاسوسی شده و قربانیان آن، شناسایی و تحت کنترل درآمده‌اند. عاملان حمله نیز ردیابی شده‌اند».

آذری جهرمی چهارشنبه ۲۰ آذر نیز چند ساعت پس از انتشار گزارش تفصیلی نیویورک تایمز درباره لو رفتن ۱۵ میلیون شماره کارت بانکی شهروندان ایرانی، و درحالی که ابتدا حمله سایبری را تکذیب کرده بود، از دفع یک «حمله بسیار بزرگ» و سازمان‌یافته سایبری به زیرساخت‌های کشور خبر داد و گفت:

«اخیراً با یک حمله بسیار سازمان‌یافته‌ و حکومتی علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه بودیم که توسط سپر امنیتی کشور شناسایی و دفع شد. فعلاً نمی‌توانم جزئیاتی از این موضوع بگویم و نمی‌توانم بگویم این حمله توسط چه کشوری انجام گرفته است اما ابعاد آن استخراج شده است و حتماً در رابطه با آن گزارشی داده می‌شود.»

سه‌شنبه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر، نیویورک تایمز در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که جزئیات میلیون‌ها کارت بانکی شهروندان ایرانی پس از اعتراضات ضد دولتی در ماه گذشته و به‌خاطر یک شکاف امنیتی لو رفته‌اند و کارشناسان به حمله سایبری تحت حمایت یک دولت خارجی مشکوک‌اند.

گسست اطلاعاتی قوق مشتریان سه بانک بزرگ ایران، تجارت، سرمایه و ملت را هدف قرار داده و تعداد حساب‌های که تحت تأثیر این نقص قرار گرفته‌اند نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور است.

این اولین باری نیست که زیرساخت‌های جمهوری اسلامی مورد حمله سایبری قرار می‌گیرد. ایران در جنگ سایبری علیه آمریکا (و اسرائیل) درگیر چرخه هک و ضد حمله شده است. هر دو طرف سال‌هاست که نهادهای دولتی و اقتصادی و حساس یکدیگر را مورد حملات سایبری قرار داده‌اند.

با این وجود هنوز مسئول این حملات مشخص نیست. سخنگوی کاخ سفید درباره گسست اطلاعاتی بانکی در ایران به نیویورک تایمز پاسخی نداد و سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل نیز گفت: «ما به گزارش‌های خارجی پاسخ نمی‌دهیم.»

به نوشته نیویورک تایمز بدون آن‌که دانسته شود چه کسی مسئولیت این حملات را بر عهده دارد، نقص اطلاعاتی بانک‌ها در ایران چالش مالی دیگر برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، زیرا همزمان تلاش می‌کند تا تحریم‌های اقتصادی شدید آمریکا و همچنین ناآرامی‌ها در خانه و واکنش سیاسی در منطقه بر سر ایران را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    ایران اینتر نشنال و بی بی سی نطق ظریف در کنفرانس صلح؟! در دوحه قطررا پخش میکنند و خبر از حضور نمایندگان آمریکا در جلسه میدهند! ظاهرا فکر میکنند نماینده حکومت جنایت بشری که باید در دادگاه محاکمه شود؛ با وساطت شیخ قطر (حامی داعش و طالبان ) بین دولت افغانستان و طالبان و آمریکا و حکومت صادر کننده تنش و مرگ به توافق برسند!. آمریکا تحریمها را ببخشد و حکومت ایران به ادامه موشک پرانی ادامه دهد و افغانستان را نیز تحویل سران تروریست هتل نشین قطر دهند و همه جا صلح برقرار شود و اعلام پیروزی جنگ جهانی دیگر کنند؟!

  • Neda

    سازمان حقوق بشر اهواز تعداد کل بازداشتی‌های اعتراضات در استان خوزستان را 2500 نفر برآورد کرده و این براساس گزارش‌ها این افراد «در بازداشت‌گاه‌های کلانتری‌ها و پلیس امنیت، زندان‌ها، پادگان‎‌ها و مراکز امنیتی و اطلاعاتی مختلف در شرایط سختی به سر می‌برند. به علاوه شکنجه مستمر برای اعتراف‌گیری اجباری‌!، وضعیت بد غذا و نبود امکانات بهداشتی مخصوص برای کسانی در جریان تیراندازی به معترضین زخمی شده‌اند وضعیت این مراکز بازداشتی‌ بسیار وخیم گزارش شده است.»