ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کولبری در زمستان: ۹ کشته و مصدوم، کولبر ۱۴ ساله مفقودالاثر است

. آزاد خسروی (۱۷ ساله) جان باخت، فرهاد، برادر چهارده ساله او در برف و کولاک مفقود شده و حسین کرمی هم مصدوم شده که تحت درمان قرار دارد.

تلاش‌ها برای یافتن فرهاد خسروی کولبر ۱۴ ساله‌ای که از شامگاه دوشنبه در ارتفاعات ته‌ته در برف و کولاک مفقود شده امروز چهارشنبه ۲۷ آذر نیز به نتیجه نرسید. طی دو هفته‌ اخیر ۹ کولبر در نوار مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی ماموران یا در برف و بوران کشته و مصدوم شده‌اند.

فرهاد خسروی، کولبر ۱۴ ساله که در ارتفاعات ته‌ته در برف و کولاک مفقود شد

سه کولبر شامگاه دوشنبه ۲۵ آذر در ارتفاعات ته‌ته در هورامان در برف و کولاک دچار سانحه شدند.  آزاد خسروی (۱۷ ساله) جان باخت، فرهاد، برادر چهارده ساله او در برف و کولاک مفقود شده و حسین کرمی هم مصدوم شده که تحت درمان قرار دارد. محمد محمدی رییس جمعیت هلال احمر استان کردستان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره عملیات امداد برای نجات کولبرانی که در برف و کولاک گرفتار شده بودند گفت:

«از صبح روز گذشته عملیات امداد برای نجات جان سه نفر گرفتار در برف و کولاک در گردنه ته ته شروع شد که طی آن دو نفر از این افراد توسط امدادگران هلال احمر پیدا شدند. متاسفانه یک نفر از حادثه‌دیدگان، هنگام جابه جایی و انتقال به پایین جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر هم تحویل بیمارستان سروآباد شد.»

در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای یافتن فرهاد خسروی منتشر شده است. صدها تن از مردم منطقه مریوان (زادگاه فرهاد خسروی) و هورامان به محل سقوط او رفته و جست‌وجو را آغاز کرده‌اند.

هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی مریوان نیز اعلام کرد که ۱۷ کوهنورد با تجربه در ارتفاعات ته‌ته در جست‌وجوی کولبر سانحه‌ دیده‌اند اما ردی از او نیافته‌‌اند. این هیات تاکید کرد فردا تیم دیگری را برای ادامه جستجو راهی منطقه خواهد کرد.

تنها در دو هفته گذشته ۹ کولبر کشته یا مجروح شده‌اند. «کوله‌برنیوز» یک کانال تلگرامی حمایت از حقوق کولبران اسامی قربانیان دو هفته اخیر را اعلام کرده است. بر این اساس هادی حسینی در منطقه سردشت، عزیز معروفی در منطقه اشنویه و مهدی یوسفی در منطقه مریوان بر اثر شلیک مستقیم ماموران جان خود را از دست داده‌اند. هدایت محمودی در منطقه سردشت، علی صابری در منطقه پیرانشهر، یادگار اسماعیلی در بانه، جلال خالدی در پیرانشهر و یعقوب رضائی در مریوان بر اثر شلیک مستقیم ماموران مجروح شده‌اند.

 منصور مرادی نماینده مریوان در مجلس در واکنش به مدفون شدن کولبران در بهمن گفت:

«ما بارها وضعیت کولبران را به مجلس تذکر داده‌ایم و این مشکل را پیگیری کرده‌ایم‌، اما این مساله و بحث اشتغال آنها به عهده رییس جمهوری است. در واقع رییس جمهوری باید به فکر کولبران باشد تا این اتفاقات رخ ندهد.»

مرادی در انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری در استان کردستان و نبود صنایع و شغل در این استان گفت:

«استان کردستان پتانسیل‌ها و استعدادهای زیادی دارد، ولی هیچ کارخانه‌ای در منطقه ما وجود ندارد و جاده‌ها همچنان جاده‌های جنگی هستند. حتی جاده‌های بین استانی و شهرستانی همچنان خاکی بوده و آسفالت نشده است. در این استان حتی اشتغال پایدار وجود ندارد و درآمدهای ما همان درآمدهای محلی و کوله‌بری است.»

بیشترین تعداد کولبران متعلق به استان‌های غربی و شمال غربی ایران است. کولبران در مناطق مرزی استان‌های کردنشین ایران با مشکلات بسیاری برای امرار معاش روبه‌رو هستند: صعب‌العبور بودن راه‌های کوهستانی، خطر سقوط، سرمازدگی، گیر افتادن در زیر بهمن و تیراندازی نیروهای انتظامی مرزبانی و سپاه به آن‌ها.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.