ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر محاکمه استیضاح ترامپ در سنا

رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه در سنا بر سر حضور یا عدم حضور شاهدان و ارائه یا عدم ارائه اسناد در جریان جلسات محاکمه استیضاح ترامپ اختلاف نظر دارند.

 رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات در سنای ایالات متحده بر سر نحوه پیشبرد محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری اختلاف نظر دارند. دموکرات‌ها می‌خواهند برخی مقام‌های دولتی به عنوان شاهدان پرونده در صحن سنا حاضر و اسناد مربوطه ارائه شود تا به گفته آنها امکان «محاکمه‌ای عادلانه» وجود داشته باشد. میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای کنگره ایالات متحده گفته که حضور شاهدان را کاملاً غیرمحتمل نمی‌داند، اما پیش از آغاز روند محاکمه نمی‌تواند با گرفتن شهادت در طول محاکمه موافقت کند. دموکرات‌ها اما مکانل را به تلاش برای برگزاری یک «محاکمه تقلبی» برای تبرئه زودهنگام ترامپ متهم می‌کنند.

دونالد ترامپ عصر روز ۱۸ دسامبر در حالی که نمایندگان کنگره مشغول گفت و گو بر سر طرح استیضاح او هستند سوار هواپیمای "ایر فورس وان" می‌شود. عکس: Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته چهارشنبه ۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر در مجلس نمایندگان کنگره این کشور به خاطر  «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات کنگره» استیضاح شد.

به این ترتیب دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، چهارمین رئیس‌جمهوری در طول تاریخ این کشور خواهد بود که با استیضاح مواجه می‌شود. با این وجود برای برکناری او از قدرت محاکمه وی در سنای آمریکا ضروری است، ولی سنا در کنترل اکثریت جمهوری‌خواهان است و احتمال اندکی وجود دارد که برکناری رئیس‌جمهوری این حزب در آن رأی بیاورد.

استیضاح ترامپ با شکایت یک افشاگر در رابطه با تقاضای رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش در تماس تلفنی ۲۶ ژوئیه بین این دو آغاز شد.

ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسکی خواسته بود که علیه جو بایدن، معاون اول سابق و یکی از رقیبان دموکرات‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و فرزند او هانتر بایدن تحقیقات ضدفساد آغاز کند. او متهم شده که کمک‌های نظامی به اوکراین را مشروط به همکاری این کشور برای بدنام کردن رقیب سیاسی‌اش کرده است.

محاکمه ترامپ در سنا قرار است بعد از تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، از اوایل ژانویه آغاز شود.

اما دموکرات‌ها تا کنون از ارائه مفاد حکم استیضاح ترامپ در کنگره (جزییات اتهامات) به مجلس سنا خودداری کرده اند.

آنها پیش از ارائه این سند از میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان تضمین خواسته اند که شاهدان منتخب در جلسه سنا برای دادن شهادت حضور پیدا کنند. این شاهدان شامل حداقل چهار تن از دستیاران فعلی و گذشته کاخ سفید آشنا به امور اوکراین هستند.

دموکرات‌ها همچنین به ایمیلی استناد می‌کنند که اخیراً فاش شد و نشان می‌دهد که ۹۱ دقیقه بعد از گفتگوی تلفنی ترامپ و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین در ژوئیه کاخ سفید کمک به اوکراین را متوقف کرده است. گرچه کاخ سفید ارتباط این ایمیل و گفتگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی را رد کرده است، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا می‌گویند که وجود این ایمیل نشان می‌دهد که چرا حضور شاهدان بیشتر برای تحقیقات استیضاح ضروری است.

جلسه سنا در خصوص استیضاح ترامپ باید شرایط یک دادگاه عادلانه را داشته باشد. با این حال دموکرات‌ها می‌گویند که جمهوری‌خواهان نمی‌توانند نقش اعضای هیئت منصفه عادلانه را ایفا کنند و با جهت‌گیری سیاسی به این محاکمه نگاه می‌کنند.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، اصلی ترین رسانه حامی ترامپ، گفته بود که محاکمه را «در هماهنگی کامل» با وکیلان رئیس‌جمهوری و کاخ سفید پیش خواهد برد و بین «ما و تیم رئیس‌جمهوری هیچ اختلافی وجود نخواهد داشت».

دموکرات‌ها همچنین می‌گویند جمهوری‌خواهان دلیل مخالفت خود با حضور شاهدان و اسناد در جلسه استیضاح را روشن نکرده اند.

رهبر جمهوری‌خواهان گفته است که جلسه محاکمه رئیس‌جمهوری می‌تواند مشابه با جلسه استیضاح بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ برگزار شود. در آن زمان سناتورها بعد از شروع بحث‌ها و پرسش‌های کتبی تصمیم گرفتند که کدام شاهد را به جایگاه فرابخوانند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.