ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرد

پارلمان اروپا از سازمان ملل خواست تحقیقات مستقلی را درباره سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ آغاز کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان شد.

پارلمان اروپا در آخرین نشست خود در سال ۲۰۱۹ با تصویب قطعنامه «استفاده گسترده و نامتناسب از خشونت توسط دولت ایران علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز»، کشتار و بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را محکوم کرد.

گور عده‌ای از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ که شبانه دفن شده‌اند. احتمالاً در مریوان (عکس: توییتر معترضان)

پارلمان اروپا در این قطعنامه با استناد به معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشری و همچنین با استناد به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران در ۱۷ دسامبر سال گذشته که به نقض حقوق بشر در ایران از جمله بازداشت دوتابعیتی‌ها و نقض حقوق اقلیت‌ها اشاره کرده بود، اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی و بسیج دست به کشتار وسیع معترضان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ زده‌اند و تنها در استان خوزستان بیش از یکصد نفر از معترضان غیرمسلح را به قتل رسانده‌اند. در این قطعنامه پارلمان اروپا با اشاره به بازداشت‌های گسترده، اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی همچنان در حال شناسایی معترضان و سرکوب جامعه مدنی هستند. در این بیانیه همچنین به این موضوع هم اشاره شده که هرچند گاه یک بار جنازه برخی از معترضان در سدها و رودخانه‌های کشور یافت می‌شود.

پارلمان اروپا در این قطعنامه با شناسایی حقوق اقلیت‌ها و تأیید کشتار و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران، از جمهوری اسلامی خواست:

همه بازداشت‌شدگان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند،  

اختلال در اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی را برطرف کند

و همچنین بر حق آزادی بیان و حق برگزاری آزادانه تجمعات تأکید کرد.

پارلمان اروپا با این قطعنامه از سازمان ملل درخواست کرد که از طریق گزارشگر ویژه حقوق بشر، ابعاد کشتار و سرکوب اعتراضات اخیر در ایران را بررسی کند.

روز گذشته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از تصویب این قطعنامه در سخنانی در پارلمان اروپا در استراسبورگ خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به سرکوب اعتراضات آبان در ایران بی‌تفاوت نمی‌ماند.

بورل پیش از این ۸ دسامبر/ ۱۷ آذر با انتشار بیانیه‌ای خشونت گسترده جمهوری اسلامی در برابر معترضان را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد که واکنش نیروهای امنیتی ایران متناسب با تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم نبوده و کشته‌ها و مجروحانی زیادی را سبب شده است.

جمعه ۲۴ آبان اعتراضات در اهواز، سیرجان و مشهد آغاز شد و به زودی به سایر شهرهای ایران هم سرایت کرد. سرکوب‌ و کشتار اما از شامگاه یکشنبه ۲۷ با سخنان علی خامنه‌ای در حمایت از تصمیم فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین و از کار انداختن مجلس شورای اسلامی و قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت کلید خورد. پارلمان اروپا با استناد به آخرین گزارش عفو بین‌الملل تعدادکشته‌شدگان را ۳۰۴ نفر تخمین زده و به سخنان ابوالفضل بهرام‌پور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم اشاره کرده که با استناد به سوره مائده خواهان زجرکش کردن معترضان بازداشتی شده بود.

سه‌شنبه گذشته محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جمع سفیران خارجی ادعا کرد که معترضان تروریست و داعشی بوده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم معترضان را اشرار نامید و در پنجمین روز اعتراضات آن‌ها را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mit freundlichen Grüßen

    باید از اتحادیه اروپا و سازمان حقوق بشر دربپرسیم که بهای پول برای هر انسان چقدر است .. که با مشخص بودن تعداد بیشمار کشته شدگان در این اعتراض تا به کی با این حکومت جنایت کار ادامه همکاری دهند . بازی سیاسی برای پول با جان انسان ، سازمان حقوق بشر جنبه لابی گری برای حکومت ننگین اخوندی اسلامی در ایران دارد ، این همه خبرنگار ، مامور امنیتی ‌سری در دنیا مشغول به کار هستند و سازمان حقوق بشر هنوز اعلام نااگاهی می‌کنند ، دارن فقط با لغت بازی سیاسی برای گول زدن مردم می‌کنند . شما دیدید برای مرگ قاشقچی چگونه فیلم از خیابان ، هتل ، در ورودی کنسولگری، عکس و فیلم در لابی هتل ووووو داشتن و به دنیا نشان دادن ، حال در ایران بالای ۱۰۰۰ نفر کشته ، بالای ۱۰۰۰۰ نفر بازداشت و‌بالای ۵۰۰۰ نفر مجروح ، این اخوندها با پول ایران ‌‌مردم ایران انسانیت را از سازمان ها خریده اند ، فقط دقت کنید برای برنامه اتمی ایران جندین سال در حال بررسی و نشست هستند ، روزی که ایرانی کشور خودرا دوباره در دست گیرد این بازی سیاسی جهانی از یاد ایرانی نخواهد رفت ،

  • حسنی

    بله ظاهراً همفکرای مهدی هاشمی برای ظهور دجال باید رودخانه خون به پا کنند، تا کرمشون بخوابه! اما این همفکران جاهل هاشمی اگر سر کار بیایند، همانند بغدادی و طالبان، به لقاء شیطان فرستاده خواهند شد.

  • مسعود

    شما اروپاییا دعا کنید همفکرای شهید سید مهدی هاشمی وزارت اطلاعات رو دست نگیرن اون موقع است که روزتون خون می شه و شبتون اشک