ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: ایران در ژاپن با آمریکا مذاکره نمی‌کند‎

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت در سفر روحانی به ژاپن درباره همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد اما روحانی برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا در این سفر ندارد.

با نزدیک شدن سفر حسن روحانی به ژاپن، عباس عراقچی اعلام کرد که در این سفر دو طرف درباره همه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد اما مذاکره با آمریکا در برنامه روحانی نیست.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر دوشنبه ۲۵ آذر در حاشیه نشست توسعه روابط تجاری ایران و ژاپن، سفر حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران به ژاپن را «یک سفر کاملاً فشرده کاری» عنوان کرد و گفت او کمتر از ۲۴ ساعت در ژاپن نخواهد بود.

عراقچی درباره محور اصلی سفر روحانی به ژاپن گفت: «بحث دوجانبه روابط دو کشور بحث اصلی است. گفت‌وگوها در این سفر، طیف وسیعی از مسائل را در برمی‌گیرد و در عین حال، درخصوص مسائل منطقه و بین‌المللی رایزنی‌هایی را خواهیم داشت. هم منطقه خلیج فارس با مسائل متعددی مواجه است و هم در حوزه بین‌المللی بحث‌های جدی وجود دارد؛ هم مسئله برجام و هم سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا.»

او در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد ایران و آمریکا در ژاپن با یکدیگر مذاکره کنند، گفت: «خیر؛ چنین برنامه‌ای در سفر به ژاپن وجود ندارد.»

رسانه‌های ژاپنی هفته گذشته به نقل از منابع آگاه نوشتند دیدار شینزو آبه (در ژاپن آبه شینزو)، نخست‌وزیر این کشور با حسن روحانی در توکیو جمعه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر برگزار خواهد شد. به‌گفته این رسانه‌ها روحانی پس از شرکت در کنفرانسی در کوالالامپور پایتخت مالزی غروب پنج‌شنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر وارد توکیو می‌شود. پیش از این گفته شده بود که سفر روحانی سه روزه خواهد بود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز امروز (دوشنبه) بعید دانست که در سفر حسن روحانی به ژاپن درباره رفع تحریم‌های آمریکا صحبت شود. زنگنه گفت: «اگر قرار به چنین مذاکره‌ای باشد نمی‌تواند به یک کشور محدود باشد.»

شینزو آبه ‌۲۲ خردادماه سال جاری به ایران سفر کرده بود. در آن زمان گفته شد که نخست‌وزیر ژاپن پیامی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای رهبری ایران دارد اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد و میانجی‌گری شینزو آبه شکست خورد.

سید محمد حسین ملائک، سفیر پیشین ایران در سوئیس و چین در یادداشتی در سایت «دیپلماسی ایرانی» درباره سفر روحانی به توکیو نوشته است: «این سفر در قالب سفرهای معمول برای توسعه روابط بین کشورها نمی‌گنجد. هیچ‌گونه از وجوه روابط سیاسی، اقتصادی و... ایران و ژاپن سفر رؤسای دو کشور را توجیه نمی‌کند زیرا ژاپن نه از ایران نفت می‌خرد و نه قادر و یا علاقمند به دور زدن تحریم‌هاست و نه هیچ‌گاه در منازعه بین ایران و آمریکا بی‌طرف بوده است. لذا ابعاد ناشناخته و غیردوجانبه آن بر سایر وجوه می‌چربد.»

ملائک در همین حال افزوده است: «اگر ژاپن خودش از رئیس‌جمهوری دعوت می‌کرد این ایده قوت می‌گرفت که آمریکا طرح جدیدی برای مذاکره با ایران دارد. اما چون ایده توسط خود ایران پیگیری شده این گزینه منتفی است.»

عباس عراقچی روز دوشنبه ژاپن را یکی از خریداران قدیمی نفت ایران دانست و گفت مسئله خرید نفت ایران از سوی ژاپن بستگی به دولت این کشور دارد. او گفت: «ما فشارهای موجود و موانعی که ‌آمریکا ایجاد کرده را درک می‌کنیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، شرکت‌های ژاپنی دوباره به ایران برگردند و خریدار نفت ایران شوند اما تحریم‌های فعلی آمریکا موانعی جدی را ایجاد کرده است.»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز شنبه ۲۳ آذر گفته بود: «ژاپن پیشنهادهایی برای کاهش تنش در منطقه داده و هدف از سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن گسترش روابط دو کشور است.»

روزنامه «ژاپن تایمز» امروز (دوشنبه) نوشت سفر حسن روحانی به ژاپن یکی از معدود و مهمترین فرصت‌ها برای کاستن از تنش‌ها در منطقه است.

به‌نوشته این روزنامه، تهران در پی آن است که توافق هسته‌ای را به پیش ببرد، به شرط آن‌که از تحریم‌ها کاسته شود زیرا توافق هسته‌ای در مقابل لغو تحریم‌ها منعقد شد.

خبرگزاری کیودو، پیش از این در روز شنبه ۷ دسامبر / ۱۶ آذر از چراغ سبز آمریکا به ژاپن برای سفر حسن‌ روحانی به این کشور خبر داده بود. طبق اعلام این منابع یک مقام ارشد ایالات متحده پیام موافقت واشنگتن با سفر روحانی به ژاپن را به مقام‌های ژاپنی رسانده و همچنین از آن‌ها درخواست کرده است که کاخ سفید را از نتایج نشست آینده آبه و روحانی آگاه کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    بعضی سایتهای خارج از ایران نطق ظریف در کنفرانس صلح؟! در دوحه قطررا پخش میکنند و خبر از حضور نمایندگان آمریکا در جلسه میدهند! ظاهرا فکر میکنند نماینده حکومت جنایت بشری که باید در دادگاه محاکمه شود؛ با وساطت شیخ قطر (حامی داعش و طالبان ) بین دولت افغانستان و طالبان و آمریکا و حکومت صادر کننده تنش و مرگ به توافق برسند!. آمریکا تحریمها را ببخشد و حکومت ایران به ادامه موشک پرانی ادامه دهد و افغانستان را نیز تحویل سران تروریست هتل نشین قطر دهند و همه جا صلح برقرار شود و اعلام پیروزی جنگ جهانی دیگر کنند؟! و یا بجای در خواست محاکمه عاملان کشتار خونین مردم بیگناه ؛ سفر روحانی به ژاپن را در بوق اعلام کرده و فکر میکنند با وساطت ژاپن ؛ حکومتی که آستینش غرق در خون مردم بیگناه کشورش میباشد ؛ یک شبه فنلاندمیشود و به دنبال رفاه مردم و صلح و دوستی در جهان میشود؟!