ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم ماهشهر: اگر پول داشتیم اسلحه بخریم نان می‌خریدیم

مردمان شهری که نام آن اکنون یادآور نیزار خونین است، صدای خود را زیر سقف سانسور به گوش ما می‌رسانند: مگر ما که هستیم که برای ما تانک آوردند؟

آوانت، یک شبکه اینترنتی در ایران که زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، گزارشی از ماهشهر تهیه کرده است. این گزارش ناقض ادعاهای مسئولان جمهوری اسلامی است که از معترضان به عنوان اشرار و اخیراً به عنوان تروریست و داعشی یاد می‌کنند. یکی از همین مردم که با آن‌ها به عنوان یک دشمن اشغالگر رفتار کرده‌اند، مقابل دوربین می‌گوید: «اگر پول داشتیم اسلحه بخریم نان می‌خریدیم.»

ویدیو: بخشی از گزارش آوانت از ماهشهر

نخستین بار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در گزارشی تأیید کرد که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در شهر صدرای شیراز، سیرجان، ماهشهر، شهر قدس، شهریار و ملارد در استان تهران و همچنین در استان البرز مأموران امنیتی دست به کشتاران معترضان یا به تعبیر صدا و سیما، «آشوبگران» زده‌اند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که شرایط ماهشهر «متفاوت‌تر» از سایر مناطق بود:

«در ماهشهر برخی از عوامل گروه‌های تجزیه‌طلب با سلاح گرم و حتی سلاح‌های نیمه‌سنگین و تیربار راه ارتباطی بندر ماهشهر با دیگر نقاط کشور و مسیر انتقال کالا را بسته بودند و همچنین قصد تصرف پتروشیمی ماهشهر و انفجار در آن را داشتند. در ماهشهر عملا برای ساعاتی، اغتشاشگران مسلح، جنگ مسلحانه به راه انداخته بودند. در چنین شرایطی، نیرو‌های حافظ امنیت برای نجات جان مردم ماهشهر وارد عمل شدند.»

گروهی از شهروندان ماهشهری اکنون در گزارش حامد هادیان (آوانت) این ادعا را نقض می‌کنند. در بخشی از این گزارش یکی از شهروندان ماهشهری می‌گوید:

«تانک آوردند توی شهر مگر ما چه کردیم؟ ما اگر پول داشتیم اسلحه بخریم، نان می‌خریدیم.»

شهروند دیگری می‌گوید معترضان ماهشهری به خاطر افزایش قیمت بنزین راه‌ها را مسدود نکردند:

«مردم منتظر جرقه‌ای بودند، خسته شدند، ترکیدند، به اینجا رسیده بود.»

شهروند دیگری در تأیید همین حرف می‌گوید رودخانه اندازه‌ای دارد. اگر از حد بگذرد، طغیان می‌کند.

اینجا هر روز جمعه است

نیزار، شهرک طالقانی و جاده ماهشهر به بندر امام، از مکان‌های اصلی سرکوب معترضان بود. در ورودی شهرک طالقانی تانک مستقر کرده بودند. یکی از اهالی این شهرک می‌گوید:

«مگر ما که هستیم که برای ما تانک بیاورند؟ ما اگر پول داشتیم اسلحه بخریم که نان می‌خریدیم. چند نفر این جا کشته شدند؟ عزادارها در خانه‌های خود گریه می‌کنند. مگر بچه‌هایشان چه کار کرده بودند؟ مگر داعشی بودند؟ این بچه‌ها به خیابان آمدند و داد زدند، نان نداریم.»

ویدیو: بخشی از گزارش آوانت از ماهشهر

این فرد با اشاره به تبعیض در استخدام افراد محلی و غیر محلی در صنایع پتروشیمی ماهشهر در ادامه حرف‌هایش می‌گوید:

«من لیسانس دارم اما بیکارم. این جا پر از شرکت هست اما هر مدیری از ۸۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر آمده و ۴۰ نفر را با خود آورده است و مردم بومی را استخدام نمی‌کنند.»

یکی دیگر از شهروندان ماهشهری ابعاد بیکاری را به این شکل وصف می‌کند:

«الان یکشنبه است این همه جوان باید سر کار باشند یا اینجا؟ اینجا هر روز جمعه است.»

نکته اینجاست که گزارش آوانت زیر نظر صدا و سیما منتشر شده است. یکی از شهروندان ماهشهری در همین گزارش می‌گوید:

«شما وابسته به تلویزیون‌اید، اگر هستید فایده نداره.»

روز گذشته محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جمع سفیران خارجی ادعا کرد که معترضان تروریست و داعشی بوده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم معترضان را اشرار نامید و در پنجمین روز اعتراضات آن‌ها را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد. کشتار هم عصر یکشنبه ۲۶ آبان بعد از حمایت خامنه‌ای از تصمیم فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین و از کار انداختن مجلس کلید خورد.

 سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود تعداد کشته شدگان را ۳۰۴ نفر تخمین زده است. تعداد بازداشتی‌ها هم از هشت هزار نفر فراتر می‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - واردات و صادرات با ارز دولتی در انحصار سرداران و خودیها میباشد:شرکت پخش رسا، متعلق به شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده است که بدهی‌اش به شبکه دارویی کشور بیش از ۳۵۰میلیارد تومان عنوان شده که از این رقم مبلغ ۶۰میلیارد تومان به سرمایه‌گذاری شفا دارو بدهکار است. - احمد امیرآبادی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس: «این افراد۱۸ میلیارد دلار را به کشورهای ترکیه و کانادا بردند و با آن منزل خریداری کردند و هیچ دارویی نیاوردند، باید مشخص شود چه کسی به آنها اجازه و دستور برای ثبت سفارش داده و از آنها هیچ ضمانتی گرفته نشد! - دولت برای سفر اربعین برای هر مسافر معادل تقریبا ۸۵۰ دلار،‌ به دینار عراقی اختصاص داده و از این طریق مبلغی نزدیک به دو میلیارد دلار ارز مسافرتی با قیمت دولتی در اختیار زائران قرار گرفته است ومیلیاردها دلار نیز هزینه صدها تن دارو و امکانات پزشکی و آمبولانس ودکترو خوابگاه و غذا و .....میکند! - باز عوامل حکومتی شروع ازسر و صدا ازکمبود دارو بعلت تحریم کردند تا حکومت را از مجازات برای جنایت اخیردور کنند ! - کاخ سفید تأکید کرد که دارو، غذا، محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی هم‌چنان از تحریم معاف هستند و تجارت آنها مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

  • ماهشهر = چرنوبیل ایران

    ماهشهر قتلگاه جوانان معترض، چرنوبیل ایران است ▪️اردوی کار: قتل عام نیزاز و اعتراف مقامات حکومتی به کشتار جوانان پس از دو روز سکوت و انکار نام ماهشهر را بر صدر دادخواهی خانواده های جانباختگان و همه ملت ایران نشانده است، ماهشهر اما فقط قتلگاه جوانان معترض نبود، ناصر کرمی فعال محیط زیست از آن به عنوان «چرنوبیل ایران» یاد کرده و نوشته است: ▪️پیامبری دیگر باید بیاید و بگوید: ماهشهر؟ تو چه میدانی ماهشهر کجاست؟ ماهشهر بزرگترین قربانی آلودگی محیط زیست در ایران است. زادگاه بیشترین کودکان ناقص الخلقه ، زیستگاه بیشترین مردان عقیم شده به نسبت دیگر شهرهای ایران. ماهشهر قطعا #چرنوبیل_ایران است. ▪️در زیر لینک چند خبر به نقل از منابع رسمی در باره فاجعه آلودگی محیطی در ماهشهر را میبینید. ماهشهر یک کیفرخواست ابدی است علیه یک دوران. ***