ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالله عبدالله: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری «مشروعیت» ندارد

ستاد انتخاباتی «ثبات و همگرایی» خواستار ابطال حدود سیصد هزار رای و بازشماری دوباره آراء است.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از  سه ماه کش و قوس‌ اعلام شد. کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی را رئیس جمهوری آینده و پیروز انتخابات معرفی کرده است. ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله اما نتیجه اعلام شده را نپذیرفته و می‌گوید که در انتخابات تقلب شده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفت.

نزدیک به سه ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و اختلاف‌نظرهای چند باره میان کمیسیون مستقل انتخابات و نامزدها، سرانجام یکشنبه یکم دی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان، به عنوان برنده معرفی شد.

براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات او بیش از ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رای معادل  ۵۰,۶۴ درصد آراء را به دست آورده است.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، معاون اجرایی و رقیب اصلی اشرف غنی اما نتیجه اعلام شده را نپذیرفت و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نتیجه‌ی تقلبی اعلان شده از سوی کمیسیون بدون تصفیه‌ی آرای پاک از ناپاک مشروعیت ندارد.».

کمیسیون مستقل انتخابات شمار آرای کسب شده از سوی عبدالله را ۷۲۰ هزار و ۹۹۰ رای اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد مجموع شرکت کنندگان در انتخابات را در برمی‌گیرد.

ستاد انتخاباتی «ثبات و همگرایی» که عبدالله را حمایت می‌کرد در اطلاعیه‌اش تاکید کرده است: «نتیجه‌ی استوار برتقلب» را بدون رسیدگی به خواست‌ها و تقاضاهای قانونی این تیم، هرگز نمی‌پذیرد.

این گروه خواستار ابطال بیش از ۳۰۰ هزار رای «باطل و مشکوک» و بازشماری دوباره آراء بدون احتساب رای‌هایی که بدون ثبت نام الکترونیکی اخذ شده بود، است.

عبدالله عبدالله در جریان دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم ابتدا نتایج اعلام شده را نپذیرفت و هواداران خود را به حضور در خیابان فراخواند. در نهایت اما او و اشرف غنی برای تشکیل یک دولت مشترک و ائتلافی به توافق رسیدند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مهر امسال در میان تهدید گروه طالبان برگزار شد و میزان مشارکت در انتخابات نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافت.

در آغاز قرار بود کمیسیون مستقل تا آبان ماه نتیجه نهایی انتخابات را اعلام کند، اما به دلیل اعتراض ستاد انتخاباتی برخی نامزدها، بازشماری آراء باعث تاخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری شد.

حال این کمیسیون در شرایطی نتیجه اولیه را پس از بازشماری آرا در ۲۷ ولایت اعلام کرده است که حداقل دو نامزد انتخابات، عبدالله عبدالله و رحمت‌الله نبیل، خواستار بازشماری و تفتیش دوباره آراء در این ۲۷ ولایت هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.