ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منع شلیک مستقیم به کولبران در دستور کار مجلس

تشییع جنازه فرهاد خسروی، کولبر ۱۴ ساله سبب تسریع بررسی طرح منع شلیک مستقیم به کولبران با قید دو فوریت و به طور مشروط شد.

نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران به شکل مشروط و با قید سه تبصره در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. مرگ فرهاد و آزاد خسروی، دو نوجوان کولبر در این تصمیم بی‌تأثیر نبود.

پیکر بی‌جان فرهاد خسروی، کولبر چهارده ساله

رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲ دی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«به دلیل نبود کارگاه‌ها، کارخانجات و زیرساخت‌های اشتغال‌زا کولبران ناچارند بار سنگینی را از کوه‌های صعب‌العبور در هنگام بارندگی و شرایط نامساعد جوی به دوش بکشند.»

خضری در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که بر اساس آمار، کولبری تنها نیم تا یک درصد واردات غیرمجاز را تشکیل می‌دهد، به همین سبب طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران با قید دو فوریت هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

هفته گذشته پنج کولبر در ارتفاعات صعب‌العبور اورامانات در مریوان در برف و کولاک جان خود را از دست دادند.  فرهاد خسروی، نوجوان اهل روستای نی بخش مرکزی مریوان، همراه برادر ۱۷ساله خود آزاد خسروی، سه‌شنبه گذشته حین کولبری در گردنه‌ «ته‌ته» در مسیر سروآباد کردستان گرفتار بهمن شدند. آزاد جان‌ باخت و فرهاد مفقود شد. پس از چهار روز جست‌وجو جمعه ۲۹ آذر بخشدار اورامان به خبرگزاری ایرنا گفت که جسد این نوجوان کولبر در محلی به نام گناوه پیدا شده است. عثمان، پدر این دو کولبر نوجوان که چشمانش ضعیف و تقریباً نابیناست از طریق جمع‌آوری کارتون‌های آبادی و فروش آن‌ها گذران می‌کند. یکی از آرزوهای فرهاد این بود که با کولبری یک دست لباس ورزشی نو بخرد. او برای نخستین بار به کولبری رفته بود.

ظاهراً مرگ این دونوجوان در تسریع بررسی طرح دوفوریتی منع تیراندازی به کولبران بی‌تأثیر نبوده است. رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت:

«سال‌هاست در مناطق مرزی تعدادی از کولبران به خاطر سرمازدگی، ریزش بهمن یا تیراندازی مامورین نظامی و انتظامی کشته یا زخمی می‌شوند. لذا ما به منظور جلوگیری از کشته و زخمی شدن آنها برای تامین معیشتی حداقلی خانواده و به منظور پیشگیری از تیراندازی غیر ضروری طرحی را با قید دو فوریت تهیه کرده بودیم که در نوبت بررسی طرح‌های دو فوریتی در مجلس قرار داشت. با رایزنی صورت گرفته با برخی از همکاران مقرر شد این طرح دو فوریتی یکشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

بر  اساس این طرح بر اساس بندهای یک، دو، چهار و هفت، مأموران مجازند برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آن‌ها حمله کند، برای دفاع از خود در برابر یک یا چند نفر که بدون سلاح به آن‌ها حمله می‌کنند و برای حفظ سلاحی که جهت انجام ماموریت در اختیار آنان است، کولبران را هدف شلیک مستقیم قرار دهند.

جمعه هفته گذشته در مراسم تشییع پیکر فرهاد خسروی، مردم از این کولبر نوجوان به عنوان «شهید نان» یاد کردند و شعارهای سیاسی هم سر دادند. در همان حال  اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی، خواستار رسیدگی به وضعیت رفاهی خانواده این دو برادر کولبر شد.

بیشترین تعداد کولبران متعلق به استان‌های غربی و شمال غربی ایران است. هیوا نادری معلم یکی از معلمان شهرستان مریوان که برای مدتی معلم فرهاد خسروی بود شنبه گذشته به رسانه‌های داخلی گفت:

«بیاین صدها و بلکه هزاران تحصیلکرده و لیسانس و فوق‌لیسانس و حتی دکترا رو نشونتون بدم که اونا هم دارن کولبری میکنن! تازه گیرم استخدام هم بشن! فوقش چقدر می‌گیرن؟ کدوم زندگی با این شندرغازا میچرخه؟! من اگه حوصله داشته باشم حتی شبی دو کول هم میتونم بیارم...!»

کوچر بیرکار ریاضی‌دان برنده مدال فیلدز زاده روستای نی مریوان، زادگاه فرهاد و آزاد خسروی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.