ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اینترنت در ایران مختل شد

ابتدا اینترنت تلفن‌های همراه مختل شد، تمام فیلترشکن‌ها غیر فعال شدند و سپس سطح دسترسی به شبکه اینترنت به ۵۰ درصد رسید.

ابتدا اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر ایران مختل شد و علاوه بر آن به طور همزمان تقریباً تمام فیلترشکن‌ها نیز غیر فعال شدند و بعد از حدود دو ساعت سطح دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در همه نقاط کشور به ۵۰ درصد رسید.

نت‌بلاکز دیده‌بان اینترنت در جهان: ساعت ۱۱پنجشنبه ۲۸ آذر سطح دسترسی به اینترنت به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

ظاهراً اختلال در اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت یک امر برون‌مرزی است. سجاد بنابی، نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد قطعی ارتباطات در دو نقطه، یکی قبل از بخارست و دیگری قبل از مونیخ روی مسیر فیبر تامین‌کنندگان ارتباطات اتفاق افتاده است. بنایی گفت:

«در حال حاضر جابه جایی اینترنت کاربران به مسیرهای سالم باقی مانده غرب و جنوب هستیم.»

شرکت ارتباطات زیرساخت ایران هم اختلال در اتصال ایران به شبکه اینترنت را تأیید کرده است:

 «در ساعت ١١:١۵ صبح روز پنجشنبه ۶۵٠ گیگابیت بر ثانیه از ظرفیت اینترنت ورودی کشور به دلیل قطعی در بخش اروپایی قطع شده است. اکثر کاربران کشورهای همسایه هم این مشکل را دارند و شرکت ارتباطات زیرساخت در تلاش برای برطرف کردن مشکل است.»

 نت‌بلاکز دیده‌بان اینترنت در جهان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که  شبکه اینترنت در ایران مختل شده و از ساعت ۱۱پنجشنبه ۲۸ آذر سطح دسترسی به اینترنت به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

دیده‌بان اینترنت در جهان در پیام جداگانه‌ای در توییتر اعلام کرد خدمات یوتیوب، جی‌میل و گوگل در چند کشور جهان از جمله در ترکیه و در شرق اروپا ساعت ۷:۳۰‌ صبح کاهش یافته و این موضوع مربوط به فیلتر کردن دولت‌ها و یا سانسور نیست.

— NetBlocks.org (@netblocks) December 19, 2019

اواخر آبان سال جاری با وقوع اعتراضات سراسری در ایران اتصال به شبکه جهانی اینترنت به مدت دست‌کم شش روز قطع شد. خسارت اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۷ آذر همراه با ارائه لایحه بودجه ۹۹ به مجلس شورای اسلامی، خبر از دستور مستقیم علی خامنه‌ای برای داخلی‌کردن شبکه اینترنت در ایران  داد. روحانی گفت:

«از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی های خود نیازی به خارج نداشته باشند. اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که ان‌شاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.»

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور صبح پنجشنبه در سخنانی در انتقاد از تعلل در قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی گفته بود: چرا باید با ۴۸ ساعت تأخیر فضای مجازی بسته شود؟

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    درست است. دشوار شده. منتظری دادستانی(!) که علنی افشاکننده بخشی از فسادهای شهردار پیشین تهران قالیباف را تهدید کرد تا استعفا داد آدم وقیحی است. اینها روضه خوان هستند نه حقوقدان.