ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای «دستور کشتار» را تکذیب کرد

در مقابله به مثل با گزارش روز گذشته رویترز، باشگاه خبرنگاران جوان از «یک منبع آگاه» خود در حلقه نزدیکان رهبر نقل کرد که دستور خامنه‌ای «در مورد قربانیان آبان ۹۸»، فقط همان «دستور رأفت» بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان با استناد به گفته‌های «یک مقام آگاه» در دفتر رهبر ایران، گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر صدور «دستور کشتار معترضان» از سوی علی خامنه‌ای را تکذیب کرد. رویترز روز گذشته (دوشنبه دوم دی) گزارش کرده بود که «سه منبع آگاه» در حلقه «نزدیکان خامنه‌ای» تایید کرده‌اند که رهبر جمهوری اسلامی دستور سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را صادر کرده است.

خبرگزاری رویترز با سه منبع آگاه از حلقه نزدیکان خامنه‌ای دستور کشتار معترضان از سوی او را به تایید رساند/ عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز دوشنبه ۲۳ دسامبر/ دوم دی به‌نقل از چند منبع آگاه و نزدیک به محافل حکومتی ایران گزارشی منتشر کرد که در آن از دستور مستقیم علی خامنه‌ای برای سرکوب اعتراضات آبان‌ماه سخن رفته است. این منابع گفته‌اند پس از آغاز اعتراضات، خامنه‌ای مقامات بلندپایه نظامی و دولتی را گرد آورده و به‌آن‌ها گفته است «جمهوری اسلامی در خطر است و هر کاری که لازم است برای متوقف کردن آن (اعتراضات) انجام دهند».

رویترز تاریخ این اظهارات را غروب ۲۶ آبان، در روز دوم اعتراضات، اعلام کرده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از برخی منابع آگاه در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان را ۱۵۰۰ تن اعلام کرد که بسیار بیشتر از آمار و ارقامی است که تا کنون در این خصوص به دست نهادهای حقوق بشری ایران رسیده بود.

حال در واکنش به این گزارش، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک «منبع آگاه و نزدیک به بیت رهبر» نوشت: «بر خلاف ادعای بنگاه خبری رویترز، هیچ جلسه مشترکی میان حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور و اعضای کابینه دولت در روز «٢٦ آبان-١٧ نوامبر» و حتی پس از آن در مورد آشوب‌ها تشکیل نشده است.»

باشگاه خبرنگاران جوان از «منبع آگاه» خود در حلقه نزدیکان رهبر نقل کرد که دستور خامنه‌ای «در مورد قربانیان آبان ۹۸»، فقط همان «دستور رأفت» بوده است.

این در حالی است که خامنه‌ای در اولین واکنش عمومی به اعتراضات، معترضان را «اشرار» خوانده بود: «آتش زدن به فلان بانک... کار اشرار است... هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند... اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.»

 سایر مقامات کشور نیز بارها پس از این سخنان لفظ «اشرار» را در خصوص معترضان به کار بردند، و برخی نیز خواستار اشد مجازات برای معترضان شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاوه

    برای من عجیبه که خبرگزاری ها میان با روشهای خاصی که خودشون دارند باافرادی ارتباط برقرار می کنن مانند همین که مقامی در دفتر خامنه ای تکذیب کرده است بدون این که این فرد هزینه ای بدهد و با اظهاراتش را بر عهده بگیرد پا روی خون این همه ادم گذاشته میشه و گفته میشه که مثلا خامنه ای دستور کشتار نداده است بدون این که قیمتی بده و بدون این که انتنی و شناخته بشه ... در گزارش رویترز هم امده بود که با افرادی موهوم صحبت کرده که این ها گفته اند خامنه ای دستور کشتار را صادر کرده است . به نظرم این کار درستی نیست و خبرگرازی های غربی در این رابطه حقوق افراد کشتار شده را به این وسیله و با دادن امکان شناخته نشدن بصورت جدی نقض می کنند . این کار اگر در رابطه با مسائل ساده و روزمره اجتماعی بود اشکالی نداشت ولی از انجا که جان بی گناهان در میان است اخلاقی نیست.

  • من نبودم دستم بود

    من هم بودم تکذیب می کردم. کی بود, کی بود؟ من نبودم دستم بود, تقصیر آستینم بود آستين مال كتم بود كتم مال بابام بود . . . .

  • معترض دربدر

    خامنه ئی مثل همیشه همانند سایر آخوندها دروغ میگوید.دلیل بارز دروغگوئیش دستگیری پدر و مادر و برخی از سایربستگان پژمان ببختیاریست که میخواهند روز ۵ دیماه برای فرندشان بهمراه سایر والدین جان باختگان آبان ماه یادبودو بزگداشت بگذارند. امیدوارم روز ۵ دی طبقات گوناگون مردم در سرتاسر ایران جواب دندان شکنی باین جنایتکار بی حیا بدهند.