ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع بازنشستگان، تحصن سراسری معلمان

بازنشستگان در برابر ساختمان مجلس تجمع کردند. معلمان نیز که پیش از این از تحصن سرتاسری در همبستگی با بازنشستگان خبر داده بودند، در زنگ دوم مدارس به این وعده عمل کردند.

بازنشستگان صندوق‌های دولتی مختلف بازنشستگی در اعتراض به وضعیت معیشتی، بی‌تفاوتی مسئولان و همچنین سرکوب فعالان اجتماعی در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معلمان نیز که پیش از این از تحصن سرتاسری در همبستگی با بازنشستگان خبر داده بودند، در زنگ دوم مدارس به این وعده عمل کردند و با خواست‌های صنفی خود دست به اعتصاب زدند.

تحصن معلمان دبیرستان‌ رشد در۹۸ شیراز- عکس: شبکه‌های اجتماعی

تجمع بازنشستگان صبح امروز دوشنبه دوم دی و با شرکت صدها معترض برگزار شد.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای انتظامی و امنیتی ابتدا تلاش کردند معترضان را متفرق کنند اما در نهایت با پایداری بازنشستگان و افزوده شدن بر جمعیت، مجبور به عقب نشینی شدند. نیروهای امنیتی اما به روال معمول از شرکت‌کنندگان عکس و فیلم گرفتند.

حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازنشستگان با درآمد حداقل زندگی می‌کنند. حداقل حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی یک‌ میلیون و ۵۸۵‌ هزار تومان است. این در حالی است هزینه سبد معاش در شهریور ماه از مرز ۸ میلیون تومان عبور کرده است. و در بودجه سال ۹۹ تنها ۱۵ درصد افزایش برای مزدها و مستمری‌ها در نظر گرفته شده است این در حالی است که نرخ تورم رسمی هم‌اکنون از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، بازنشستگان همچنین خواستار انحلال کانون‌های بازنشستگی دولتی، نظارت بازنشستگان بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی، و اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت کشوری شدند.

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس- دوم دی ۱۳۹۸- عکس: شبکه‌های اجتماعی

بازنشستگان از جمله شعار می‌دادند: «نان، درمان، معیشت، حق مسلم ماست»، «خط فقر هشت میلیون، حقوق ما دو میلیون»، «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم».

    برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

    کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

    چند تن از بازنشستگان نیز در ضمن این تجمع سخنرانی کردند. بازنشستگان معترض می‌گویند همه راه‌های قانونی برای احیای حقوق خود پیموده‌اند اما دوازده سال است که نمایندگان و دولتیان آن‌ها را «با وعده‌های توخالی مشغول نموده‌اند.»

      برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

      کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

      برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

      کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

      آن‌ها شعارهایی نیز در حمایت از زحمتکشان و در اعتراض به زندانی کردن فعالان کارگری، معلمان و سایر فعالان اجتماعی سر دادند. از جمله: «سراسر ایران زحمتکشان در زندان» و «فعالان زندانی بی‌هیچ قید و شرطی آزاد باید گردند».

      یکی از سخنرانان تجمع در اشاره به اعتراضات سراسری آبان ۹۸ اعتراض مردم را نتیجه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حکومت دانست و افزود مردم کارد به استخوان رسیده خواستار تغییر وضعیت موجودند.

      بازنشستگان همچنین دست رد بر سینه یکی از نمایندگان مجلس زدند که در میان جمعیت حاضر شد و توضیحاتی درباره چرایی عدم دسترسی بازنشستگان به خواست‌هایشان داد.

      تحصن معلمان در چند استان

      امروز دوشنبه دوم دی معلمان و فرهنگیان چند استان در حمایت از بازنشستگان و نیز در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات معلمان در دفتر مدرسه‌های شهرهای مختلف تحصن کردند؛ مطالباتی از جمله: افزایش سهم فرهنگیان و دانش‌آموزان از بودجه، بیمه تکمیلی کارآمد، اجرای رتبه‌بندی برای تمام فرهنگیان، و پایان دادن به کالایی‌سازی فزاینده آموزش.

      شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراض و تجمعات مستمر بازنشستگان علیه فقر و سطح پائین زندگی‌ نوشته بود زندگی امروز بازنشستگان، زندگی پیش‌روی فرهنگیان و شاغلان است و ضروری است شاغلان از اعتراض‌های بازنشستگان حمایت کنند.

      تحصن معلمان - دبیرستان آمنه، مریوان- دوم دی- عکس: رسانه های اجتماعی

      شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از معلمان خواسته بود زنگ دوم روز دوشنبه دوم دی را در همه مقاطع تحصیلی از رفتن به کلاس درس خودداری کرده و در دفتر مدرسه تحصن کنند.

      امروز گرچه مدارس استان تهران و البرز به سبب آلودگی هوا تعطیل بودند اما در سایر استان‌ها معلمان با در دست داشتن نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دفتر مدارس تحصن کردند. تصاویری از تحصن امروز معلمان در شهرهای مختلف استان کردستان، بوشهر، مشهد و استان فارس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

      کلیپی از تحصن صبح امروز در چند مدرسه در شهرهای مختلف منتشر شده است.

      برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

      کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

      اعتراض‌های معلمان و بازنشستگان در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران کماکان پس از اعتراض‌های خونین ماه آبان در شرایط امنیتی به سر می‌برد.

      بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم ۳۰۴ تن در جریان اعتراض‌ها پس از گرانی بنزین کشته شدند. خبرگزاری «رویترز» این آمار را به نقل از مقام‌های ایرانی ناشناس ۱۵۰۰ تن ذکر کرده است؛ از جمله ۱۷ نوجوان، ۴۰۰ زن و نیز شماری از نیروهای امنیتی.

      بیشتر بخوانید:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • شهروند درجه سه

        شما باید برای اسلام و بالاتر از آن برای نظام کار کنید ! پول و اقتصاد مهم نیست. ما برای اصلاح اقتصاد و تامین زندگی که انقلاب نکردیم. برای مکتب و برای نظام ولایی انقلاب کردیم ! همه باید تابع ولایت فقیه باشید و هرچه دارید را برای او و حکومتش بدهید. اگر ندارید قرض بگیرید ! این پولهای کثیف را ولی امر مسلمین جهان میگیرند که شما از اسلام دور نشوید. باید هزینه حکومت بشار اسد و ساخت و ساز در عراق و جاهای دیگر و هزینه آخوند پروری در جامعت المصطفی العالمین و حوزه های مقدسه و هزینه دادن امتیاز به روسها و چینی ها تامین شود. انشااله اجر شما با خدا است. فرزند را زیاد کنید که برای ولی امر مسلمین جهان و حکومت مقدس شهید شوند. در عوض همگی ملت فتنه گر به لقاء الله می پیوندید و بهشت خواهید رفت بحول و قوه الهی !