ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفره خالی و صورت سرخ کارگران در شب یلدا

کارگران تا پیش از افزایش نرخ بنزین حداقل نیمی از قدرت خرید خود را از دست داده بودند. اثرات تورمی بنزین اما سفره آنها را خالی‌تر از قبل کرد.

سال‌ها پیش می‌شد جشن یلدا را با ۵۰ هزار تومان سامان داد، اما حالا چقدر از دستمزد کارگران برای تامین لوازم یک جشن ساده در شب یلدا باید هزینه شود؟ به روایت یک کارگر کارخانه «بافت آزادی» تهران، کارگران اگر تمام دستمزدشان را هم بدهند بازهم نمی‌توانند شب یلدا را جمع کنند.

خرید شب یلدا، بازار همدان

دولت و وزارت‌خانه‌های مسئول تامین مواد غذایی و قیمت‌گذاری سال‌ها است در آستانه مناسبت‌هایی چون نوروز و یلدا و یا در فصل آغاز مدرسه‌ها، قول می‌دهند نگذارند قیمت‌ها افزایش یابد و سفره مزدبگیران خالی بماند. در عالم واقع اما وضعیت به گونه دیگری است.

آنطور که یک کارگر بافت آزادی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفته است؛ کارگران باید کمربندهایشان را محکم کنند تا جیب خالی‌شان عیان نشود.

حتی با لوازمی که برخی کارخانه‌ها در آستانه شب یلدا به کارگران دادند، سفره یلدایی کارگران نه تنها رنگین نیست که «تهی» است. بسیاری از آنها هنوز دستمزدهای معوقشان را نگرفته‌اند و برخی نیز اگر شانس بیاورند مشمول «تعدیل نیرو» و اخراج نشوند.

خوش‌شانس هایی که هنوز «تعدیل» نشده‌اند و دستمزدشان را گرفته‌اند، برای تامین حداقل‌ها در شب یلدا، باید نزدیک به یک چهارم دستمزدشان را هزینه کنند.

به روایت رئیس اتحادیه میوه فروشان، هندوانه از یک هزار و ۵۰۰ تومان تا سه هزار و ۵۰۰ تومان برای هر یک کیلو قیمت دارد. قیمت انار هم بسته به کیفیت آن ۵ هزار تا ۱۱ هزار تومان اعلام شده است. اسدالله کارگر، قیمت یک کیلو گرم خرمالو را هم بین هفت هزار تا ۱۱ هزار تومان اعلام کرده بود.

قیمت یک کیلوگرم آجیل هم در ارزان‌ترین حالت ممکن ۱۲۰ هزار تومان گزارش شده است. البته که برای آجیل ویژه چهارمغز حداقل قیمت ۱۸۰ هزار تومان است.

برپایه این قیمت‌ها یک کارگر با حداقل دستمزد برای تهیه یک کیلوگرم آجیل و میوه حداقل باید بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند. در کنار این البته که باید هزینه غذا را هم کنار بگذارد.

برای یک کارگر که حداقل دستمزد را دریافت می‌کند و حداقل معادل نیمی از درآمدش را باید ماهانه برای مسکن هزینه کند، ۲۰۰ هزار تومان به معنای یک چهارم باقی مانده حقوق است که تنها در یک شب باید هزینه کند.

همین وضعیت سبب شده تا ناصر چمنی، (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور) پیش از فرارسیدن یلدا بگوید؛ کارگران صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

به روایت او قدرت خرید کارگران در یکسال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. حالا افزایش سه برابری نرخ بنزین و اثرات تورمی آن بیش از گذشته سفره کارگران را تهدید می‌کند، آنهم در شرایطی که شورای عالی کار هنوز برای ترمیم مزد تشکیل جلسه نداده و بسته‌های موسوم به «حمایت معیشتی» به بسیاری از کارگران نرسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.