ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران اخراجی سیستان و بلوچستان به «قاچاق سوخت» روی می‌آورند

سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری و بیشترین جمعیت زیر خط فقر را دارد.

بندر چابهار و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی دستاوردی برای بومی‌های بلوچستان نداشته و ساکنان سیستان و بلوچستان همچنان از بیکاری رنج می‌برند و برای تامین معیشت به مشاغل «کاذب و پرخطر» روی می‌آورند و در نهایت آنطور که دبیر اجرایی خانه کارگر استان می‌گوید: در آتش می‌سوزند.

در بلوچستان بیکاران برای تامین هزینه زندگی با موتور یا وانت بار سوخت به کشورهای همسایه حمل می‌کنند. گاه شلیک ماموران مرزبانی و گاه تصادف اما باعث مرگ بسیاری از سوخت‌بران می‌شود. عکس: آرشیو

حسینعلی اکبری، دبیر اجرایی خانه کارگر ( از تشکل‌های کارگری وابسته به دولت) سیستان و بلوچستان، سه‌شنبه سوم دی از تعطیلی پروژه‌های آبرسانی دشت سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: «تمامی کارگرانی که در این پروژه‌ها مشغول به کار بودند، بیکار شدند».

او شرایط کارگرانی که با سه تا پنج سال سابقه کاری از سه ماه قبل اخراج شدند را «سخت» توصیف کرد و گفت که «فکری برای کارگران که الان بیکارند، نشد» و «کارگران به دلیل بیکاری در شرایط سختی زندگی می‌کنند».

 اکبری در ادامه شرایط کارگران در جنوب استان سیستان و بلوچستان که محل سکونت بلوچ‌ها است را «بسیار سخت» خواند و گفت که «مردم برای گذران امور زندگی مجبورند به قاچاق سوخت روی بیاورند».

 به گفته او، روی آوردن بیکارها به «کولبری» و «قاچاق سوخت» سبب شده «روزانه یک تا دو نفر در جاده‌های استان به دلیل قاچاق سوخت در آتشی که از بی‌کفایتی مسئولان روشن شده است، بسوزند».

اکبری روی آوردن کارگران به آنچه که قاچاق سوخت عنوان کرد، را اجباری دانست و گفت: «شرایط کارگران در استان بسیار وخیم است چرا که ما عملا تمام کارگرهایمان به سمت مشاغل کاذب و اکثرا به سمت قاچاق سوخت می‌روند. وقتی کارگری خانواده‌اش گرسنه است، چاره‌ای جز قاچاق سوخت ندارد و مجبور است به سمت قاچاق برود».

دبیر اجرایی خانه کارگر قربانیان تصادفات جاده‌ای قاچاق سوخت را اغلب کارگرانی دانست که قبلتر در یک واحد تولیدی یا خدماتی «مشغول به کار بودند و حالا به هر دلیلی کارشان را از دست داده‌ا‌ند و از روی ناچاری به قاچاق سوخت روآوردند تا لقمه نانی برای خانواده شان فراهم کنند».

به گفته او  در «ایرانشهر، سراوان و خاش شرایط شغل‌های صنعتی مطلوب وجود ندارد. برای اشتغال پایدار مردم، هیچ تلاشی طی سال‌های اخیر صورت نگرفته است و در چابهار نیر پروژه‌ها در سطح ملی است و چندان به درد مردم استان نمی‌خورد».

سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کم‌توسعه‌یافته‌ترین استان ایران به شمار می‌رود. نهادهای دولتی نرخ بیکاری در این استان را بیش از ۱۵ درصد گزارش کردند که بالاترین نرخ بیکاری در تابستان امسال بوده است. به گفته مقام‌های دولتی و نماینده زاهدان ۸۰ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان هم زیر خط فقر قرار دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.