ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزارهای آنلاین، خشونت مدرن در عصر دیجیتال

آزار‌ و اذیت آنلاین که تا پیش از عصر اینترنت وجود نداشت امروزه چنان فراگیر و رایج است که هر کسی می‌تواند در معرض آن قرار بگیرد. به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو (PEW)، اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن، از هر پنج آمریکایی دو نفر تجربه شخصی آزار آنلاین را داشته‌اند و از هر پنج آمریکایی، سه نفر آن را یکی از معضل‌های عصر ارتباطات می‌‌دانند. کمپین «ما شهروندان دیجیتال» از جمله کارزارهایی‌ست که علیه این آزار و اذیت‌ها به راه افتاده است.

آزار‌ و اذیت آنلاین که تا پیش از عصر اینترنت وجود نداشت امروزه چنان فراگیر و رایج است که هر کسی می‌تواند در معرض آن قرار بگیرد. به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو (PEW)، اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن، از هر پنج آمریکایی دو نفر تجربه شخصی آزار آنلاین را داشته‌اند و از هر پنج آمریکایی، سه نفر آن را یکی از معضل‌های عصر ارتباطات می‌‌دانند.

کم نیستند کاربرانی که به دلیل عقاید، جنسیت، اندام، نژاد و موارد دیگر، به طور مستمر و هدفمند از سوی افراد یا گروه‌هایی آزار و اذیت می‌شوند

این مشکل در فضای مجازی فارسی‌زبان هم بارز و پررنگ است هرچند آمار دقیقی درباره آن وجود ندارد. کم نیستند کاربرانی که به دلیل عقاید، جنسیت، اندام، نژاد و موارد دیگر، به طور مستمر و هدفمند از سوی افراد یا گروه‌هایی آزار و اذیت می‌شوند. هدف این آزارها در نهایت به سکوت کشاندن شهروندان دیجیتالی است که افکار، عقاید و سبک زندگی متفاوتی با روایت‌های رسمی دارند. کمپین «ما شهروندان دیجیتال» از جمله کارزارهایی‌ست که علیه این آزار و اذیت‌ها به راه افتاده است.

فن‌آوری و خشونت

بسیاری از مردم انتظار دارند شرکت‌های فن‌آوری به موضوع آزار آنلاین بیشتر اهمیت بدهند، اما مشکل اصلی چگونگی برقراری تعادل میان آزادی بیان و معضل امنیت آنلاین و مقابله با آزار و اذیت اینترنتی است.

خشونت‌ آنلاین عبارتی جامع است که انواع مختلفی از آزار آنلاین مثل ارعاب، افشای اطلاعات شخصی، حمله به اعتبار و خوشنامی افراد و انتقام‌های جنسی و عورت‌نمایی را پوشش می‌دهد.

معمولا کسی که مرتکب آزار آنلاین می‌شود، فن‌آوری‌هایی مانند کامپیوتر، کنسول‌های بازی، تلفن‌های هوشمند یا هر ابزار دیگری را که به اینترنت و شبکه‌های مجازی وصل می‌شود، مورد استفاده قرار می‌دهد تا با تحریک یا مشارکت در کمپین‌های نفرت‌پراکنی آنلاین، شخص دیگری را مورد آزار، کنترل یا سوءاستفاده قرار دهد. اگرچه بیشتر رسانه‌ها این معضل را منحصر به شبکه‌های مجازی می‌دانند، اما این مساله حتی در بازی‌های آنلاین نیز بسیار مشکل‌ساز است.

آزارگران آنلاین چه کسانی هستند؟

آزاردیدگان در حمله‌های سایبری معمولا نمی‌دانند پشت حساب‌های کاربری‌ای که آنها را مورد آزار و سوءاستفاده قرار می‌دهند چه کسانی نشسته‌اند اما در مواردی نیز آزار‌دیده می‌داند که ممکن است این فرد چه کسی باشد؛ با این حال به این دلیل که حساب‌های ترول و آزارگر اغلب از حق ناشناس ماندن استفاده می‌کنند، آزار‌دیده نمی‌تواند آن را اثبات کند.

گاهی هم کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از آزار و خشونت آنلاین باخبر می‌شوند، در دامن زدن به خشونت و ترویج آن سهم دارند.

واقعیت این است که حملات سایبری به یک گروه جمعیتی خاص منحصر نمی‌شود و امروزه هیچ‌کس در برابر حملات سایبری مصون نیست و هر کس می‌تواند به نوعی هدف خشونت‌های سایبری قرار بگیرد.

انواع آزارهای آنلاین را بشناسیم

آزارگر آنلاین به روش‌های مختلف و متنوعی کاربر یا کاربران هدف خود را مورد آزار و تهدید قرار می‌دهد. وقتی شخصی از سوی فرد یا گروهی از افراد در معرض پیام‌های اهانت‌آمیز یا تلاش برای تماس ناخواسته قرار می‌گیرد، آزار و اذیت آنلاین اتفاق می‌افتد.

افراد می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی یا گوشی‌های هوشمند با تماس تلفنی یا ارسال پیام کوتاه یا ایمیل مورد حمله و آزار قرار بگیرند. این تماس‌ها اساسا ماهیت مخرب و تهدیدآمیز دارند.

علاوه‌ بر‌ این آزارگرانی در اینترنت وجود دارند که با افشای اطلاعات شخصی، افراد را تهدید می‌کنند.

در این نوع آزار آنلاین، شخص یا گروهی از افراد، اطلاعات شخصی آزار‌دیده مانند نشانی محل سکونت، شماره تلفن همراه یا محل کار او را بدون اجازه در شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌های عمومی قرار می‌دهند.

این کار می‌تواند آزار‌دیده را به شدت مضطرب کند و سلامتی او را تحت تاثیر قرار دهد.

کنترل آنلاین نیز یک راه آزارگری در اینترنت است. در این روش آزارگر دائما تلاش می‌کند تا با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کند، اما در این مورد این کار به دلیل احساس عمیق (چه مثبت و چه منفی‌) آزارگر به هدف آزار است.

بسیار محتمل است که آزارگر در این مورد بخواهد کنترل خود را به دنیای واقعی نیز گسترش دهد.

همچنین تهدید و انتقام‌جویی جنسی یا عورت‌نمایی به عنوان راهی برای اعمال خشونت علیه افراد در اینترنت بسیار رایج است.

در این نوع آزار، تصاویر سکسی شخص آزار‌دیده در شبکه‌های مجازی یا سایت‌های مختص «پورنوگرافی انتقام‌جویانه» قرار می‌گیرد. این کار معمولا توسط شریک جنسی و عاطفی قبلی و با هدف تحقیر و آسیب‌ زدن به خوشنامی آزار‌دیده انجام می‌شود.

‌نوع دیگر آزار آنلاین، حمله‌های مشارکتی است. در دنیای حمله‌های مشارکتی حملات معمولا از طریق ارسال حجم زیادی از داده به یک وب‌سایت یا یک صفحه شخصی انجام می‌شود تا آن سایت از دسترس خارج شود.

حملات مشارکتی معمولا به اعتماد عمومی و اعتبار کسب و کار آسیب می‌زنند و در مواردی باعث ویرانی یک فرد یا گروه می‌شوند.

از میان انواع خشونت‌های سایبری می‌توان به هک کردن حساب هم اشاره کرد.

آزارگران آنلاین همچنین می‌توانند با هک کردن حساب شبکه اجتماعی آزار‌دیده، او را مورد آزار قرار دهند و پیام‌های آسیب‌رسان و توهین‌آمیز ارسال کنند.

این کار به ویژه به برندها و چهره‌های عمومی و شناخته‌شده آسیب می‌زند.

گاهی هم در شبکه‌های اجتماعی، حساب‌هایی جعلی با هدف آسیب‌‌ زدن به اعتبار یک برند یا فرد ایجاد می‌شوند. این کار بسیار رایج و آسان است زیرا آزارگر به راحتی از تصاویری از آزار‌دیده استفاده می‌‌کند که خودش منتشر کرده است.

برچسب زدن به افراد برای ایجاد احساس شرم و خجالت نیز یکی از انواع رایج آزارهای آنلاین است.

برچسب‌زدن معمولا بر اساس نوع پوشش، افکار و عقاید یا کاری که آزار‌دیده قبلا انجام داده است شکل می‌گیرند. گاهی این کار با عمومی کردن سکس‌چت‌ها، تصاویر یا مکالماتی انجام می‌شود که فرد با شریک جنسی‌اش داشته است.

عکس از آرشیو

این نوع آزار معمولا در میان نوجوان‌ها رایج است اما هر کسی می‌تواند هدف این نوع آزار قرار بگیرد.

چرا آزارهای آنلاین وجود دارند؟

دلایل روان‌شناختی زیادی وجود دارد که فردی بخواهد دیگری را مورد آزار و اذیت آنلاین قرار دهد.

در مواردی آزارگر خودش نیز آزار‌دیده این نوع خشونت‌ها بوده است، اما به طور معمول افراد برای یافتن یک هویت جمعی و پیدا کردن دوست نیز دست به خشونت می‌زنند.

بسیاری از آزارگران در زندگی واقعی خود نیز یا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا دست به خشونت می‌زنند. این افراد با خشونت‌گری احساس قدرت را تجربه می‌کنند و خشم یا احساس حسادت و انتقام‌جویی را تسکین می‌دهند.

در مقابل آزار و خشونت آنلاین چه باید کرد؟

آزار‌دیدگان خشونت سایبری گمان می‌کنند کسی آنها را درک نمی‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند به آنها کمک کند، اما این درست نیست. ضمن اینکه راهکارهای موثری برای مقابله با آزار آنلاین وجود دارند:

دانش و آگاهی خود را نسبت به آزارهای آنلاین افزایش دهید

این بسیار مهم است که بدانیم در دنیای دیجیتال در معرض چه نوع آسیب‌ها و تهدیدهایی قرار داریم. شناخت تهدیدها به معنای آن نیست که ما لزوما هدف آزار آنلاین قرار نمی‌گیریم بلکه این مساله مهم است که بدانیم نباید به عنوان یک کاربر آنلاین، تحت تاثیر حمله‌های سایبری قرار بگیریم یا به آنها بپیوندیم.

برای آشنایی با تهدیدهای آنلاین می‌توان به کمپین‌هایی همچون «ما شهروندان دیجیتال» پیوست.

کمپین «ما شهروندان دیجیتال» یک کمپین آموزشی است که تلاش می‌کند ایرانیان را با تهدیدهای زندگی آنلاین آشنا کرده و آن‌ها را به ابزارهایی مجهز کند که بتوانند این تهدیدها را در وهله اول شناسایی و سپس با آن‌ها مقابله کنند.

    اگر مورد آزار و اذیت آنلاین قرار گرفتید ابتدا سعی کنید یک شبکه حمایتی از دوستان، افراد خانواده و کسانی ایجاد کنید که به آنها اعتماد دارید. آزارهای آنلاین بسیار جدی و تاثیرگذار هستند و حتی می‌توانند زندگی فرد را در معرض خطر روحی و روانی قرار دهند. حرف زدن با دیگران کمک می‌کند تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذاریم.

    اگر یک آزار‌دیده جوان یا نوجوان هستید می‌توانید با یکی از والدین یا معلم مورد اعتماد خود حرف بزنید.

      معمولا حملات سایبری یک عمل واکنشی است. اگر شما از کنار آزارگران آنلاین بی‌تفاوت رد شوید آنها نهایتا خسته می‌شوند و دیگر به خشونت خود ادامه نمی‌دهند.

        اگر آزار آنلاین با پیام‌های تهدید‌آمیز همراه است یا شما نسبت به امنیت خود نگران هستید باید با مراجع قانونی تماس بگیرید. آنها می‌توانند امنیت فوری شما را فراهم کنند، اما دقت کنید که مراجع قانونی فقط برای موارد ضروری و اورژانس هستند و وقتی واقعا امنیت شما تهدید می‌شود، باید با آنها تماس بگیرید.

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          نظری وجود ندارد.