ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضوان التاغی به هلند تحویل داده می‌شود

به گفته الجلف رئیس پلیس دبی، دستگیری رضوان التاغی، آمر قتل دو تن از مخالفان حکومت اسلامی ایران، حاصل «همکاری تنگاتنگ پلیس هلند و پلیس امارات» است.

رضوان التاغی تبهکار مراکشی- هلندی که از جمله متهم به آمریت قتل دو تن از مخالفان حکومت اسلامی ایران در هلند است در اولین ساعات بامداد دوشنبه ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر در ویلایش در دبی دستگیر شد. هم پلیس هلند و هم پلیس مراکش حکم جلب بین‌المللی او را صادر کرده‌اند. بنابراین سوال این بود که او به مراکش تحویل داده می‌شود یا به هلند. یک مقام عالی‌رتبه پلیس دبی تائید کرده که رضوان التاغی پس از طی روند حقوقی به دولت هلند تحویل داده خواهد شد.

التاغی رضوان - (c) Police

التاغی سردسته‌ی باند تبهکار «فرشتگان مرگ» است و در هلند و در مراکش به اتهام قتل تحت پیگرد است.

او که در میان کشورهای مختلف منطقه در خاورمیانه در سفر بود سال ۲۰۱۶ با یک پاسپورت هلندی با نام جعلی وارد دبی شد. به همین دلیل تا مدت زیادی روشن نبود که التاغی در امارات به سر می‌برد.

رضوان التاغی در یک ویلا در منطقه تازه‌سازی در دبی مخفی شده بود. او اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده بود تا دور از چشم پلیس بماند. این را جمال الجَلف رئیس پلیس دبی به برنامه نیوزاوور در تلویزیون هلند گفت.

الجَلف گفت پرده‌های خانه همیشه کشیده بود و هیچ نوری به بیرون درز نمی‌کرد. نمی‌توانستی ببینی آیا کسی در خانه هست یا به آن رفت و آمد می‌کند.

التاغی با نهادهای رسمی دبی و دنیای خارج تماسی نداشت. دوستان و آشنایانش برای تهیه مایحتاج روزانه کمکش می‌کردند. به سبب حضور همین افراد بود که او در نهایت کشف و شناسایی شد.

همکاری پلیس هلند و امارات در تکمیل اطلاعات منجر به شناسایی محل زندگی او شد. او پنج روز پس از تکمیل اطلاعات دستگیر شد.

به گفته الجلف رئیس پلیس دبی، دستگیری او حاصل «همکاری تنگاتنگ پلیس هلند و پلیس امارات» است.

التاغی هنگام دستگیری‌اش خونسرد بود و مقاومتی نکرد. یک زن آسیایی همراه او بود که بعنوان دوست دختر التاغی دیده می‌شد.

رضوان التاغی در هلند متهم اصلی پرونده موسوم به «مارنگو» است که طی آن پرونده پنج قتل و چندین اقدام به قتل بررسی می‌شود.

قتل محمدرضا کلاهی (علی معتمد)

نام رضوان التاغی در ارتباط با پرونده قتل محمدرضا کلاهی و احمد نیسی دو تن از مخالفان حکومت اسلامی ایران در هلند با نام این حکومت گره خورده است.

بنا به تحقیقات دادستانی هلند، علی معتمد، تکنیسین برق در هلند (راست) همان محمدرضا کلاهی،‌ متهم به بمب‌گذاری هفت تیر (چپ) است ــ عکس از آرشیو

محمدرضا کلاهی متهم به انفجار هفتم تیر ۱۳۶۰ که در آن بیش از ۷۰ نفر از مقامات حکومت اسلامی کشته شدند، از سوی دولت ایران به مرگ محکوم شده بود. او دهه ۹۰ میلادی به هلند رفت و با نام مستعار علی معتمد با خانواده‌اش در شهر آلمیره در نزدیکی آمستردام زندگی می‌کرد. او صبح ۲۴ آذر ۱۳۹۴ / نوامبر ۲۰۱۵ هنگامی که عازم کار بود مقابل خانه‌اش به قتل رسید. سه تن در ارتباط با قتل او دستگیر شدند. در جریان تحقیقات پلیس روشن شد که «ناوفال اف» متهم ردیف اول، از زیردستان رضوان التاغی است.

دو سال بعد احمد نیسی از رهبران «جنبش آزادی‌بخش الأحواز» که در لاهه زندگی می‌کرد به شیوه مشابهی به قتل رسید.

اداره اطلاعات و امنیت هلند (آ آی و د) در تابستان امسال اعلام کرد حکومت ایران به ظن قریب به یقین در قتل این دو مخالف در هلند نقش داشته است. دو تن از کارکنان سفات ایران نیز از هلند اخراج شدند.

وزیر خارجه هلند هم در نامه‌ای به پارلمان این کشور ارزیابی اداره اطلاعات و امنیت را تائید کرد. اما دادگاهی که پرونده متهمان را بررسی می‌کند اعلام کرده هنوز نتوانسته است مدارکی دال بر رابطه حکومت اسلامی و قاتلان پیدا کند.

قتل «اشتباهی» در مراکش

دولت مراکش هم در تعقیب رضوان التاغی است. التاغی متهم به قتل فرزند یک قاضی در نوامبر ۲۰۱۷ فرزند یک قاضی در یک کافه در شهر رباط پایتخت مراکش است. او دستور قتل یکی از رقبایش را داده بود اما عواملش فرد دیگری را به جای او کشتند. بعدا معلوم شد فرد کشته شده پسر یک قاضی عالی‌رتبه مراکش است. پس از این قتل ده‌ها تن از اعضای شبکه رضوان التاغی در مراکش دستگیر شدند.

برادر ۴۸ ساله و یک برادر ۳۱ ساله او نیز به جرم شرکت در شبکه رضوان التاغی در مراکش به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

دستگیری‌ها در هلند

پس از دستگیری التاغی در دبی، پلیس هلند برای کسب اطلاعات بیشتر در باره او و شبکه‌اش عملیات وسیعی را در شهرهای آمستردام، اوترخت، هاوس‌درهیده و ویانن آغاز کرد. پنج مرد و یک زن ۳۸ ساله که خواهر اوست دستگیر شدند. پنج مرد دستگیر شده ۲۹ تا ۴۵ سال سن دارند و متهم به نگهداری سلاح، پولشویی و نگهداری مواد مخدر هستند. نورا خواهر رضوان التاغی متهم به کمک همه جانبه به برادرش است.

حالا پلیس در جستجوی سعید رازوکی است که گفته می‌شود دست راست رضوان التاغی است و سازماندهی قتل‌ها و سایر اعمال تبهکارانه باند التاغی در هلند را بر عهده داشته است. التاغی در خارج بود و رازوکی واسطه او با عاملان قتل‌ها. پلیس ۱۰۰ هزار یورو جایزه برای پیدا کردن او تعیین کرده است.

دولت مراکش هم مانند دولت هلند حکم تقاضای جلب بین‌المللی او را کرده است. از همین رو ابتدا این سوال مطرح بود که آیا دبی رضوان التاغی را به دولت هلند تحویل می‌دهد که با آن قرارداد استرداد مجرمان ندارد یا به مراکش که دولت دوست دبی است و قرارداد استرداد مجرمان دارند.

به گفته‌ی الجلف کشور دیگری تقاضای تحویل رضوان التاغی را نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گرد جهان می گشتیم

    پس بالاخره معلوم‌ شد آن بهشت و رضوان ی که ۴۲ سال پیش خمینی کذاب وعده اش را به ملت ایران می داد در هلند بوده ... تا دیروز فکر می کردیم در قم یا توابع آن باشد !