ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران: شمار جان‌باختگان اعتراضات آبان دست‌کم ۳۲۴ تن است

بنا بر اعلام سازمان حقوق بشر ایران، حدود ۱۰ هزار نفر از معترضان تاکنون از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

تازه‌ترین گزارش تحقیقی منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، مرگ دست‌کم ۳۲۴ نفر از شهروندان شرکت کننده در اعتراضات آبان ماه را تأیید می‌کند.

آبان ۱۳۹۸: صحنه‌ای از اعتراضات گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران
صحنه‌ای از اعتراضات گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران

به گزارش این سازمان، بررسی‌ها و تحقیقات حکایت از آن دارد که تا روز ۲۹ آذر ماه دست‌کم ۳۲۴ نفر از معترضان جان باخته در سراسر ایران از سوی این سازمان احراز هویت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود نام و مشخصات ۱۴ نفر از کودکان جان باخته در خلال روزهای اعتراضات آبان ماه را منتشر کرده است. نیکتا اسفندانی، آرمین قادری، رضا نیسی، حسین قاسمی، ساسان عیدی‌وند، امیرحسین داودوند، سیداحمد موسوی جعاوله، حسام بارانی، ‌خالد غزلاوی، محمد (حمزه) بریهی، محمدحسین داستان‌خواه، علیرضا نوری، محسن محمدپور و محمدجواد عابدی اسامی کودکانی است که به گزارش رسانه‌های مختلف در طی این اعتراضات توسط نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

همچنین بنا بر اعلام این سازمان حدود ۱۰ هزار نفر از معترضان تاکنون از سوی نیروهای امنیتی بازداشت یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

«بازداشت‌شدگان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. برخی از آن‌ها زیر فشار برای اعتراف اجباری قرار دارند و احتمال صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان وجود دارد.»

اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان حقوق بشری همچنین نشان می‌دهد که بیش از هزار نفر در خیزش سراسری آبان ماه و در پی شلیک مأموران امنیتی در خیابان زخمی شده‌اند.

محمود امیری مقدم

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران با یادآوری عدم واکنش در خور جامعه جهانی در قبال نقض گسترده حقوق بشر پس از اعتراضات آبان ماه گفته است:

«عدم واکنش مناسب جامعه بین‌المللی راه را برای وقوع جنایاتی به مراتب بزرگ‌تر از جانب مقام‌های جمهوری اسلامی هموار خواهد کرد. آمران و عاملان این جنایات، از رهبر جمهوری اسلامی و مسئولانی که دستور شلیک دادند تا کسانی که در صحنه اعتراضات این جنایات را مرتکب شدند، باید پاسخگو شوند.»

سازمان حقوق بشر ایران همچنین خواهان واکنش فوری جامعه جهانی برای تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب به منظور مستند‌سازی ابعاد جنایاتِ مرتکب‌شده، آزادی بازداشت‌شدگان و تعقیب قضایی مرتکبان این جنایات است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم روز ۱۵ آذر ماه در بیانیه‌ای خواستار انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در خصوص سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات آبان ماه در ایران شده بود.

او در این بیانیه اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی ایران برای فرو نشاندن ناآرامی‌های ضددولتی در ماه گذشته، از هلیکوپترها و از فراز پشت‌بام‌ها به سوی معترضان شلیک کرده‌اند و با هدف قرار دادن سر مردم، خشونتی شدید و افراطی به کار بسته‌اند.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران اما روز ۱۹ آذر ماه در پاسخ به بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«نه تنها کسی به دلیل شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز در آبان ماه بازداشت نشده است، بلکه آنچه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره جریانات اخیر کشور ما بیان داشته است از جهت بی‌اعتباری و آلوده بودن به اتهامات واهی و اطلاعات نادرست، بسیار غم‌انگیز و تأسف‌بار است.»

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بیانیه خود معترضان شرکت کننده در اعتراضات سراسری را تروریست و وابسته به سرویس‌های جاسوسی کشورهای خارجی معرفی کرد.

پارلمان اروپا اما در آخرین نشست خود در سال ۲۰۱۹ با تصویب قطعنامه «استفاده گسترده و نامتناسب از خشونت توسط دولت ایران علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز»، کشتار و بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را محکوم کرد.

    جوسپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانشین فدریکا موگرینی، از حامیان توافق هسته‌ای با ایران و از مخالفان سیاست‌های تحریمی علیه جمهوری اسلامی نیز پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود:

    «در هفته‌های گذشته بسیاری از مردم در سراسر ایران از حقوق اساسی خود برای آزادی تجمع به منظور بیان نارضایتی‌ از نابه‌سامانی اقتصادی استفاده کردند. مدارکی که هر دم تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد نشان می‌دهد که با وجود درخواست مکرر از نیروهای امنیتی برای خویشتنداری، در جریان اعتراضات ایران تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو استفاده وسیع و نامتناسب از خشونت علیه اعتراضات غیرخشونت‌آمیز غیر‌قابل قبول است.»

    سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۵ آذر ماه، یک ماه بعد از آغاز اعتراضات آبان ۹۸ گزارش تازه‌ای از تعداد احتمالی کشته‌شدگان منتشر کرد. بر این اساس در جریان اعتراضات ماه گذشته دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر هم در درگیری با مأموران امنیتی مجروح شده‌اند.

    در تازه‌ترین واکنش‌ها به سرکوب اعتراضات در ایران، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اعمال شکنجه و بدرفتاری با معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده و از آنان خواستند تا هرچه سریع‌تر این زندانیان را آزاد کنند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.